Zegt de islam iets over vrouwen en roken?

Overdag rookt bijna niemand hier - da's een mooi voordeel van de ramadan.

's Avonds wordt er wel gerookt (maar ook dan niet eens zo gek veel). Daarbij valt me op, dat de meeste rokers mannen zijn. Vrouwen zie je maar zelden roken.

Komt dat doordat de islam er iets over zegt, is het een sociaal-cultureel bepaald iets, of is het puur toeval dat ik zo weinig vrouwen zie roken?

Toegevoegd na 46 seconden:
Met "hier" bedoel ik Kayseri, Centraal-Anatolië, Turkije.

Cryofiel
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Ga jij maar eens naar Istanbul, Ankara, Izmir....alle vrouwen roken daar!

Kayseri (en de rest van Centraal-Anatolië) is een nogal conservatieve stad. Erg gericht op de Islam en de cultuur die vanuit de Islam is ontstaan.

Vrouwen horen zich kuis en zo onopvallend mogelijk te gedragen, dus het is not done om te gaan roken, zeker niet in het openbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tijdens de ramadam moet je leven als de zeer armen. Niet roken hoort daar dus ook bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Na zonsondergang mag je wel roken, toch? Ik zie ze dat in ieder geval wel doen - de mannen dan, de vrouwen nauwelijks.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh? Ik dacht dat seks wel mocht na zonsondergang.
Cryofiel
13 jaar geleden
Interessant - ik heb er zojuist maar even een vraag over gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/sex-ramadan.84169 .
Cryofiel
13 jaar geleden
Vraag is verwijderd door het moderatieteam - met als reden dat de aanname, dat sex tijdens ramadan ook 's nachts verboden is, onjuist is. Sex is na zonsondergang toegestaan, ook tijdens de ramadan.
Daar zijn de meningen over verdeeld; de koran meldt dat je geen geld mag verkwisten en jezelf niet mag vergiftigen (o.a. Sura 2:195)
Sommigen zien dat als algeheel rookverbod; rookgeld gaat immers letterlijk in vlammen op en komt de gezondheid niet ten goede, anderen tillen daar niet zo zwaar aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, de koran verbied alle dingen die slecht zijn voor je geest en lichaam.
Roken is niet iets alleen voor mannen,vrouwen doen het ook alleen in mindere mate. Net als hier in Nederland. Vrouwen roken percentueel gezien gewoon veel minder. Het is inderdaad iets cultureels, alhoewel het in de Koran wel is verboden zowel voor mannen als voor vrouwen.

Roken is verkwisten zie bron. Hoofdstuk 7, vers 31
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst een vraag verblijf jij nu in Kayesri?en als dat zo is verblijf je dan met tegen zin?

En nu de wekelijke antw op je vraag of je een man of een vrouw bent maakt niet uit voor de islam maar als mens is het niet gezond dus natuurlijk liever niet maar echt verboden is het niet, dus man of vrouw maakt niet uit.

Dat veel meer mannen roken dan vrouwen is het cultuur achtergrond