Is "poepen" nog steeds een vies woord?

Toen ik klein was, was het gebruikelijk om te zeggen dat je "een hoop" had gedaan. Dit hoor ik steeds minder, en daarvoor is in de plaats het werkwoord "poepen"gekomen.
Of is poepen nog steeds een vies woord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Het is momenteel gelukkig niet meer gebruikelijk om woorden als poepen , kont (of billen) enzovoort te verzachten in eufemismen als: een hoopje doen, bah gedaan (..) grote boodschap en zitvlak of achterwerk.
Tegenwoordig worden de zaken weer bij de naam genoemd.
Zelfs verkleinwoordjes (als het zaken van kinderen betreft) zijn al enige tijd uit de mode. Niet ' je handjes' maar ' je handen' .
Ik vind het noemen van de dingen bij hun naam bijzonder goed. De reden daarvoor is, dat wanneer we iets een andere naam geven , een zachtere omschrijving, lijkt dat een soort verbloeming. Alsof de oorspronkelijke term iets bevat wat taboe is. En poepen en kont zijn weliswaar zaken waar we niet open en bloot mee te koop lopen in onze cultuur, maar er is helemaal niks mis mee.
Op mij hebben termen als zitvlak en bah gedaan altijd al geweldig op de lachspieren gewerkt. Zulk verkrampt gepraat!
Dit soort vervangende termen zijn soms beslist leuk, goed gevonden ook, maar hebben geen andere dan een creatieve waarde. Bijvoorbeeld in literatuur of anekdotes. Niet geschikt voor dagelijks gebruik.

Toegevoegd na 30 minuten:
Er schiet me net te binnen dat het ook geruime tijd fout werd gevonden dat je Turk zei. Iedereen had het over Duisters , Nederlanders, Italianen enz. maar zodra er Turken in beeld kwamen , waren het ineens Turkse mensen. Waanzinnig natuurlijk. Hiermee degradeer(t)de men (onbewust) Turk tot een soort scheldwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

In Vlaanderen wel, want daar betekent het sexuele gemeenschap, om het maar eens netjes uit te drukken. Drukken is ook wel een leuk woord, trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik noem dat neuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zedde gij 'ne Vlaming?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nope, ik ben een nl-er.
Kom uut overiessel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kun je dus ook niet Vlaams poepen!
Bij mij thuis is poepen altijd het gebruikelijke woord geweest. Dat was ik op dat moment ook aan het doen. Je kunt het beestje wel een ander naampje geven, maar het komt op hetzelfde neer. Als ik moet poepen, dan benoem ik dat zo en de mensen in mijn omgeving ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mwa, het is een ongebruikelijk woord om in algemeen gezelschap te gebruiken. Ik zou persoonlijk zeggen dat ik even naar het toilet / de wc moet. En niet: Ik moet poepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Vlamingen onder ons zullen nu wel lachen, want poepen betekent bij hun iets anders.
Nee, tegenwoordig is het een keurig woord dat in alle kringen wordt gebruikt.
Alleen mijn broer, die zegt altijd po-epen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een poepke doen:
Bij ons in Vlaanderen doe je dat meestal met 2
In Nederland meestal alleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is poepen een sociaal aanvaardbaar woord wat in de Nederlandse taal gebruikt wordt om (aan te geven je) te ontlasten. Daarentegen vind ik schijten en bouten geen nette/gebruikelijke woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zeggen tegen onze kids van 3 en 4 jaar ook "poepen" , maar mijn oma reeageert daar altijd heel fel op. Die vindt het duidelijk geen normaal woord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was en is geen vies woord. Ten eerste kunnen woorden niet vies zijn. Daarnaast hoort poepen gewoonweg bij het menselijk bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook opgevoed dat poepen een vies woord is, mijn moeder zei altijd een drukje doen... dat vind ik zo'n vertrut woord. Ik noem het nu bij m'n dochter poeppie doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het nooit een vies woord gevonden, dus nu ook niet.
Poep op zich is niet lekker daarom vinden sommige mensen dat het woord ook gelijk maar vies is, vind ik een beetje flauwekul.
Braaksel is toch ook geen vies woord, of afval....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na toilet bezoek hoef je toch niet altijd precies te vertellen wat je daar hebt gedaan? dus of t nou het een hoop of iets anders was, je houdt t best voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegenwoordig word het woord poep best wel vaak gebruikt bij kinderen .. die zeggen bijvoorbeeld tegen een klein kind .. wat een poepi bijvoorbeeld ..