Ben je dan Nederlands? zie beschrijving.

Stel, je bent in Turkije geboren en je hele familie is ook Turks. Als je dan naar Nederland gaat en een Nederlands paspoort krijgt, ben je dan ook een Nederlander of nog gewoon een Turk? Iedereen die ik ken zegt dat je dan een Nederlander bent, maar je achtergrond verandert toch niet? Je bent dan toch gewoon nog steeds een Turk, of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Je hebt een juridische nationaliteit (dat kan de Turkse zijn als je een Turks paspoort hebt, of Nederlandse als je een Nederlands paspoort hebt, of misschien beide) maar je hebt ook een culturele identiteit, en dat kan betekenen dat je je meer thuisvoelt bij de ene of bij de andere cultuur.
Maar hoe dan ook, als men aan je vraagt 'wat is je nationaliteit' dan moet je de juridische nationaliteit opgeven.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Je bent gewoon nederlander, van turkse origine !
Het beste van beide werelden :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een Nederlands paspoort hebt, ben je Nederlander voor de Nederlandse wet.
Sommige mensen zeggen dan 'allochtone Nederlander', want je bent hier niet geboren.
Welk stickertje er op je geplakt wordt, verandert niks aan hoe jij je voelt. Als jij vindt dat je een Turk bent, prima - behalve dat je dus óók een NL-er bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben je Nederlands staatsburger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet meer en niet minder, + van mij. Hoeveel waarde je aan je roots hecht voor je identiteit, is aan jou.
Je bent wat je je voelt. Je bent een Turk met Nederland als thuisland, of een Nederlander met Turkse 'roots', of een vernederlandste Turk of een Turk met een Nederlandse nationaliteit, of een wannabe-NederTurk, of een Nederlander die in Turkije is geboren of... Ach verzin maar wat. Gaat het over jezelf? Dan mag jij het bepalen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Nederturk dus. +
Je bent dan gewoon turks.
Even back to basic:
Je ouders zijn van turkse komaf, hebben turks bloed door de aderen stromen, besloten om jou te verwekken, jij wordt geboren en bioLOGISCH gezien ben je gewoon een turk, daar verandert niets aan (ook geen papiertje waarop staat dat je een nederlandse nationaliteit hebt.)
Zo simpel is het.
Soms moet je gewoon even terug naar de basis (wat echt belangrijk is) want door alle regeltjes die mensen hebben gemaakt zie soms door de bomen het bos niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schei toch uit!
Wat is het "biologische" verschil tussen een Turk en een Nederlander dan?
Dit is gewoon grote onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pa turk verwekt bij ma turk een kind...wat komt er uit die moeder? Een turkse baby en geen nederlandse, dat bedoel ik met biologisch.
(geen biologische groente ofzo..haha) p.s. ik mag je wel..je bent gevoelig maar denk wel aan je hart. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als jij het zegt...
ik geef alleen maar antwoord op de vraag van alida1, da's alles en dát is op dit moment relevant.
(ook dát is bij de basis blijven, trouwens.) ;p
Je bent voor de wet Nederlander, maar je etnische achtergrond is turks
13 jaar geleden
Volgens de wet ben je een Nederlander maar je bent wat je je voelt.
Misschien hou je niet van voetbal, maar voel je toch wat meer als het Turkse team wint dan bij het Nederlandse? Daar liggen je wortels dan en er is geen reden om er niet trots op te zijn, maar je bent in de eerste plaats natuurlijk jij en dat is veel meer dan alleen een nationaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het CBS ben je allochtoon als:
"Allochtoon

Persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren."

Zodoende ben ik ook allochtoon ( woon hier 40 jaar) en mijn kinderen ook ondanks dat ze hier geboren zijn en hun vader Nederlander is.
Laten we het een allochtone Nederlander noemen dan, omdat we een Nederlandse pas hebben.

Toegevoegd na 10 uur:
;) Ik denk, dat heel veel "Nederlander" na het lezen op die site van CBS ineens beseffen, dat ze voor de statistieken allochtoon zijn, westers of niet-westers !

Toegevoegd na 10 uur:
"Nederlanders" moet het zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een Nederlands paspoort ben je voor de wet een Nederlander. Dus kun je stellen een Nederlander te zijn.
Nu stel ik me even voor in jouw plaats. Ik vertrek naar Turkije Afrika of China en krijg daar een paspoort.
Hoe lang ik er ook verblijf, ik weet zeker dat ik gevoelsmatig altijd een Nederlander zal blijven.
Het is mijn afkomst; mijn ouders, grootouders waren het, mijn familie is het en ik zie er ook zo uit.
Als ik de Chinezen van het Chinese restaurant hier vlakbij zie (allemaal hier geboren en getogen) die ongetwijfeld Nederlandse paspoorten hebben, zie ik hen ook als Chinezen terwijl ik met ze omga als met Nederlanders die nog nooit de grens zijn over geweest..
Maar voor een ander kan het heel anders werken. En formeel , juridisch, bepaalt het paspoort uiteraard welke nationaliteit iemand heeft. dat lijdt geen twijfel, zelfs niet bij iemand met 2 paspoorten. Die heeft dan 2 nationaliteiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt jezelf ook turkse nederlander of nederlandse turk noemen :-) Je blijft gewoon een turk, met nederlandse nationaliteit. En daar is niets mis mee toch :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor Nederland ben je officieel een Nederlander. Maar jij bent datgene waar je hart ligt.
Als jij in je hart een Turk bent, dan zie jij jezelf als een Turk die in NL woont en een NL-nationaliteit hebt.

Maar persoonlijk zou ik in een land willen wonen waar ik me ook in thuis voel. Soms spelen er natuurlijk andere beweegredenen mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de wet nederlands,maar verder gewoon een MENS!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de wet ben je Nederlander, in je hart blijf je Turks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent gemaakt tot wie je bent via culturele opvoeding.
Iemand die turkse ouders heeft maar bij wijze van door nederlanders wordt opgevoed is dan in gedrag en daad een nederlander.
Je wordt in een hokje gestopt voor controle over jouw zijn.
Dit achtten ze nodig om een staat te kunnen voeren.

Maar als je wilt, dan ben je een nederlander met een turkse komaf, Dus een inwoner van nederland met gedeeltelijk of complete turkse gewoonten en uiterlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt ervanaf hoe je het zelf wilt zien. Voor de wet ben je een Nederlander, punt. Maar dat is de praktische kant van de zaken. Gevoelsmatig kan dat anders liggen. Voel je je Turk, of voel je je Nederlander? Misschien wel geen van twee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent dan een Turkse nederlander en je hebt de nederlandse nationaliteit.... Maar van binnen blijf je een Turk... :)