Is de dominante werkcultuur van 9 tot 5 nog wel van deze tijd?

Ik las laatst een artikel (tijdschrift psychologie) over zogenaamde A- en B-mensen. A-mensen zijn de vroege vogels, B-mensen de mensen die graag later op de dag opstaan (en ook gaan slapen). De schrijver van het artikel (een zelfbenoemd type B-mens, net als ondergetekende trouwens) opperde dat het lang genoeg heeft geduurd dat B-mensen onder het juk van de A-cultuur heeft geleefd. Hij was voor een versoepeling van de invulling van werktijden. En dat de dominantie van de 9 tot 5 mentaliteit ook niet goed meer uit te leggen is een maatschappij die steeds verder van de aggrarische cultuur af komt te staan. Net als de schrijver heb ik die cultuur menigmaal vervloekt toen ik weer eens brak opstond om op tijd op mijn werk te komen. Wat vinden jullie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Ha, die Fireeyedboy;

Ik denk dat de 9-tot-5-cultuur voor een groot deel in stand gehouden wordt doordat grote groepen mensen nog steeds hetzelfde levenspatroon hanteren. Dat zijn de families doorsnee [steekt zelf ook hand op] met 2,2 kind, anderhalve baan en een hypotheek. Bijna alle dingen die in hun leven en rol spelen zijn afgestemd op ma/vrij 9-tot-5 werken: scholen, kinderopvang, files, winkelopeningstijden, theaterprogramma's, sportclubs, verenigingen, tv-programma's en noem maar op. Dat patroon doorbreek je niet zomaar, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee! Dat is niet meer van deze tijd.
Als avondmens erger ik me mateloos aan ochtendmensen. Om éen of andere reden denken die dat zij de norm zijn. De rest moet zich maar aanpassen.
Niet dus, ik zal nooit een ochtendmens worden.
Ik sta 's morgens doodmoe op en ga 's avonds uitgerust naar bed. Nooit anders geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het geen slecht idee vinden als er meer bedrijven ook voor de avondmens gaan draaien, of dat er in ieder geval gemakkelijker mee omgesprongen wordt dat je bijvoorbeeld avonddiensten draait als dat al mogelijk is binnen je bedrijf.

Of het ooit zo ver gaat komen durf ik te betwijfelen, het is zelfs wetenschappelijk te bewijzen dat voor een bepaalde tijd opstaan niet zo gezond voor je is (en dan druk ik het nog zacht uit), maar desondanks mogen we ons allemaal aanpassen aan een systeem dat naar mijn idee niet meer van deze tijd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Finland wordt zijn er scholen voor b mensen en kantoren die er banen op aanbieden, erg veel problemen zouden erdoor opgelost kunnen worden zoals het Nederlandse spitsfileprobleem.

Kenmerk van B mensen is dat ze een genetisch bepaalde biologische klok van 27 uur in een dag hebben, waardoor rytme uberhaupt niet hun ding is, de enige uitkomst is flexibele werk en schooltijden voor deze mensen. Door de eerste reactie kun je zien dat het probleem zwaar onderschat wordt. Zeker gezien de schatting van het percentage B mensen

Uiteindelijk denk ik dat we sowies meer van de 9 tot 5 mentaliteit afgaan doordat mensen steeds minder gecontroleerd te werk willen gaan en individualistischere eisen gaan stellen aan werkgelegenheid

Alleen ben ik niet helemaal happy met de stempel B mens, dat klinkt alsof je niet helemaal in orde bent, beter F mens, van flexibiliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, op zich werk ik in een beroep waarbij we zelf mogen kiezen hoe laat we beginnen, zolang het maar tussen de 6 en de 9 uur zit (toch weer 9 he).

Mijn probleem is dat ik eigenlijk een B-type ben, maar toch liever A-werktijden heb. Ik kan er niet tegen dat de één na de ander het werkpand verlaat, terwijl ik weet dat ik dan nog een paar uur moet.

Kortom: ik ben een kortslaper. Zelden voor 0.00 plat en rond 6.20 gaat de wekker weer, zodat ik rond 7.30 op het werk kan zitten en om 16.00 uur de wijde wereld weer kan verkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer terecht en korrekt. Zelf heb ik de kans gehad dit uit te voeren weliswaar op een kleine populatie van een 100 tal personen in een japans bedrijf. Varierend van 20 tot 30 % opteerden voor werktijden vanaf 10.00 am tot 1030 am ipv 0800 am. Die mensen stonden niet meer in file, waren goed gehumeurd, bleven geen half uur aan het koffieapparaat de tv programma's bespreken en waren zeker even werklustig en sociaal als de groep van 0800 am. De weerstand kwam van de hoogste hierachie die zelf rond 1030 aankwam en bleef tot 1100 pm. Het zij gezegd dat dat alle expats waren met torenhoge ambitie die dit moeilijk aan vaarden dat ondergeschikte, tesamen met hun de receptie betraden. EGO, oh ego.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In verband met de grote drukte in het verkeer is het helemaal niet een slecht idee om werktijden op te splitsen. Er zijn genoeg banen waarvoor je niet van 9 tot 5 beschikbaar hoeft te zijn. Als je de werktijden in tweeën splitst, halveert de hoeveelheid verkeer. Laat staan als je ze splitst in drieën, zeg van 7 tot 3, van 10 tot 6 en 12 tot 8 of zoiets. Het weekend moet je niet aanzitten, maar dan zou ik wel weer pleiten voor een verhoging van de koopzondagen om ook de winkels minder drukte te geven op vrijdagavond en zaterdag. Het is misschien even wennen, maar volgens mij scheelt het een hoop drukte en het verlies dat daarmee gepaard gaat!

Toegevoegd op 29-04-2009 11:22:50
Trouwens, ikzelf ben ook een B-type zoals je vertelt in je uitleg.