Hebben vrouwen steeds minder respect voor zichzelf?

Als ik denk aan reclames, posters, videoclips, films is het in veel gevallen zo dat de vrouw uit de kleren gaat of lichamelijk meer van zichzelf laat zien. Ik begrijp hier als vrouw helemaal niets van.

Waarom zet een vrouw zichzelf vaak neer als lustobject en gebruiken we ons vrouw-zijn, met alle capaciteiten die we in huis hebben, niet op een inhoudelijke manier en dwingen we daarmee het respect af wat we echt verdienen. Is een reclame, videoclip of film echt minder interessant als er geen (half)naakte vrouw in voorkomt? Of moet de ander (man) echt vermaakt worden met bloot en willen we laten zien wat we in huis hebben? Laten we niet juist zien wat we in huis hebben door de kleren (grotendeels) aan te houden? Ben benieuwd hoe de andere (vrouwen) hierover denken ;)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kreeg eens een reclame folder binnen, speciaal aan mij gericht van een bepaald automerk.
Er stond een halfnaakte man bij de auto........ ik vond het maar een raar gezicht. Het gaat toch om de auto?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
leuk dat er tot nu toe alleen mannen hebben geantwoord...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat alleen lelijke vrouwen zich dit afvragen.

Het beste antwoord

Ha, die MaRiTa;

Zal per vrouw verschillen of er sprake is van exlpoitatie of een bovenmatige zelfbewustheid. Daar komt bij dat door multimediale toepassingen de ontwikkelingen zo snel gaan dat we niet zo gauw meer ergens van opkijken en er dus steeds verder moet worden gegaan om de aandacht nog te krijgen.

Toegevoegd op 28-04-2009 12:55:32
'exploitatie' dus....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

niet ALLE vrouwen zijn zo. Er zijn namelijk ook heel veel vrouwen die wel respect voor hun lichaam hebben en niet te koop gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteraard, anders zou het een erg eenzijdige wereld zijn ;) Maar als ik zometeen mijn televisie aanzet op bijvoorbeeld TMF of MTV overheerst bij mij de gedachte; is dit nu echt nodig en kan het ook anders?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vele doen het voor het geld.
geloof het of niet maar sex sells!
en het draait toch altijd om het kijkersaantal.
als je weet dat je reclame meer publiek aanspreekt met een halve naakte vrouw dan is de keuze snel gemaakt.
lijkt me toch wel iets waar je als vrouw trots op kan zijn, die macht die je dan hebt over mensen.

Toegevoegd op 28-04-2009 13:48:27
correctie
"half naakte vrouw"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat lijkt me niet. Het is alleen dat een aantal vrouwen zichzelf heel mooi vinden. Als dan een bedrijf een bepaald bedrag aanbiedt om deze vrouwen op een poster te krijgen voelen deze vrouwen zich gevleidt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat jij aanhaalt is JUIST wat ik niet begrijp. Je 'gevleid' voelen omdat je (toevallig of niet) de juiste maten hebt en dit laten waarderen in geld. Een dergelijke poster trekt niets anders aan dan primitieve reacties... hoe kan een vrouw zich hierdoor gevleid voelen? Dit is een soort van 'respect' krijgen voor je buitenkant maar dan houdt het ook wel meteen op.
ja daar lijkt het wel op... Een vrouw die werkelijk geëmancipeerd is, trekt die de straat op? Ik denk het niet...
De vrouwen verlagen zich tot objecten om maar in de schijnwerper te komen en dan trek je alleen idioten van mannen aan, want die vliegen daar op af...

Als vrouwen doen waarvoor ze staan, gewoon zijn... Moeder aarde energie neerzetten... Gewoon zijn, dan doen ze al genoeg, alles wat ze meer doen, doet af aan wat ze werkelijk zijn...

Nu ga ik je vraag eens goed lezen, je zo doe ik dat...
En het blijkt dat ik de vraag afdoende beantwoord heb, zonder eerst goed te lezen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vergis je niet, Moeder Aarde is one sexy broad die zich geen verhullende kleding laat voorschrijven!
De vrouwen die je ziet vertegenwoordigen " gelukkig " niet alle vrouwen.
Het is weer een combinatie van vraag en aanbod, geld, overtreffende trap.
Ik persoonlijk vindt een classy dame veel aantrekkelijker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind dat het niets met een gebrek aan zelfrespect te maken heeft. Het is gewoon slim.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Slim misschien... maar of die vrouw nog slim overkomt? :P Ik zie het juist als een stuk respect voor jezelf om niet met alles te koop te lopen. Ik word graag gerespecteerd om mijn binnenkant en niet om mijn maten. Is dit niet waar elk mens behoefte aan heeft? Overigens ben ik zeker gevleid wanneer iemand me opmerkt om mijn buitenkant, maar dit is een gevoel wat maar even blijft hangen. Praat nu puur over mezelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik laat, ook op mijn werk, op een manier die ik smaakvol vind, best wat van mijn lichaam zien. Dat houdt niet tegen dat ik veel respect krijg van mijn collega's, gewoon om mijn capaciteiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ Tovenaar
Slim omdat het werkt.
@ MaRiTa
Ik vind dat degenen die een vrouw enkel als een lustobject zien, degenen zijn die een gebrek aan respect hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ SuzyQ: herkenbaar en een vraagje; denk je dat je meer/sneller respect en waardering krijgt van vreemden wanneer de buitenkant minder op de voorgrond is? En dat mensen dan sneller verder kijken dan hun neus lang is? @ Djools: als een vrouw zichzelf als lustobject neerzet, hoe kunnen we haar dan anders zien/waarderen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, misschien ben ik te arrogant om het te merken, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit moeite heb gehad om respect en waardering te winnen. Ik ben competent, welbespraakt, en heb borsten die gezien mogen worden. Ik heb nooit gemerkt dat het één teveel opgemerkt wordt ten koste van het ander. Zo'n beetje dé ultieme situatie waarin je snel het respect en de waardering van een vreemde moet winnen, is wel tijdens een sollicitatie. De enige keer dat ik ben afgewezen, was de reden dat ze me overgekwalificeerd vonden, dachten dat ze me niet genoeg uitdaging konden bieden, en bang waren dat ik snel uit zou gaan kijken naar iets interessanters. Dat terwijl ik me natuurlijk wel kleed op een sollicitatie, maar daarbij mijn mooie punten niet verberg.
Ik denk dat dat wel mee valt. Eerst werden vrouwen
'onderdrukt'.. En nu ze geëmancipeerd zijn, verkopen ze hun lichaam.

