Waar liggen verklaringen voor t steeds toenemende idiote gedrag van hele massa's mensen. Denk aan WK en zojuist tijdens de Tour de France?

Met verbazing zag ik zojuist de bergetappe van de Tour op tv. Duizenden volslagen malle mensen die wielrenners voor de wielen lopen en staan te schreeuwen.Uitgedost in de meest malle outfit, soms zelfs in hun blote kont en zich verlagend tot extreem raar gedrag.Een paar weken geleden heb ik mij als sportliefhebber ten tijde van het WK al evenzo verbaasd.
Waar komt deze massahysterie vandaan? Waarom gebeurt dit? Interessant om wat meer inzicht in te verkrijgen....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 seconds of fame als de cameramotor voorbij komt rijden?

Het beste antwoord

Dit is niets nieuws, zolang de mensheid bestaat wordt dit soort gedrag vertoont. De mens is een kuddedier en wanneer ze eenmaal een gemeenschappelijk doel hebben gaan ze elkaar opfokken. Het groepsgevoel wordt versterkt en door het toenemende 'goed gevoel' wordt men steeds gekker.

Denk eens aan de middeleeuwen waar hele volksstammen bijelkaar kwamen om op het plein een heks op een brandstapel te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Deze mensen denken dat ze heel erg moeten opvallen
en zo duidelijk te zien zijn op tv.
Weet dat de tour de France maar ook het WK over vele landen live word uitgezonden over de hele wereld.
Dit is een pure vorm van aandacht.
En ze denken meer op te vallen in de meest vreemde kostuums.

Ik had het ook gezien net bij de tour.
De mannen in blotte billen waren volgens de NOS commentator inwoners uit Kazachstan.
Naar de gelijknamige film van Borat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mensen vinden zichzelf belangrijker als de wedstrijdrenners die langs komen, zoals Maarten Ducrot al zei.
Het is hen er vooral om te doen, om in beeld te komen.
Er zit vast iemand thuis die dat dan opneemt
en ja, dat is "lache joh".

Het is niet alleen belachelijk gedrag, maar ook
nog eens heel gevaarlijk, bij wielrennen tenminste
en ik begrijp ook niet dat daar niet al lang
iets op gevonden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaren geleden waren we op een busreis in Luxemburg op een stopplaats. Ik keek naar buiten en zag daar Joseph Luns , de gewezen minister van buitenlands zaken en toen iets hoogs bij de NAVO dacht ik. Ik maakte er opmerking over tegen mijn dame en mijn achterbuurvrouw die dit hoorde mobiliseerde de hele bus en binnen 1 minuut dromde iedereen om Luns heen! We bleven stomverbaasd met z'n tweetje in de verder lege bus achter. Tot op heden begrijp ik niet wat mensen bezield om zich zo te gedragen! Mijn dame vertelt me net dat Luns de secretaris generaal was van de NAVO
Ook nu nog is het gedrag van de voor mij totaal onbegrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben een doel nodig in hun leven en als ze dat niet hebben dan wordt het voor de langere termijn een mooiere auto dan de buurman en voor de kortere termijn alles wat in de media wordt aangeprezen, maar ook de aanwezigheid van een beroemdheid kan als substituut dienen.
Door opvallend in beeld te komen word je voor een kort moment plaatsvervangend beroemd; een prestatie is niet nodig, het vullen van het beeld is voldoende.