heeft Nederland tijdens of na de waternoodsramp van 1953 buitenlandse hulp , steun of goederen ontvangen en zo ja, van wie ?

ik vraag me af , omdat er tegenwoordig voor alles rekening 555 wordt geopend en ben benieuwd of iemand nederland heeft geholpen in 1953, ik denk alleen de 'buren'en misschien Amerika .
kan iemand mij verlichten ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een grote landelijke hulpactie kwam op gang, ondersteund door de radio. De NCRV-presentator Johan Bodegraven werd beroemd met de zeer succesvolle -en eerste massale- geldinzamelingsactie Beurzen open, dijken dicht. Zowel op lokaal-, nationaal- en internationaal niveau werd veel hulp geboden - in totaal zou er zo'n 138 miljoen gulden (62,5 miljoen euro) worden opgehaald voor de getroffenen. Ook werden er vanuit de hele wereld hulpgoederen (kleding, huisraad, linnengoed en voedsel) gestuurd. Het Rode Kruis ontving zoveel goederen dat ze na enige tijd niet meer wist wat ze er mee aan moesten. Een deel van de goederen is vervolgens verscheept naar andere rampgebieden of landen in de Derde Wereld. Al in 1953 werd begonnen met de wederopbouw van de getroffen gebieden. Vooral de Scandinavische landen leverden veel bouwmaterialen, soms zelf hele prefab-huizen. In heel Zeeland kan men ook nu nog huizen naar Zweedse, Noorse, Deense of Finse snit zien.

Lees voor verdere informatie onderstaande link

Toegevoegd na 7 minuten:
Als ik me niet vergis, moest je geld in een lucifersdoosje doen, wat door vrijwilligers 's avonds opgehaald werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja veel landen zijn in die tijd bij gesprongen. Maar voornamelijk financieel, lees onderstaande link maar eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was toen 10 jaar. Maar ik herinner me nog heel goed, dat er heel veel hulp van overal in de wereld kwam. De wederopbouw startte snel. Welke landen precies weet ik niet meer.
Op school deden we een project over Zeeland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet geheel, de buitenlandse hulp kwam pas na een week opgang. Met name de nederlandse vissersvloot heeft het meeste werk in hetbegin verzet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie moet ik geloven ? die mevrouw was al geboren en jeroen pas in 1962 .... maar ja , ik kijk de rest van de antwoorden even aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar Ineke, zegt niet dat het meteen (binnen een dag) op gang kwam. er zit geen tijd bij. dus het kan best een week zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar komt bij dat ons geheugen heel erg slecht is in het onthouden van tijdsduren en tijdsvolgordes. InekevL kan zich dus best een dag herinneren terwijl het bij wijze van spreken een maand was. Ze kan zich ook een maand herinneren terwijl het maar een dag was. Dat geldt niet alleen voor InekevL, maar voor iedereen. Het geheugen is een erg slechte informatiebron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok , ok ik snap jullie punten ........
Na de ramp kwam uit binnen- en buitenland een stroom goederen op gang. Het was zoveel en soms ook zo onbruikbaar, dat men niet meer wist wat men er mee aan moest.
Bijvoorbeeld
- tienduizend paar lieslaarzen uit Canada,
- vierduizend paar halfhoge rubber laarzen uit Denemarken
- tweehonderdduizend dekens uit Zweden.
- 400 flessen cognac uit Italië
- 145 kilo olijven en uit Israël
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 400 flessen cognac, daar zou ik nog wel een doel voor weten!
Ja, oa van Pakistan, met de actie voor hen kwam dit een aantal keren naar voren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanuit zweden zijn er zelfs woningen gekomen die staan hier nu nog steeds verder zijn er helikopters en hulpverleners uit europa en amerika komen helpen dr kwam zelfs hulp uit suriname