Wat deden mensen in hun vrije tijd voordat er computers (internet) en tv en radio was?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

Radio is er natuurlijk al heel lang, en toen er nog geen tv was, waren er hoorspelen op de radio : toneelstukjes zonder beeld, waar de hele familie naar luisterde. Ook voor kinderen waren er speciale hoorspelen : ik herinner me Paulus de Boskabouter nog heel goed, en dan vooral de stem van Eucalypta, de heks, en Oehoeboeroe de wijze uil.

Maar mensen hadden in die dagen vooral veel minder vrije tijd.
Ten eerste omdat de 6-daagse werkweek heel gewoon was, al begon de vrije zaterdagmiddag zijn intrede te doen in de tijd dat de tv kwam.
En ten tweede, omdat de huishouding veel meer tijd kostte.

Nu misschien nauwelijks meer voor te stellen, maar er waren geen koelkasten, geen stofzuigers, geen centrale verwarming, dus kolenkachel (erg veel werk om die brandend te houden!!), geen afwasmachines, geen wasautomaten, geen synthetische kledingstoffen, dus alles moest gestreken worden, geen magnetrons, en geen supermarkten met voorgesneden groenten, kant en klare toetjes, laat staan kant en klare maaltijden ed.

In je vrije tijd was er vaak, voor de huisvrouw, veel te herstellen, van wat het regime met het wasbord niet goed doorstaan had - nieuw elastiek in ondergoed zetten, kraagjes van blouses en overhemden herstellen, sokken stoppen ed.

Er werd gelezen en spelletjes gedaan, maar onze moeder had daar alleen in het weekend tijd voor, omdat ze (luie huisvrouw...) voor het weekend altijd een grote pan soep maakte, en we op zaterdag altijd kliekjesdag hadden van wat er over was van de dag ervoor.
Kinderen speelden op straat met de buurkinderen, en als het regende, ging je 'binnen spelen', maar dat mocht alleen op erge regendagen, want kinderen maken rommel, en daar zat niemand op te wachten.
We tekenden, breiden, borduurden, schreven verhaaltjes, speelden vadertje en moedertje, hadden een doos vol verkleedkleren, en we hielpen mee : afdrogen en in de tuin werken en je schoenen poetsen kon je met 6 of 7 jaar al best goed, en de theedoeken en de zakdoeken en de kussenslopen mocht ik, als oudste, al met 5 jaar strijken, al moest ik wel op een kruk staan om bij de strijkplank te kunnen. Ik was daar heel trots op, dat ik al 'groot genoeg' werd bevonden.

En als je nu denkt, dat ik 88 ben, nee hoor, het is minder dan 50 jaar geleden, dat we onze 'vrije tijd' zo doorbrachten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Pim Pam Petten was erg populair....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen lazen toen boeken.

Dat zij op papier gedrukte teksten, in een bundel samengebonden.

Toegevoegd na 22 seconden:
zij = zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
En je had het prachtige spel 'Mens erger je'.

Toegevoegd na 2 minuten:
En al die andere gezelschapsspelen, als monopolie, sjoelen, kaarten, drinken en seks.

Toegevoegd na 17 minuten:
Dat was in de tijd dat mensergerjenieten nog goed werd gerekend bij scrabble...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha: de uitleg over wat boeken zijn... Briljant.
Gelukkig heb ik geen uitleg nodig, ik verslind ze nog steeds :)
itsme
13 jaar geleden
het spel heet 'mens, erger je niet'... maar het was bedoeld om je te ergeren...
rose
13 jaar geleden
Ik wist het.
rose
13 jaar geleden
Ik weet niet of je wel eens een kerkdienst in Nederland hebt bijgewoond, maar ik ben nog jaren in de vooronderstelling geweest dat voor het zingen de kerk uit de beste optie was.
Ik geloof dat men vroeger met elkaar praatte, weleens een boek of krant opensloeg of overging tot een analoog gezelschapsspel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men belden vrienden en/of ging bij hen op bezoek ipv een krabbeltje op hun hyves te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen leefden mensen echt. Ze gingen met anderen om, ze deden spellen, ze lazen boeken die de verbeelding ontwikkelden, ze waren rustiger en gemiddeld gelukkiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wereld was toen kleiner door gebrek aan informatie. Je had de bieb nodig om antwoorden op vragen te vinden. Veel buiten zijn, lezen, praten, (bord)spelletjes doen.

Was een leuke tijd, daar zou best wel een deel van terug mogen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik was veel buiten bezig en lezen ik heb nog 20 boeken die gelezen moeten worden,kokkerellen ,kleren maken ,haken ,wandelen tv kijken en nog veel meer
nu ben ik een computerfreak dat is niet gezond natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de tijd waar jij het over hebt (zelfs voor de radio kwam dus) was er eenvoudig weg niet zoveel vrije tijd.
Omdat er in deze tijd ook nog maar weinig huishoudelijke apparaten waren moest veel op de hand gebeuren.
Denk maar eens aan kleding wassen met de hand, etc.

In de periode voor dat electriciteit werd uitgevonden, gingen de mensen ook veel vroeger naar bed vanwege spaarzame verlichting.

