Ben je dan Nederlands? zie beschrijving.

Stel, je bent in Turkije geboren en je hele familie is ook Turks. Als je dan naar Nederland gaat en een Nederlands paspoort krijgt, ben je dan ook een Nederlander of nog gewoon een Turk? Iedereen die ik ken zegt dat je dan een Nederlander bent, maar je achtergrond verandert toch niet? Je bent dan toch gewoon nog steeds een Turk, of niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens de wet ben je een Nederlander maar je bent wat je je voelt. Misschien hou je niet van voetbal, maar voel je toch wat meer als het Turkse team wint dan bij het Nederlandse? Daar liggen je wortels dan en er is geen reden om er niet trots op te zijn, maar je bent in de eerste plaats natuurlijk jij en dat is veel meer dan alleen een nationaliteit.

Met een Nederlands paspoort ben je voor de wet een Nederlander. Dus kun je stellen een Nederlander te zijn. Nu stel ik me even voor in jouw plaats. Ik vertrek naar Turkije Afrika of China en krijg daar een paspoort. Hoe lang ik er ook verblijf, ik weet zeker dat ik gevoelsmatig altijd een Nederlander zal blijven. Het is mijn afkomst; mijn ouders, grootouders waren het, mijn familie is het en ik zie er ook zo uit. Als ik de Chinezen van het Chinese restaurant hier vlakbij zie (allemaal hier geboren en getogen) die ongetwijfeld Nederlandse paspoorten hebben, zie ik hen ook als Chinezen terwijl ik met ze omga als met Nederlanders die nog nooit de grens zijn over geweest.. Maar voor een ander kan het heel anders werken. En formeel , juridisch, bepaalt het paspoort uiteraard welke nationaliteit iemand heeft. dat lijdt geen twijfel, zelfs niet bij iemand met 2 paspoorten. Die heeft dan 2 nationaliteiten.

Je kunt jezelf ook turkse nederlander of nederlandse turk noemen :-) Je blijft gewoon een turk, met nederlandse nationaliteit. En daar is niets mis mee toch :-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100