Wat je de juiste aanhef als je zakelijk wilt blijven, maar alleen een voornaam kent?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zou een zakelijke brief dan zo beginnen:
Geachte heer/mervouw,
....

Zo blijf je zakelijk, maar kom je niet zo negatief over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geachte mevrouw, heer, Liever geen schuine streep, want dat oogt vrij technisch. Gebruik in plaats daarvan een komma. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/546/mijne_heren_verouderd/
SimonV
9 jaar geleden
Als je de voornaam kent, weet je waarschijnlijk wel of het een man of vrouw is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar ik weet nu niet of de betreffende persoon een man of vrouw is vandaar die heer/mevrouw
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou zeggen geachte mevrouw, mijnheer. Want waarom moet de man altijd vooraan?
Castle
9 jaar geleden
+ Enigste juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De man moet vooraan omdat er vroeger vanuit werd gegaan dat de brief naar een man gericht was, later begonnen vrouwen ook brieven te ontvangen en toen werd de vrouw er bij gevoegt
Computoon
9 jaar geleden
'Geachte heer', niet 'mijnheer'. 'Mijnheer' is een aanspreekvorm die je niet in de aanhef van een brief moet gebruiken.

Andere antwoorden (1)

Als je het bedrijfsnaam kent kun je

Geachte Joanne van Google,

je kan ook simpelweg

Hooggeachte Joanne (van google),

Of gewoon Beste Joanne,

Helaas wist ik uw achternaam niet, mijn excuses voor het gebruik van uw roepnaam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neeeeee.... Doe maar niet. Geachte kan echt niet. Gewoon geachte heer of geachte mevrouw.
SimonV
9 jaar geleden
Als ik een brief zou krijgen met de aanhef: Geachte Simon van Unilever, zou ik denken dat het een brief van een kind was...
Computoon
9 jaar geleden
Ja. Zo'n afzender neem je niet serieus.