Mijn vriend is z'n rijbewijs kwijt. kan hij nog wel de auto gebruiken nu?

kan wel 2 weken duren eer hij een nieuw heeft via de gemeente...

Toegevoegd na 14 minuten:
zijn rijbewijs is zoekgeraakt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och... Ik was mijntes al een jaar ofzo kwijt. Toen maar een nieuwe aangevraagd. Later vond ik de oude weer. Nu heb ik er twee. Als de politie mijn rijbewijs inneemt, heb ik er nog steeds eentje, hahaha...
Al die tijd heb ik gewoon auto gereden. Maar mag 't? Nee... :P
Een agent die een boete geeft, terwijl je wel je rijbewijs hebt gehaald maar je kan 'm niet laten zien: tja, die moet waarschijnlijk zijn quota nog halen... Maar als hij wil, kan ie dat.

Het beste antwoord

Je bedoelde waarschijnlijk dat zijn bewijs is verloren.
Het mijne was een tijd geleden gestolen. Bij de politie kreeg ik de aangifte mee, en mocht toen gewoon autorijden.
Met de aangifte kun je een nieuw rijbewijs aanvragen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ook bij verlies moet je aangifte doen bij de politie. Het is immers absoluut niet zeker dat hij echt is verloren, en bovendien kan het rijbewijs voor verkeerde doeleinden worden gebruikt door de ""vinder"". Aangifte doen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In principe mag hij alles met een auto doen wat ik ook mag als 17 jarige. Hij mag er een bezitten, en hij mag er aan sleutelen en hij mag hem schoonmaken. Hij mag er echter niet mee rijden op de openbare weg, hiervoor ben je immers een geldig rijbewijs nodig. Wat hij wel mag, is de oprit afrijden, tot het moment dat hij aan de weg komt (meen ik, ik dacht dat je op je eigen grondgebied wel mag rijden zonder rijbewijs) Verder mag hij niks. Dit lijkt me ook uitermate logisch als hij zijn rijbewijs kwijt is. Anders zou de straf (neem aan dat het een straf is?) geen straf zijn, als je alsnog gewoon over de openbare weg mocht rijden.

Ook iemand anders kan nog gewoon de auto gebruiken, mits hij of zij een geldig rijbewijs heeft.

Maar hij mag er niet in rijden over de openbare weg!

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens als er sprake is van diefstal is er nog een andere mogelijkheid, hier heb ik nooit bij stil gestaan. Zie hiervoor het antwoord onder mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij verlies of diefstal aangifte doen en dit als bewijs bij je dragen. De politie kan altijd natrekken of je een geldig rijbewijs hebt. Als je rijbewijs is ingevorderd, heb je tijdelijk geen geldig rijbewijs, en mag je dus geen voertuig besturen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en als hij het aangiftebewijs bij zich draagt?
mag hij dan wel rijden?
jc54
13 jaar geleden
Ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Officieel mag hij nu niet rijden, het is een misdrijf (niet eens een overtreding) om een auto te besturen zonder rijbewijs *bij je* te hebben.

Je vriend moet aangifte doen van de vermissing van zijn rijbewijs en met het proces-verbaal een nieuw aanvragen.

In de praktijk wordt - als je wordt gecontroleerd - geaccepteerd als je een kopie van het proces-verbaal en van de aanvraag bij de gemeente bij je draagt. Maar als je een echte dienstklopper tegenkomt, mag hij je op de bon slingeren. Er is namelijk geen officieel beleid dat de aangifte en aanvraag voor een nieuw rijbewijs volstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kun je zelfs bij de gemeente een bewijsje krijgen dat je rijbewijs kwijt is en opnieuw is aangevraagd. Als je wordt aangehouden en je laat dit zien is dit geen probleem, maar als ie toch gaat rijden kan hij alleen een bekeuring krijgen vanwege het feit dat hij zijn rijbewijs niet bij heeft net als wanneer dat hij hem echt was vergeten. Maar als je dus een geldig bewijs hiervoor hebt is dat ok, en idd de politie kan altijd nagaan of je ooit je rijbewijs gehaald heb