zijn de oostblokse medeweggebruikers verzekerd op ons wegennet?

vaak zie ik poolse of bulgaarse of ander oosteuropese weggebruikers op de nederlandse wegen. zijn die uberhaupt verzekerd en wat gebeurd er na een eventueel ongeval indien deze niet verzekerd blijkt te zijn. wordt dit steekproefs gewijs gechecked? dit naar aanleiding van vaak door mij geconstateerd roekeloos rijgedrag door deze groep?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

ja hoor de meeste zijn gewoon verzekerd
maar net als met nederlanders zijn er ook bij die onverzekerd rijden

en dat roekeloos rijden valt je gewoon op omdat ze een ander kenteken hebben
je moet eens kijken hoeveel nederlanders roekeloos rijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Polen en Bulgaren hebben een Europese groene kaart. Voor deze verzekeringen gelden dezelfde minimum voorwaarden als in de andere EU-landen. Ik geloof dat de groene kaart een schadevergoeding van tenminste een miljoen euro garandeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is, hebben deze oostblokkers hun auto gewoon verzekerd. Dit is echter voor de politie moeilijk te controleren bij verkeerscontroles, omdat het opvragen van deze gegevens in het buitenland lastig is.

Als zo'n persoon bij een aanrijding onverzekerd blijkt, dan kan je hem hoofdelijk aansprakelijk stellen. Deze klus moet je overlaten aan je eigen verzekeringsmaatschappij. Wordt meestal nog een moeilijke klus, om dan geld te vangen van deze persoon.

Uit onderzoek blijkt wel dat deze oostblokkers vaker roekeloos rijden, meer brokken maken en ook vaker onder invloed van alcohol de auto besturen. De politie is daarom gevraagd, om deze groep vaker te controleren.