grappig deze vraag...het onderwerp kwam net in *Toen was geluk heel gewoon*
Simon gaf als antwoord:
In de vroegere tijd had niemand een toiletpot,toen deze wel uitgevonden waren en de 1e geplaatst zijn,werd er al gauw tegen bezoek gezegt:
Kom eens naar mijn toiletpot kijken?
Zodoende ontstond het woord Pottenkijkers..

Of het waar is moet ik je schuldig blijven,maar het klinkt logisch..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een man die zich ooit met het bereiden van het eten bemoeide.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij komt het van; als s avonds het eten op tafel stond kwamen er wel eens mensen lang of om wat te vragen of wat te lenen en konden dan even kijken wat er op tafel stond, ze keken even in de pot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pottenkijker is iemand die (ongevraagd, en het is niet de kok) in de keuken in de potten en pannen kijkt en zich met de (voort)gang van zaken bemoeit.

En tegenwoordig dus iemand die ongevraagd komt kijken hoe de boel draait en er zich tegenaan bemoeit.