Hoe komt het dat de samenleving steeds harder en harder wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stond deze vraag eerder ook niet op GV? Ik heb hem geloof ik beantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt. En ik heb hem gevonden =D De link: http://www.goeievraag.nl/vraag/wel-gezegd-maatschappij-verhardt-hiermee.76517

Antwoorden (6)

Naar mijn mening ligt de oorzaak in ver-individualisering van de maatschappij. Iedereen leeft steeds meer voor zichzelf. Hierdoor krijg je redenering: als een ander niet om mij geeft, en niets voor mij doet, dan doe ik ook niets voor een ander. En dat verergert, waardoor de maatschappij steeds harder wordt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Én door de marktwerking, waardoor alles op korte termijn profijt moet opleveren, en langdurige solidariteit nix meer waard is.
Omdat de regering steeds harder en harder wordt.... graaicultuur, rijken worden rijker armen armer, steeds meer mensen kunnen niet meer rondkomen, zorg wordt super op bezuinigd, democratie is aan het verdwijnen.... wat onze ouders met zoveel moeite hebben opgebouwd wordt nu afgebroken... algehele mentaliteit verandert hierdoor... en dat even in het kort. ik denk dat velen het wel eens zijn met deze stelling en meer details kunnen geven. dit wekt agressie op...

Toegevoegd na 2 minuten:
wie heeft er niet een hekel aan onrechtvaardigheid... kunst is om het een beetje met elkaar te rooien... de hoge heren zouden een voorbeeld kunnen nemen aan het zinnetje: verbeter de wereld begin bij jezelf...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aansluiting op het goede !! antwoord hierboven, wil ik nog toevoegen : mensen nemen elkaar niet meer waar, nemen niet meer de moeite zich in te leven in de situatie van een vreemde.
Dit valt me dagelijks op, nu ik in de Schiphol-trein reis : mensen die, moegereisd, bepakt en bezakt zich door een menigte moeten wringen, en letterlijk handen te kort komen, en daartussendoor een 65+er op weg naar de kleinkinderen, die een koffertje en een tas bij zich heeft, maar óók een hand nodig heeft voor de leuning bij het uitstappen....niemand die even een handje uitsteekt en iets helpt tillen of dragen, niemand die even een stap opzij doet om iemand erdoor te laten....

Als iedereen de moeite zou nemen een ander te 'zien' alsof het je zus of je moeder of je opa zou zijn, zou de wereld alweer veel vriendelijker worden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jup wat dat betreft is het tegenwoordig ieder voor zich en god voor ons allen... groet maar eens iemand in een park of zo... staan ze je raar aan te kijken... of ze kijken heel star en wantrouwig en negeren je... t is ZO verleidellijk om zelf ook me mond maar te houden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jammer....want misschien maakt jouw 'goedemorgen', dat die dag echt een 'goede' is voor een eenzaam iemand....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zei dat het verleidelijk was... ik zei niet dat ik het ook daadwerkelijk deed... ik blijf het ook gewoon volhouden, onder het mom van: verbeter de wereld, begin bij jezelf... "
Omdat dit alles een schreeuw om aandacht is.

Als iemand boos is een ander neerslaat, dan schreeuwt die iemand om aandacht. Het kleine kind in hem schreeuwt om aandacht.
Maar het enige wat men denkt en wil is een hoge straf opleggen. In een harder wordende maatschappij worden de straffen harder en het oordeel ook harder.

Dit komt omdat men niet in staat is om naar de persoon te kijken. Men kan alleen maar de daden zien.
Waarop mijn vraag is gebaseerd:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kijkt-voornamelijk-iemands-daden.77100

Hard tegen hard werkt niet. Dan wordt het alleen harder.
Het principe van Yin en Yang is juist gebaseerd op het tegenovergestelde.
Als iemand hard is, moet je juist zacht worden. Als iemand direct is, moet je met een boog werken.
Probeer het maar eens, het werkt als een speer.

Als iemand heel erg boos is, moet je maar eens proberen om heel zacht en rustig te zijn. De ander zal de noodzaak niet meer zien om boos en hard te zijn.
Via het YinYang zal er een balans kunnen ontstaan. Die boze persoon zal weer rustig worden en jij hoeft niet extreem zacht meer te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het met je eigen perceptie en verwachtingen te maken heeft.
Als we voor het gemak even de laatste 100 jaar nemen.
In de 1e helft van de 20e eeuw vonden er maar liefst 2 wereldoorlogen plaats.
Zo zacht ging het er vroeger ook echt niet aan toe hoor. Er was veel armoede en ook de zorg stelde weinig goeds voor. ( Liefdadigheid via de kerk , armenhuizen, weeshuizen ).
Het is , vergeleken met vroeger, juist heel goed gesteld met zorg, ontwikkelingshulp, opvang asielgerechtigden, enzovoort.
Binnen bepaalde sectoren is wel sprake van polarisatie (verharding, individualisering) , maar dat is vaak een reactie op doorgeschoten beleid. ( denk aan de toename van club Wilders na het Generaal Pardon en vele andere onbeheersbare en kostbare gevolgen van het alles-moet-kunnen beleid.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat zoals het gaat.
Verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Ik merk dat het me steeds beter lukt mezelf te zijn naar mijn omgeving toe.
En dat mijn omgeving ook spontaner, positiever op mij reageert.
Het heeft allemaal met bewustzijn te maken
Er van overtuigd dat ik niet beter ben dan een ander en dit ook aan de ander laten zien.
Begrip tonen voor de onmacht van je medemens.
Onbevooroordeeld.
Op deze manier hoop ik een positieve golfbeweging in gang te kunnen zetten.
Niet te veel zeuren over de dingen die niet goed gaan, maar energie besteden aan de dingen die ik zelf kan verbeteren.
Beginnen bij de kring mensen die je dagelijks om je heen hebt en the wave begint.