Waneer de hele koninklijke familie om het leven komt, wie komt er dan op de troon?

Ik bedoel echt alle leden van het koninklijk huis en niet alleen Willem Alexander en zijn gezin.

Zie voor troon opvolging

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijn_van_de_Nederlandse_troonopvolging

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U had de vraag ook subtieler kunnen stellen.
Bv als de huidige bezetting afstand doet, icl familie.
niet om het leven te komen.
Kijk hier onder naar het antwoord van martinm

Het beste antwoord

Aldus de Grondwet:

Art. 30.
-1. Wanneer vooruitzicht bestaat dat een opvolger zal ontbreken, kan deze worden benoemd bij een wet. Het voorstel wordt door of vanwege de Koning ingediend. Na de indiening van het voorstel worden de kamers ontbonden.
De nieuwe kamers beraadslagen en besluiten ter zake in verenigde vergadering.
Zij kunnen het voorstel alleen aannemen met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen.
-2. Indien bij overlijden van de Koning of bij afstand van het koningschap een opvolger ontbreekt, worden de kamers ontbonden. De nieuwe kamers komen binnen vier maanden na het overlijden of de afstand in verenigde vergadering bijeen teneinde te besluiten omtrent de benoeming van een Koning. Zij kunnen een opvolger alleen benoemen met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, en blijf vooral allemaal optimistisch:

Art. 3.]
Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar.

:-P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Niemand. Dan zal waarschijnlijk het huis der Oranjes worden afgeschaft.

Maar ze zullen nooit met z'n allen om het leven komen. Daar zorgen ze goed voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan komt er niemand op de troon. De Minister-President zal dan het hoofd van Nederland worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk,dat dat Mark Rutte wordt, met gedoogsteun van de heer Wilders en de oranje vereniging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is dan geen erfopvolger meer dus zal er geen koning/koningin meer zijn. Nederland wordt dan een republiek.
Er wordt hier wel ernstig rede mee gehouden. Alle erfopvolgers zullen nooit in één voertuig of vliegtuig tegelijk zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk maken dan de Zorigietta's aanspraak op onze Nederlandse troon......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er dan een vacature vrij komt