Zijn er nog objectieve media?

of in ieder geval media die pogen objectief te zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Nee.
Ik moet het eerste medium nog tegenkomen zonder eigen agenda.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de Staatscourant.
Voor de rest is objectiviteit een dergelijk omstreden begrip, dat je daar geen journalistiek mee kunt bedrijven.
Hoogstens hoor en wederhoor, maar daar maak je het ook niet iedereen mee naar de zin.
14 jaar geleden
Ik vond het NRC tien jaar geleden objectief, maar dat was wellicht omdat ze berichtgeving over de Kosovo-oorlog schreven die in mijn straatje paste.

Helaas zie je veel dat het beroep journalist meer snel knip-en-plakwerk van andere sites is geworden.

Wel is de nieuwsvoorziening veel internationaler geworden. Je kunt door internet kranten van over heel de wereld raadplegen, waar je tot 10 jaar terug op het journaal en CNN was aangewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ah ik weet niet man
het parool vind ik wel objectief.
maar ja ze zijn tegenwoordig uit op sensatie.
dus dan krijg je zowiezo geen objectieve media.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk medium hoort per definitie zijn best te doen om objectief te zijn. Maar 100% objectief kun je nooit zijn, al was het maar omdat elk artikel door een mens wordt gemaakt, en een mens heeft per definitie een eigen mening en is dus nooit helemaal objectief.

Ik vind het wel jammer dat de media vaak over één kam worden geschoren, en dat er zo makkelijk woorden als 'manipulatie' vallen. Natuurlijk zit er zat pulp bij, maar er zijn echt ook nog wel tv- en radioprogramma's en kranten die serieus proberen om goede informatievoorziening te leveren zonder verborgen agenda.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal objectief kan de media niet zijn. Want ook de journalist of de eindredacteur moet beslissen welke onderwerpen er wel of niet in de krant of op tv komen. Deze keuze is al bijna niet objectief te maken (want wie bepaald wat nieuwswaarde is?). En iedereen heeft een mening, ook al probeer je zo objectief mogelijk te blijven.
Ik vind het altijd wel grappig om de verschillende artikelen over dezelfde onderwerpen te lezen. Zelf lees ik de NRC en regelmatig de Volkskrant, bij mijn zus de Gelderlander en op het werk de Telegraaf. je ziet dan hoe dezelfde onderwerpen totaal anders behandeld worden. Ik kan dan alleen maar mijn mening geven, wat ik prettig vind om te lezen, maar dat hoeft niet de mening van de buurman te zijn en hoeft dus niet de beste te zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zijn er wel echt objectieve mensen? Als die er niet zijn zal er ook geen objectieve media zijn. Meeste media hebben een bepaalde grondslag (socialistisch, groen, christelijk, rijkelui......) die dringt toch altijd door in de meningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat je denkt dat dat ooit heeft kunnen bestaan? Dat is nooit geweest, is er ook niet en zal er nooit zijn in de toekomst... Het woord objectief en media in één zin zijn absoluut incompatibel hoor...

Hoe kan jij iets zeggen zonder subjectief te zijn? Dat gaat al niet, dus kranten, bladen en tv enz enz, kan per definitie ook niet objectief zijn? Kan reclame ooit objectief zijn, nee ze willen verkopen, antwoord je dan. En dat klopt, ze willen verkopen, en dat geldt voor elk bericht in elke krant ook zo enz enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt objectief dat kan niet, maar wel de intentie om het te zijn.

Elk onderwerp heeft, laten we zeggen pro- en con- argumenten, voors en tegens. Nou zijn er kranten die proberen dat allemaal in kaart te brengen, zodat je in staat bent om ZELF een mening te vormen. De commentaren kunnen een kleur hebben, maar ze pogen wel objectief te zijn (NRC, Volkskrant, Trouw, alle richtingen zijn mooi vertegenwoordigd, links, rechts, verdiepend.)

Er zijn er ook die gewoon van elk ingewikkelde probleem slecht 1 kant beschrijven, alleen _tegen_ iets bijvoorbeeld. Dat is lekker simpel voor de lezer, die hoeft niet zelf een mening te vormen, hij leest wel in de krant wat hij moet vinden (met name de Telegraaf doet dit erg sterk).

En verder zijn er nog wel kranten die veel tekst produceren maar een beetje nietszeggend (bijv AD)