Kan een vriendschap voortduren wanneer de grens van normen en waarden niet overeenkomen?

Sommige mensen zijn bijvoorbeeld gemakzuchtiger in het maken van afspraken, en willen het voor hunzelf niet kwalijk nemen als ze eens in de zoveel tijd een afspraak over het hoofd zien, zelfs als het om één afspraak per jaar gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Ik heb er wel moeite mee als een goede vriendin een gemaakte afspraak vergeet, maar het betekent echt niet het einde van de vriendschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Normen en waarden zijn relatief. Het probleem zit bij de persoon, die dat soort zaken absoluut ziet. Niet flexibel zijn, d.w.z. starre persoonlijkheden. De twee betreffende personen moeten leren geven en nemen en vooral leren begrijpen, dat je beiden een beetje inschikkelijk moet zijn.

Ik zou niet met de starre persoon uit deze vraag willen omgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Ik vind het antwoord zo slecht nog niet. Als je goeie maatjes bent is het niet erg als je een afspraak over het hoofd ziet. Maak je toch gewoon een nieuwe denk ik dan.
vriendschap vereist flexibiliteit en het accepteren van elkaars eigenaardigheden.
Jij zegt wel ik kan het niet accepteren dat ze afspraken niet nakomen, maar dat zal toch zeker geen verrassing voor je zijn. dat zal al weer eerder zijn voorgekomen.
daar tegenover staat, dat jij het kennelijk normaal vindt, dat de andere partij moet accepteren dat jij op dit soort slakken zout legt en er zelfs je vriendschap voor op het spel zet.
ik ben het met de vorige beantwoorder eens, ik geloof niet, dat wij vrienden zouden kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er vanuit gaande dat het om jouzelf en een vriend gaat, en dat die vriend de 'gemakzuchtige' persoon is in jouw vraag: heb je al eens tegen diegene gezegd dat jij er veel belang aan hecht dat afspraken nagekomen worden? Dat een afspraak voor jou niet vrijblijvend is en dat je je gekwetst voelt als de ander een afspraak vergeet?
Want misschien beseft die ander dat niet.
Daarnaast: het is van beide kanten een beetje geven en nemen, jij mag verwachten dat die ander z'n best doet afspraken na te komen, die ander mag van jou verwachten dat je niet woest wordt als diegene bijvoorbeeld wat te laat komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de ander accepteert zoals hij is en dit is wederzijds dan kan een vriendschap heel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een afspraak vergeten hoeft geen gemakzucht te zijn, net zoals later komen dan afgesproken. Iedereen kan wel eens wat vergeten, de ene keer is het een afspraak, de andere keer iets in de winkel.
Als ik namelijk er zo'n punt van zou maken, zou dat zomaar ook de andere kant op kunnen werken. Je kunt iemand wel vertellen dat je het jammer vindt, maar om meteen iemand gemakzuchtig daarvoor te noemen...Er kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand het vergeet, zoals vervelende persoonlijke gebeurtenissen. Misschien ben je daarvan niet op de hoogte, en kwets je iemand door juist op een felle manier hierop te reageren.
Wat is belangrijk in vriendschap? Stiptheid is kennelijk belangrijk voor jou, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn.