Waarom blijven mensen argwanend?

Waarom blijven mensen argwanend tegenover mensen die een zedendelict hebben gedaan maar dat de "daders" zeggen dit nooit meer te zullen doen?Hoe weten we of die mensen de waarheid spreken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

We weten het niet maar... De slachtoffers van zo iemand zijn vaak getraumatiseerd. De daad is zo ernstig dat het niet vergeten wordt en zedenmisdrijven komen vaak voort uit een innerlijke drang die sterker is dan het verstand.
Ik denk dat daarom zedendelict-plegers minder vaak met een schone lei kunnen beginnen dan een andere delictpleger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet écht niemand zeker! Juist bij zedendelicten is het residiverisico erg groot. Deze mensen kunnen bij hernieuwde toetreding tot de maatschappij, na het uitzitten van hun straf, ervan overtuigd zijn dat ze het nooit meer zullen doen en toch kan die drang elk moment weer toeslaan en moeten ze eraan toegeven, ook al willen ze niet. Het is een stoornis in de hersenen in de meeste gevallen en daar doe je niets aan. Behandeling van die stoornis bestaat eigenlijk uit onderdrukking van die dwang, waardoor die niet meer zo sterk aanwezig is, maar ze kunnen die drang niet even weghalen, die blijft altijd ergens aanwezig. Daarom blijven de mensen altijd argwanend en dat is ergens maar goed ook, want heel veel daders bleken toch weer in de fout te zijn gegaan na
jarenlange therapie.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke ik snap je...Eerlijkheidshalve moet ik je zeggen dat mijn ex-man dit met de kinderen heeft gedaan uit zijn 1e huwlijk (mevrouw1) en zijn kinderen uit zijn 2e huwlijk (ik...met de kinderen die ik met hem kreeg..mevrouw 2),en nu issie getrouwd en heeft dáár 2 kinderen bij...vandaar mijn vraagstelling.
IK ben er 1000% van overtuigt dat de man met wie ik NU samenleef dit nooit doen zal maar zal altijd met arendsogen blijven kijken hierin omdat ik als kind ook dit heb meegemaakt met pleeg ouders want mijn eigen ouder zijn al heel vroeg doodgegaan.
Het enige voordeel dat ik hieruit heb is dat ik de signalen beter en sneller herkennen zal (waarschijnlijk) als iemand die niks heeft meegemaakt hierin.Snap je?
amc
13 jaar geleden
Wat naar om te horen van je en wat goed voor jou en de kinderen dat het inmiddels je ex is. Helaas hebben jullie het moeten meemaken en had hij daarvoor al slachtoffers gemaakt. Ik hoop dat zijn nieuwe gezin ervan weet en gewaarschuwd zijn, dan zijn ze alerter, want zoals ik al zei, bij hem ligt het gevaar altijd op de loer, bij hem is het een stoornis die nooit echt verdwijnt. Ook al zou hij het echt niet willen, iets dwingt hem en soms is het niet meer beheersbaar bij zo iemand. Jij bent nu in elk geval alert en kent al bepaalde signalen, houden zo! Ik ben blij voor je dat je huidige man "normaal" is, want anders hadden er al alarmbelletje bij je gerinkeld en echt, de meeste mannen zijn gelukkig normaal en walgen van zo`n gedrag. Jij hebt helaas de pech gehad toevallig twee ervan je vertrouwen te hebben geschonken.
Argwaan.. ik zou zeggen vertrouwen. vertrouwen heb je of je hebt het niet. Het is niet iets wat langzaam opgebouwd kan worden, zoals men wel eens zegt.
Of jij vertrouwt iemand, of je vertrouwt iemand niet.
Nu heb jij goede reden om iemand niet te vertrouwen (een pleger), dus doe je er goed aan om die persoon inderdaad niet te vertrouwen, een logische zaak.
Maar nu is het niet door te trekken naar ieder ander.
Iemand die geen pleger is ook met argwaan tegemoet treden is waanzin. dat zou betekenen dat omdat JIJ iets hebt meegemaakt wat jou pijn heeft gedaan (in het gebied wat vertrouwen heet), iedereen moet bewijzen dat hij te vertrouwen is. Dat is een beetje de omgekeerde wereld.
Dus, jij bepaalt of je iemand vertrouwt (in het geval van je ex, zou ik zeggen, goed zo.. prima reactie), en niemand hoeft dat aan jou te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft zelf 't antwoord al: juist omdat je niet weet of ze de waarheid spreken (sterker nog: dat weten die mensen zelf niet eens!), blijven mensen argwanend.