Daarnaast was het in die oude tijd hard werken voor weinig geld. Mensen waren dus meestal aan het werk, en wanneer ze thuiskwamen was het eten en naar bed.

Wat overbleef waren lezen, wandelen, een gezeldschapsspelletje en gewoon gezellig kletsen met elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik volgde vroeger veel cursussen, (in mijn tiid was er wel Internet maar dat hadden we thuis niet) TV hadden we wel, maar mijn ouders keken andere programma's als ik wilde zien.

En ik ging gezellig op bezoek bij vrienden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mensen heb je nog steeds. Die gaan naar een vereniging, tuinieren, sporten.

Maar vroeger hadden mensen minder vrije tijd, zeker als je naar voor 1900 kijkt. Toen werd er vooral heel hard gewerkt, behalve op zondag, die had je nodig om uit te rusten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lezen, tekenen, huiswerk maken / studeren , sporten, spelletjes doen (scrabble, monopoly, mens erger je niet, jokeren, klaverjassen) gezellig praten om de koffietafel, ondertussen handwerken, naar de bioscoop, wandelen, fietsen, schaatsen, zwemmen, paardrijden, tennissen, jeu de boule spelen, badmintonnen, pingpongen, op visite gaan (veel meer dan nu) even langs bij opa en oma, tante Aagt of oom Bertus..
Als ik terug kijk was het nooit saai. Maar ik kom uit een groot gezin. Daar was altijd iemand voorhanden waar je iets mee kon ondernemen. Desondanks waren er ook altijd vriendjes en vriendinnetjes die ook bleven eten en/ of slapen.
het leven was vroeger denk ik wel socialer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Demelza;

Zoals iemand al opmerkte hadden de mensen in de tijden die jij aanduidt bijna geen vrije tijd. Al zou je uit de grootte van de gezinnen in die dagen kunnen afleiden dat het vroeg naar bed gaan ook wel iets met vrijetijdsbesteding te maken had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze speelden spelletjes, ze zaten ook vaker in de kerk, praten langer in winkels, slenterden langs etalages, gingen vaak op bezoek bij familie, werkten ´s avonds langer door, gingen ´s zondags naar het werk kijken met de vrouw, wandelden in het park, bezochten het kerkhof, gingen naar het voetballen kijken of fietsten een blokje om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat 'nieuwsgierig' schreef is waar. Maar voor dat er radio was, hadden de mensen gewoon geen echte vrije tijd. Er werd 6 dagen per week gewerkt van heel vroeg tot heel laat. De 40 urige werkweek, had men toen echt nog niet van gehoord.
Als men gegeten had 's-avonds, moesten de kinderen meteen naar bed, als er meisjes waren, moesten die vanaf een jaar of 6 hun moeder meehelpen met sokken stoppen (waren zelfgebreide wollen sokken, dat had je toen nog), vermaken van kleding, want de kleding ging van het oudste kind over op de volgende in de rij van kinderen, want men had toen ook grote gezinnen (het voorbehoedsmiddel van die tijd was: voor het zingen de kerk uit). De vaders zaten meestal de krant te lezen. En om ca. 21.00 uur lag het hele gezin er al in, want men ging meestal om 5 uur half 6 's-ochtends hun bed alweer uit. En zondagochtend gingen de meeste gezinnen naar de kerk toe en zaten de kinderen vaak ook nog op zondagsschool. Later toen men wat meer vrije tijd had, gingen de volwassenen naar danspartijen toe, veel vermaak was er echt niet. Was een zware tijd voor de mensen, die toen ook niet echt oud werden, maar men keek wel naar elkaar om, hielpen elkaar waar en als het nodig was, de deuren zaten nooit op slot. Sommige dingen waren vroeger beter dan nu, maar ook deze tijd heeft dingen die het leven beter hebben gemaakt. Kan nou niet zeggen, welke tijd nu beter was/is om in te leven. Toen wist men niet beter en dat is in deze tijd al net zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen speelden nog buiten, mensen gingen nog bij elkaar op bezoek en praatten nog met elkaar, en bv het kaartspel kun je ook zonder PC spelen, nl. met analoge, kartonnen kaarten. Ook lazen ze boeken (bundels papier waarop een verhaal gedrukt staat) en kranten (grote vellen papier waar het nieuws op staat).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was vroeger behoorlijk minder vrije tijd dan nu, er moest meer en harder gewerkt worden en 's avonds was men moe en ging vroeg naar bed.

Voor de rest had men het natuurlijk ook druk met jongens of meiden versieren want datingsites waren er niet.

Tegenwoordig is er weinig echt zwaar werk meer en mensen gaan met een zak chips voor de TV hangen en dat versieren is ook niet meer wat het was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borduren - spelletjes - woordpuzzels - lezen - wandelen - moeder zorgen full-time voor de kinderen en de vaders werkten full-time - buiten spelen - op visite gaan bij mensen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boek lezen
Krant lezen
Met de buren kletsen
Spelletjes
Een dutje
(Kinderen)Buiten spelen/Binnen spelen

Enz...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gezelligheidsspelletjes en veel kinderen maken,zodat ze geen tijd hadden om televisie te kijken.(overdag te druk en sàvonds te moe)