Mag je in Nederland je kind een naam geven die je zélf bedacht hebt?

Toegevoegd na 5 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja helaas wel vreselijk mijn naam

Antwoorden (13)

dat doet toch bijna iedereen ?
tuurlijk mag dat.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, ik bedoel een naam die niet bestaat zoals: "Jalalala"
rebecca
13 jaar geleden
ow, ja in principe wel, als je het wel een beetje netjes houdt, je wil ook niet dat e kind gepest word enzo door een naam. Als het echt niet door de beugel kan dat mag het ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom een min
+1 van mij
Ja dat kan indien de ambtenaar de naam goedkeurt, dus dat kan je van te voren navragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag, maar er zijn wel enkele restricties. Zo mag een naam niet ongepast zijn. Zie verder; http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/naamwet.html

Toegevoegd na 9 minuten:
Hier nog een goed (en extreem) voorbeeld van wat je ongepast zou kunnen noemen:
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/21199
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag. Het is aan de ambtenaar van de burgerlijke stand of hij/zij het goedkeurt.

In de jaren '70 had een hippiestel hun dochter Marie-Juana genoemd. Dat mocht dus niet ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een naam geven aan een kind die jij bedacht hebt mag..
alleen het mogen geen namen zijn die beledigend zijn of waar een kind later door in moeilijkheden komt
hier is een stelletje geweest die hun kind Bin Laden wilden noemen nou dat mocht dus niet ze hebben een rechtzaak ervan gemaakt en het werd afgewezen ze mochten het kind deze naam niet geven
terwijl er meerdere kinderen zo heten miss maar na zijn daden is de naam verboden
zo zullen er meer namen zijn die niet mogen worden gegeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat mag zolang het geen rare namen zijn ,zoals bijv, hondje of poesje, maar mag wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag. De ambtenaar van de burgerlijke stand weigert (dus niet mag weigeren) voornamen op te nemen die ongepast zijn of overeenstemmen met bestaande geslachtsnamen, artikel 1:4, lid 2 Burgerlijk Wetboek. Wat ongepast is, veranderd steeds. Het hierboven gegeven voorbeeld van Marie Huana zou tegenwoordig geen enkel probleem opleveren. Zelfs letters als voornaam worden al geaccepteerd. Je kind Klootzak noemen wordt nog wel geweigerd. Wat ook nog steeds niet mag is je kind Jansen noemen. Dit is om te voorkomen dat mensen dubbele achternamen zelf gaan maken door steeds dezelfde laatste voornaam op te geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
ehm, verandert ipv veranderd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag maar geef het kind geen hele rare naam waardoor hij/zij later gepest mee kan worden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou ze niet zo noemen als in dit filmpje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag maar met mag niet :

Een meisjesnaam is als je een jongen hebt. en visa versa
Het een scheldnaam is of andere vernederende naam is.
Het moet een duidelijke naam zijn

Ik noem een aantal voorwaarden in de Belgische wet op ik ga er van uit dat het niet zo zeer veel verschilt met nederland aangezien de europese wetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle namen zouden moeten kunnen met twee uitzonderingen...
Zier hieronder....
http://www.naamkunde.net/?page_id=152
Hopelijk heb je hiermee een antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag zeker.zolang het maar geen belachelijke naam is waardoor het kind gepest kan worden.Er zijn hiervoor regels vastgesteld bij de wet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen zegt ja dat mag. Dus mooi niet. Je mag geen belachelijke of beledigende namen geven.