Waarom zijn in Spanje veel straten nog naar Franco genoemd?

In diverse Spaanse steden en dorpen vind je straten die naar de dictator Franco zijn genoemd: Avenida General Franco, Calle de Franco, enzovoort. Vaak zijn dit geen kleine achterafstraatjes in sloppenwijken, maar grote straten in dure gebieden.

Waarom is dit zo geaccepteerd? In Duitsland vind je tenslotte nergens een Hitlerstraße, en ook in andere landen krijgen straten een andere naam wanneer ze zijn genoemd naar een politicus of leider die niet meer geliefd is.

Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! In Italië valt een vergelijkbaar fenomeen me ook wel eens op. Het Foro Italico in Rome heet in de volksmond bijvoorbeeld nog steeds Foro Mussolini. Je ziet die naam zelfs op aanplakbiljetten die een evenement op dat plein aankonigen. En op het Foro Italico/Mussolini staat nog steeds de grote obelisk met de inscriptie 'MVSSOLINI DVX'.

Het beste antwoord

Pas in 2007 is er een wet aangenomen die gemeenten verplicht alle standbeelden en andere verwijzingen naar generaal Franco te verwijderen of te hernoemen. Over een paar jaar zal het dus anders zijn.
Spanje is in veel opzichten een erg traditioneel land (tot apothekers die weigeren de anticonceptiepil te verstrekken aan toe) en dat maakt dat zij dingen niet zo snel zullen veranderen wanneer het politieke systeem verandert. Dit zie je ook terug in bijvoorbeeld Rusland, waar je nog veel gebouwen ziet die zijn getooid met een hamer en sikkel, veel standbeelden van Lenin in het straatbeeld (of verplaatst naar een beeldentuin) en er nog steeds straten zijn genoemd naar mensen als Lenin of Sverdlovsk.

In Duitsland is de kans ergens een Hitlerstraße aan te treffen niet zo groot, noch standbeelden uit die tijd, maar verschillende gebouwen in de kenmerkende nazi-architectuur van destijds staan er nog. in Nederland staan er ook enkele, waaronder geloof ik 't officiersgebouw in Kamp Zeist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De gemiddelde Spanjaard heeft geen aversie tegen deze overleden dictator, dus wordt dit niet als een probleem gezien.
14 jaar geleden
Eigenlijk precies wat Antwoordman zegt. Zij hebben nooit echt een hekel gehad aan Franco. Net als in Italie, waar Benito Mussolini nog steeds als een soort held wordt gezien, door heel veel italianen. Ook hier heb je nog straten en pleinen met zijn naam. En wat dacht je van Joseph Stalin, Salvadore Allende, Idi Amin, Fidel Castro, etc.....? Ook niet allemaal lekkere jongens in onze ogen, maar in hun land waren het helden en worden ze nog steeds geeerd, o.a. door het vernoemen van straten en pleinen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij krijgen steeds meer van die straten een andere naam. Standbeelden verdwijnen ook een voor een.
Op den duur zal je niet veel Franco straten meer vinden.
Er is slechts een kleine groep falangisten die nog met Franco heulen.
Er worden massagraven opengelegd om de vermoorde mensen te kunnen identificeren en een eigen graf te geven. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Er is op het ogenblik veel te doen om Baltasar Garzón, de Spaanse onderzoeksrechter (o.a. bekend van Pinochet), die de misdaden tijdens de Franco dictatuur wil onderzoeken.
Nee, veel straten genoemd naar Franco zul je straks niet meer vinden en het merendeel van de Spanjaarden is voor gerechtigheid en tegen de amnestiewet uit 1977.