Paspoort verlengen zonder vingerafdruk.

Ben ik 100% verplicht om in november bij het verlengen van mijn paspoort mijn vingerafdruk af te geven?
Ik ben daar namelijk niet van gedient!
Wat kan ik in een dergelijk geval doen, aangezien ik vind dat dit een privacy kwestie is! Zou ik met succes juridisch bijstand kunnen vragen?
Wat is het volgende? Een chip in je arm?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Volgens mij ben je helaas verplicht je vingerafdrukken af te geven omdat een paspoort een wettelijk iets is dat aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. En de huidige voorwaarden zijn dus MET vingerafdruk.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een Utrechtse student is naar de rechter gestapt omdat hij niet wil dat zijn vingerafdrukken in een database van de overheid worden opgeslagen. Aaron Boudewijn vroeg een nieuw paspoort aan, maar weigerde zijn vingerafdruk af te staan, waarop hij geen paspoort kreeg. Vervolgens tekende hij beroep bij de rechter aan. "Ze mogen best mijn vingerafdrukken in mijn paspoort zetten, maar ik wil niet dat ze ze opslaan in een databank", zo laat hij tegenover de Volkskrant weten. Volgens de student maakt de overheid inbreuk op zijn privacy. Daarnaast zouden vingerafdrukken eenvoudig zijn na te maken. Sinds 21 september zijn alle Nederlanders bij het aanvragen van een paspoort verplicht om hun vingerafdrukken af te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het zelfde ik wijger compleet, maar om mijn paspoort tog te krijgen ga ik met een fijn schuurpaiertje mijn vingertopen kaal schuuren.... onzin dat gedoe..ik kan net zo goed gelijk een GPS tracker aan me rug plakken zeker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja.. ik moet er ook wat op verzinnen..
maar bewust vervalsen.. hmm.. kweet niet of dat zon goed idee is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezo ik vervals niks. ze zijn aleen niet meer zichtbaar joh:)
Ha, die Stevebravo;

Hoewel er op dit moment nog een beroepsprocedure bij het Europees Hof loopt is het afgeven van vingerafdrukken nog steeds verplicht bij het aanvragen van een paspoort. Mijn haren gaan er ook van overeind staan dat al dit soort gegevens wordt opgeslagen. Tegengaan kun je de procedure op dit moment niet, maar de opslag van je gegevens stelt weinig voor als je voor het afnemen van de afdrukken met fijn schuurpapier aan de slag gaat....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je er gewoon aan mee moet werken
en als je het er niet mee eens bent je een klacht kan indien
maar ik zie het zo
als men niets te verbergen heeft waarom zou men dan tegenwerken
mijn mogen ze in alle databanken zetten
het kan ook een voordeel opleveren
bv als er een ramp plaatsvind
nu moet men maanden lang de lichamen identificeren
en als mensen in de databank zitten is identificatie veel eerder gebeurt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weegt het voordeel van geïdentificeerd kunnen worden bij een ramp op tegen de nadelen dan volgens jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke nadelen dan????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van compleet verlies van alle vrijheid waar je gewoon recht op hebt? Om het wat minder dramatisch te stellen, je hebt gewoon het recht met rust gelaten te worden door de overheid tot het moment dat je daadwerkelijk iets misdaan hebt, dat begrip staat echter volledig op losse schroeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand die nu opgepakt word voor een misdrijf maken ze ook vingerafdrukken van en vele staan ermee in een databank
maar als je toch niets te verbergen hebt mogen ze van van mij gerust de vingerafdrukken plaatsen
ik slaap er niet minder om
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het onderscheid ligt nu nog bij of je al dan niet een misdrijf pleegt, als je daarvan verdacht bent en ze slaan gegevens van je op voor een eventuele volgende keer dan kan ik daar nog inkomen. Als je niets doet, maar ze misbruiken wel de database die voor het paspoort bedoeld is in de toekomst voor andere doeleinden dan is de grens dusdanig vervaagd dat hij niet meer bestaat. We leven al lang niet meer in een rechtsstaat, maar het wordt alsmaar erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep...
das waar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marion, lees eens de artikelen van Karin Spaink hierover.
De overheid is erger dan een valse hond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat klopt maar dat is niet van de laatste weken
een van mijn reden geweest om weg te gaan uit nederland
je bent het verplicht hieraan mee te werken..
mits je beide handen vingers gebroken zijn moet je een papier meenemen van je huisarts dat dit werkelijk is dan geven ze je een id kaart van een geldigheid van 1 jaar en betaal je volle geld voor.
maar na die jaar ben je echt nog verplicht je vingerafdrukken af te geven.
dus je hebt geen keus in ieder geval en zo te lezen naar een paar antwoorden lijkt het wel alsof mensen iets te verbergen hebben of iets op hun geweten hebben..
mijn vingerafdrukken hebben ze ik heb toch niks te vrezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat betreft vingerafdruk ja dat word echt verplicht
en een chip in me arm met al me gegevens zou ikzelf
ook geen moeite hebben ik heb niks te verbergen
maar dat ben ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik dan je bankrekeningnummer en wat bijbehorende gegevens, zodat ik een groot bedrag kan incasseren (automatisch)? Dat laat je natuurlijk storneren (terugboeken), maar dan heb ik het al gepind.