Klopt het dat de Led verlichting weer verdwijnt i.v.m.té hoge kosten?

Ik heb dit al van diverse kanten gehoord zou in 2014 zijn. Maar heb er niks van op het nieuws gehoord,of teletekst.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De witte led zal als verlichting NIET meer verdwijnen.
De absurd hoge prijs is een marktkwestie.
De leds die in Nederland verkocht worden loven vele generaties achter.
Ik ontwerp al meer dan 20 jaar ledverlichting en importeer rechtstreeks, het rendement van de led is al tot boven de (magische) grens van 200 lumen/watt gestegen.
De ledlampen die op de markt zijn halen vaak nog geen 50 lumen per Watt.
Omdat ik de allernieuwste ledtechniek in huis heb, weet ik wat er komen gaat, met 5 Watt energie heb je de lichtopbrengst van een gloeilamp van 100 Watt.
Het enige probleem kan zijn dat er een tekort aan INDIUM ontstaat, omdat de kristallen van witte leds (dit zijn blauwe leds met fluorescerend materiaal eromheen (YAG) wat de andere ontbrekende kleuren maakt en zo geeft de led wit licht) gemaakt zijn van Indium Nitride.
De hoeveelheid per led is weliswaar zeer klein, een paar milligram voor een 3 Watt led van 350 lumen., maar indium zal duurder worden omdat het een zeldzaam element is.
We moeten daarom vroegtijdig leds gaan recyclen.
Maar leds worden zeer waarschijnlijk niet meer verslagen en gaan dan ook zeker niet verdwijnen omdat het het hoogst rendabele systeem is tot nu toe.
Verder is Indium niet giftig, werkt het systeem met lage spanningen, is uitermate duurzaam en robuust.
Tevens is de kleur gemakkelijk naar wens te maken (als led) en dat zijn een rijtje voordelen waar je niet omheen kunt.
Zo heb ik zaklampen die 1500 lumen geven en op een paar oplaadbare lithiumcellen werken.
De HID (xenon) verlichting is zelfs al verslagen door de led
en ben ik bezig huis- en autoverlichting met led te ontwerpen die niet meer vervangen hoeft te worden.
Door leds minder te belasten kan de levensduur richting 200 000 branduren gebracht worden, dit is realiseerbaar door leds met een hoger rendement maar voor de helft van hun nominale vermogen te belasten en uitstelend te koelen.
Op eenvoudige wijze kan de combinatie zonnecellen en leds het huis volkomen CO2 neutraal verlichten en dat decennia lang.
Leds behoren tot de successtory van de laatste 30 jaar.
LED there be light.......

Toegevoegd na 20 uur:
Zie reacties voor oa een vergelijking tussen lichtbronnen en hun opbrengst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat je in de diverse media nog niks over gehoord hebt is heel erg tekenend voor de waarheidsgehalte van "wat je gehoord hebt". Het zou ook indruisen tegen de tendens van alle nieuwe technologieën om goedkoper te worden naarmate het maatschappij breed ingeburgerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk in een bouwmarkt en daar is sinds een tijd de matte gloeilampen, 100w gloeilampen eruit gegaan, en over een tijdje dit jaarnog gaan de 75w lampen er ook uit, waarbij er nog steeds leds komen als een gedeeltelijk vervangt product en tot nu is er nog niets bekend van dat ze eruit gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het bekende broodje aap verhaal. LED lampen zijn uiteindelijk goedkoper dan normale gloeilampen. Het is dus niet waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, daar klopt geen bal van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welnee meid die blijven eeuwig