Hoe is het om in Apeldoorn te wonen? En in Amersfoort?

Ik woon in het buitenland maar wil heel graag weer terugkeren naar Nederland. Aangezien ik graag dicht bij de natuur wil wonen dacht ik aan Apeldoorn (vanwege de Veluwe) en Amersfoort (ook veel groen en mooi stadje). Zijn dit leuke plaatsen om te wonen? Zijn er veel clubs en verenigingen? Is het er leuk winkelen (o.a. goede boekhandel :-))?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (5)

Apeldoorn en Amersfoort zijn allebei prima steden om in te wonen. Beide steden hebben genoeg faciliteiten, om je te kunnen vermaken. Apeldoorn is wat landelijker, dan Amersfoort. Voordeel van Amersfoort is misschien dat het weer wat dichterbij grotere steden als Utrecht of Amsterdam ligt. In Amersfoort zijn de huizenprijzen waarschijnlijk ook wat hoger dan in Apeldoorn.
13 jaar geleden
Apeldoorn is een mooie stad met in de omgeving veel groen. De ontsluiting met snelwegen is goed. Het fileleed bij benaderen en verlaten van de stad beperkt. Alle faciliteiten zijn aanwezig. Het heeft alleen weinig karakter (ik ben zelf overigens geboren en getogen apeldoorner), maar de stad is wel in ontwikkeling. OV van en naar Apeldoorn is niet geweldig.

Amersfoort daarentegen heeft op het gebied van bereikbaarheid per OV aanzienlijk meer te bieden in alle richtingen. Per auto is het vaak lastiger en kan je te maken hebben met files. Als stad zelf heeft het wel karakter, een leuk centrum en alle winkels. Qua mentaliteit zitten amersfoort en apeldoorn redelijk bij elkaar. Bij steden hebben geen universiteit en missen daardoor wel een bevolkingsgroep die wat levendigheid brengt.

Qua werkgelegenheid denk ik dat Amersfoort praktischer is, ook gezien de uitval mogelijkheden richting de randstad.

Detail: Apeldoorn heeft geen stadsrechten en is dus na Den Haag het tweede dorp qua inwoner aantal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amersfoort is leuk en ligt lekker centraal. Het heeft alles. Alleen jammer dat De Slegte er niet meer is; eeuwig zonde.
13 jaar geleden
Ik heb in Amersfoort gewoond en ik heb verschillende vrienden in Apeldoorn wonen.
Om te wonen zou ik Apeldoorn verkiezen boven Amersfoort. Het is er wat gemoedelijker. Ook vind ik de natuur bij Apeldoorn mooier dan bij Amersfoort.

Maar goed, dat is persoonlijk en persoonlijk woon ik liever bij een kleinere stad dan bij een grotere stad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf in Apeldoorn gewoont, genoeg winkel mogelijkheden en als je van de natuur houd is het ook prima met bos en hei. Een goede boekhandel hebben ze er ook wel.
Het hangt er ook vanaf naar wat voor plek je zoekt en gezien je werk etc.
succes!