Daarnaast is het uiteraard: Niet iedereen werd onderdrukt, en niet iedereen heeft minder respect voor zichzelf. Ik denk wel dat vrouwen vaak te goedgelovig zijn, en dat mannen daar erg vaak misbruik van maken. Waarna de vrouw bedroefd achterblijft. Soms is het ook andersom, maar minder vaak.

Over generalisatie gesproken..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik omga met mijn seksualiteit zoals ik zelf wil, en ook zelf bepaal hoeveel ik van mijn lichaam laat zien, is dat geen teken van gebrek aan zelfrespect, in tegendeel. Natuurlijk zijn er gelegenheden waar ik me (binnen mijn eigen stijl) kleed volgens conventies, bijvoorbeeld als ik een klant bezoek, maar ik respecteer mezelf te veel om de hele tijd door de maatschappij te laten bepalen hoeveel iik van mezelf laat zien. Ik heb niet de 'ideale maten', maar ben blij met mijn lichaam en voel niet de behoefte het te verbergen.

Overigens: niet alleen mannen worden vermaakt met bloot, zelf mag ik ook graag een mooie vrouw (met of zonder kleren) zien! ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jij laat wel heel weinig van je zien, ik zie niet eens je ogen, dus XiniX...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kies er zelf voor waar en wanneer ik wat van mezelf laat zien. Dat is nu juist mijn punt. Ik kies er dan ook voor om hier geen foto van mezelf te plaatsen. Is jouw avatar trouwens een foto van jezelf?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik volg je SuzyQ. En ik ben bij het stellen van deze vraag ook zeker niet uitgegaan dat alleen de man hiermee vermaakt wordt (die staat tussen haakjes) ^^ Laat ik het anders zeggen. Ik ben gek op rokjes en ik heb een kast vol in allerlei soorten en kleuren. In de winter draag ik een maillot, in de lente een panty en in de zomer 'draag ik blote benen' ;) Het zit lekker en ik ben nu eenmaal geen broekenmens. Ik kan je helemaal volgen wanneer je zegt dat je zelf bepaalt hoeveel je van je lichaam laat zien. Ik kan ook een lange soepjurk aantrekken, maar dat ben ik niet. Toch valt het me elke keer weer op hoeveel primitieve reacties je krijgt. Het voelt leeg om het zomaar te zeggen en zeker niet als respect. Juist door dit lege gevoel begrijp ik niet dat vrouwen zichzelf bewust neer kunnen zetten als lustobject.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Pikkebaas: Precies, dat is het! Het opvallende is trouwens dat ik - waarschijnlijk door mijn houding - helemaal niet zoveel respectloze reacties krijg. Het gebeurt me wel eens dat een onbekende man zegt dat ik er leuk uitzie, of bijvoorbeeld dat ik mooie benen heb. Dat neem ik in ontvangst zoals het is bedoeld: als leuk compliment. Ik ken ook vrouwen die hun best doen er leuk uit te zien, maar zich vervolgens beledigd voelen als een man dat opmerkt. Daar begrijp ik dan weer helemaal niets van.
Ik denk dat dat wel meevalt. Het verschilt van vrouw tot vrouw. Ten eerste is het een ideaal middel om mannen te beinvloeden. Mannen gaan erg ver voor vrouwelijk schoon. Als je dat weet, dan is het erg verleidelijk om daar gebruik van te maken. Daarnaast is het ook zo dat juist omdat vrouwen gemancipeert zijn ze meer bloot kunnen laten zien. Als een man half naakt rondloopt is het grappig, als een vrouw dat doet is het sletterig. Best wel vreemd. Ik denk dat vrouwen, zeker hier in Nederland, zelf kunnen bepalen hoe zij erbij lopen. Sommige vrouwen vinden het ook gewoon leuk. Zolang vrouwen zelf een keuze kunnen maken vind ik het niet zo erg. Pas als ze, bijvoorbeeld door groepsdruk, worden gedwongen om dingen te doen die zij niet willen wordt het ernstig.