hoe kan je er op een positieve manier voor zorgen dat mensen weer open staan voor je, nadat ze je in een hokje hebben geplaatst?

ben al dagen onpasselijk omdat ik in een groep samenwerk die me al bestempeld heeft als minderwaardig. Alles wat ik zeg of doe word negatief bestookt of genegeerd.
accepteren en focussen op anderen of actief mezelf 'bewijzen'
hoe? Word er nu enkel passief en giftig van!

Toegevoegd na 9 uur:
bedankt voor jullie reacties! Het betreft
werken in een theaterproductie met mensen die ik nu 3 jaar van de opleiding ken, en nu al weken mee samenwerk..
jezelf zijn is een moeilijke optie als je dichtklapt. Die valt eigenlijk al af.
met de vuist op tafel heeft ook weinig zin, wanneer er te veel emotie achter ligt, is mijn reactie vaak te 'onverwacht', en dan ben je zelf het probleemgeval. Niet dat ik dat erg vind, ik wil er graag aan werken, maar het is ook een statusprobleem:
Mensen (in t theater ZEKER) zijn net dieren, zodra er onzekerheid geroken word; afmaken! en dat in deze tijd. Nu ja, stop te veel kippen in een hokje en ze moeten wel vechten..
misschien is het ook dat de groep vrij jong is, en ik wat ouder (27), dat er nog niet echt professioneel gewerkt word?
Je ziet, te veel vragen (lees onzekerheden) over 1 onderwerp:
sociale structuur.
Het hokje waarin ik me geplaatst voel is de laagste status. De zondebok. Degene waar je niet van op aan kan etc. etc.
1 op 1 kan ik super met mensen omgaan, maar zodra ik langer in een groep zit gaat het mis. Theatergroep wel te verstaan, ligt het daaraan?
Wie herkent zich hierin? wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Gewoon jezelf blijven en hopen dat ze vroeg of laat inzien dat je een goed mens bent. Het heeft geen nut om je anders voor te doen. Het komt in je verhaal over alsof ze die negatieve mening vrij snel hadden. Sommige mensen zoeken een zondebok als je dit negeert hebben zij er weinig lol aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lullig dat je met die lui moet samenwerken.
Maar misschien eens met de vuist op tafel slaan?
En anders geen mening meer geven, wel bij zitten, maar niks zeggen meer en anders een mond opzetten waarvan ze denken, k*t dit hadden we niet verwacht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken t.hoe stel je je zelf op,kwetsbaar of iemand die zich gauw laat verleiden voor iets geks.zoek uit wat ze tegen je hebben door t gewoon tevragen aan de personen.het zal moeilijk zijn om tegen n groep in te gaan maar zo stel je je wel sterk op tegen hun.hoe ging je voortijd met hen om,vriendschappelijk of op jezelf.laat ze hun woord doen over jouw hoe ze over je denken en trek n conclusie over door te gaan met hen of naar je baas te stappen en actie te ondernemen.als het echt te erg word en je er alleen maar depressief van word word t tijd dat er iets gedaan word.te lang wachten kan nog meer problemen veroorzaken.maar wees wel sterk en weet wat je zegt.weet dat je in je recht staat als je je zelf bloot geeft.accepteer negatieve uitspraken.daar kan je dan aan werken.succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij kan die anderen niet veranderen, ook niet de manier waarop ze jou beoordelen.
Het beste wat je kan doen is jezelf blijven, probeer ze te negeren voor zover dat kan, je mag hopen dat ze vanzelf bijdraaien.
Probeer de opmerkingen langs je heen te laten gaan en reageer er niet op, jij weet immers zelf beter, sta er boven.

Is niet makkelijk en snap dat je er behoorlijk giftig van wordt. Succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er moet een reden zijn, waarom men jou in dat hokje heeft geplaatst.Ga de discussie aan en vraag er na. Misschien doet dat de lucht opklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is op basis van je verhaal, zeer lastig een zinnig antwoord te geven.
Wat is het voor groep, welk samenwerkingsverband is er. Wat zijn de eisen t.a.v. opleiding/ ervaring e.d. en inhoeverre voldoen de anderen en jij daaraan.
Wat maakt precies dat je je in een hokje geplaatst voelt en wat precies maakt je passief of juist boos. Wat voor soort (formele em
n informele) relatie heb je met de mensen waar het om gaat?
Misschien heb ik ook geen helpend antwoord voor je. Maar hoe specifieker en scherper jij je vraag stelt, hoe groter de kans dat je een antwoord krijgt war je iets mee kunt.

Het enige wat ik nu al kan zeggen is: Als je eerlijk bent (echt en jezelf bv) ben je al een heel eind op weg!
Vraag je ook eens af of anderen je echt in een hokje hebben geplaatst, of dat je je dit wellicht zo voorstelt. Dat is namelijk een groot verschil!
Besef vervolgens, dat als jij een zuivere authentieke houding hebt, mensen je al heel snel in een positief hokje zullen plaatsen.
Dat brengt me bij een voorzichtige conclusie, dat plaatsing in hokjes eigenlijk altijd gebeurt. Zowel negatief als positief! Wat anderen doen, kun jij nooit echt tegenhouden.
Zodra de ander zich door jouw (of je ideologie) bedreigd of benadeeld voelt, komt het heel snel goed.

Toegevoegd na 11 uur:
Ik zie dat mijn afsluitende alinea niet goed geformuleerd is!
Het moet zijn: zodra de ander zich door jou of jouw ideologie bedreigd of benadeeld voelt, is het moment al daar, dat jij in een hokje belandt. Bijvoorbeeld door jou als racist, een egoist, een rechtse bal, een softie, een linkse rakker, een salonsocialist ( De samenleving heeft een onuitputtelijke bron aan hokjes opgebouwd!) te kwalificeren.