Waarom zijn er van die lastige en moeilijke straatnamen bedacht de afgelopen 40 jaar?

Toegevoegd na 6 uur:
Van die namen waar standaard fouten worden gemaakt met de post of niet te vinden zijn op de Tom Tom. En dan vraag ik me af; het maakt het logistiek niet makkelijk. Ik zal even wat voorbeelden verzamelen.

13 jaar geleden
2.2K
sterredag
13 jaar geleden
en de langste is: Burgemeester Baron van Voerst van Lyndenstraat in het Overijsselse Grambergen

Het beste antwoord

Dat komt omdat gemeenten tegenwoordig graag leuke en originele namen willen geven aan hun straten. Straatnamen geven immers identiteit aan een bepaalde wijk. Om tegenwoordig nog origineel uit de hoek te komen, moet je al snel grijpen naar vreemde namen.

Vroeger werden straten veelal vernoemd naar historische figuren, die een rol hadden gespeeld in de nationale of regionale geschiedenis. Oud burgemeesters kregen bijv bijna standaard een straat naar zich vernoemd. Hier zaten natuurlijk ook moeilijke of vreemde namen tussen.
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Beste antwoord door de bron

Andere antwoorden (3)

Omdat alles al een keer bedacht is. Hoofdstraat, Kerkstraat, Boslaan, Zeedijk - van die namen die betrekking hebben op de directe omgeving en wat daar bepalend in is. Prinses Beatrixstraat, Prins Willem Alexander Park - namen die te maken hebben met ons koningshuis. Rembrandtlaan, Jacob Marisstraat, Jacob van Ruysdaelkade - schilders die Nederland heeft voortgebracht. Politici niet te vergeten, die werden vroeger nogal belangrijk gevonden: Groen van Prinsterer (ook zo'n onuitsprekelijke naam) en dat soort mensen. De oude straten en pleinen in ons land hebben namen die iets weergeven van de Nederlandse identiteit, het Nederlandse (natuurlijke of culturele) landschap, ons oorlogsverleden vaak ook. Nieuwe wijken en straten hebben nieuwe namen nodig dus gaan we ons heil zoeken in Zweedse schrijfsters (Selma Lagerlöf-erf) of Braziliaanse vrijheidsstrijders (Chico Mendes-ring). In Almere heb je bijvoorbeeld de muziekwijk, daar zijn de straten vernoemd naar The Rolling Stones en Jimi Hendrix. Ja, je moet toch wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de meest gangbare straatnamen allemaal al in gebruik zijn. In bijna iedere stad vind je wel een Stationsstraat, Kerkplein, Markt, Raadhuisstraat, en andere omgevingsgerelateerde namen. Daarna ging men namen van bekende personen gebruiken. Zo heeft iedere plaats wel een componisten- of staatsliedenbuurt. Ook vogelnamen zijn populair bij de straatnamencommissies. Maar nu is er zoveel nieuwbouw, dat het wat moeilijker gaat worden met het bedenken van namen. Vandaar dat er steeds extremere dingen bedacht worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms leidt dit zelfs tot leuke dingen:
"De straten in Leidsche Rijn Centrum worden vernoemd naar leestekens. Dat heeft het college van b en w besloten, op advies van de Straatnamencommissie. De straten krijgen namen als Vraagteken, Puntkomma, Hoofdletter, Dubbele Punt en Uitroepteken."
( http://www.allesoverutrecht.nl/nieuwsutrecht/2009/april/Straten_Leidsche_Rijn_Centrum_vernoemd_naar_leestekens_%282009-04-01%29.php , ja, inderdaad, let op de datum van het bericht...)

In Houten heb je namen als: Dagbouw, Deksteen en Dennenhout, Gletsjermeer, Kikkersloot, Linzen-Oord...
(Via http://provincie-utrecht.toeto.com/ kun je alle straatnamen bekijken, voor alle plaatsen in NL.)

Hier in Utrecht heb je nog veel 'dubbele namen', de 1e en de 2e Spechtstraat bijvoorbeeld, en de 1e en de 2e Delistraat. Dat zijn juist de oude wijken, waarom daar geen andere namen werden bedacht, geen idee.

Ik vind sommige van die moderne straatnamen wel mooi, ik zou best willen zeggen dat ik op de Seychellen woon :-)