Hoe kun je toverdokters bestrijden?

Theo, een goede kennis, is vier (vijf?) jaar geleden naar Soweto vertrokken voor de VSO (zie http://www.vsointernational.org/ ). Hij heeft zijn huis verkocht, zijn baan opgezegd - hij wilde iets goeds doen.

Zijn taak: fondsenwerving voor een AIDS-ziekenhuis, voor thuishulp bij patiënten en hun familie, en voorlichting.

In de praktijk geeft hij vooral veel voorlichting.

Daarbij krijgt hij het aan de stok met toverdokters. Heeft hij net verteld waarom condooms zo belangrijk zijn, komt er een toverdokter die vertelt dat de Afrikanen al eeuwenlang geen condooms gebruiken, en nooit AIDS hadden. Sinds condooms worden gebruikt, komt AIDS voor. Dus, zegt de toverdokter: trek je eigen conclusie...

Sommige toverdokters zijn heel 'vriendelijk'. Ze zeggen: "We hebben verschillende ideeën, laten we elkaar respecteren. Jij zegt dat condooms goed zijn, ik zeg dat ze onnatuurlijk zijn - respecteer de verschillende meningen, laat de mensen zelf kiezen."

Andere toverdokters spelen het keihard op de man: ze vertellen dat AIDS door de blanke man naar Afrika is gebracht en dat de blanke Theo "dus" gevaarlijk is, en niet geloofwaardig is.

Soms zegt dan toverdokter 2 tegen toverdokter 1: "ik steun je, wat je ook zegt". Dat zegt ons niets, maar dáár is zo'n steunbetuiging heel belangrijk - en dus een fikse steek onder water.

Theo is hier in zijn opleiding voor gewaarschuwd, maar toch heeft hij het er vaak moeilijk mee.

Moet Theo die toverdokters bestrijden? Zo ja: hoe?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden

Het beste antwoord

in mijn tijd in Zuid Afrika heb ik ook een groot aantal 'toverdokters' gesproken die het condoom ook als 'wondermiddel' gebruikten.
Natuurlijk zijn toverdokters een probleem, maar het echte probleem ligt in de mentaliteit/ cultuur. Ik vele hoogopgeleide afrikanen gesproken die heel anders over seks en AIDS dachten dan dat wij dat doen in de westerse maatschappij. Die mensen zeiden: "Misschien ben ik besmet maar ik wil het niet weten en ik vrij met wie ik wil zonder condoom, want iedereen doet dat. En dood ga ik toch wel." Vaak werd er ook bij gezegd als het mijn tijd is, is het mijn tijd. Het is Gods wil.
Gelukkig heb ik ook veel mensen gesproken die hier anders over dachten en zelf aan AIDSpreventie deden, locale initiatieven waar kinderen al op zeer jonge leeftijd werden voorgelicht over de gevaren van onveilige seks en wat AIDS met je doet.
Met die mensen, van de AIDS klinieken, heb ik veel gesprekken gevoerd en zei zijn van mening dat de voorlichting vanuit de eigen bevolking moet komen en gelukkig worden er steeds meer van dergelijke initiatieven gestart, maar het heeft tijd nodig voordat het grootste deel van de bevolking bereikt zal worden.

Ik heb destijds de vergelijking gemaakt met het rijden in auto's in Nederland. Iedereen weet dat het rijden in de auto niet goed is voor het milieu en dat het verstandig is om de auto vaker te laten staan. Maar mensen doen het vaak niet omdat het ten eerste wel makkelijk is en ten tweede niemand in de omgeving doet het.

Ik wil hiermee niet zeggen dat Theo geen goed werk doet en dat hij ermee zou moeten stoppen, want iedereen die hij wel kan bereiken is winst, maar hij moet niet verwachten dat hij iedereen kan omtoveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je uiteindelijke vraag is: 'Moet Theo de toverdokters bestrijden en zo ja, hoe?'

Theo kan de toverdokters NIET bestrijden. Één man kan nooit een eeuwenlange traditie veranderen, of hij moet zelf kunnen 'toveren' waardoor de mensen in hem gaan geloven.

Het is nobel om als Europeaan in dat soort landen aan ontwikkelingswerk te doen, maar je kunt nooit in een relatief kort tijdsbestek grote veranderingen in de gedachtengang van mensen bewerkstelligen. Geloof is zo sterk, in welke vorm dan ook, dat het eeuwen duurt voordat men een beetje beweging in kan brengen.

Theo kan maar beter praktische hulp verlenen en verder de mensen inderdaad hun eigen keuzes laten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen kiezen nu eenmaal graag voor oplossingen die ze zelf graag bewaarheid willen zien; ook wij hebben onze toverdokters, zelfs in de Tweede Kamer en daar wordt dan ook voor gekozen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als Theo het daar lukt laat hem dan gauw terug naar Nederland komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AK-47 doet wonderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is alleen een mogelijkheid.

Maar eerst moet men beseffen dat er is een kern van waarheid in wat sommige toverdokters zeggen, met name dat het is de schuld van de blanken.

De balans tussen volkeren, tradities, culturen, stammen, eeuwen oud koninkrijken en geloof systemen, normen en waarden zijn op een bruut wijze verkracht door het westen of de blanke man en dat kan Theo helaas niet terugdraaien.

Het enige wat Theo kan doen (en ik ben zeker dat hij dat niet met plezier zal doen) is de werk van de blanken voort te zetten en te zorgen dat geen een toverdokter doorgaat met zijn traditie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bestrijden van de toverdokters zal niet gaan slagen.
Het enigste wat Theo kan gaan doen is de mensen bewust te maken, dan zullen er geen toverdokters meer nodig zijn, en sterven ze vanzelf wel uit.
Met bewust maken bedoel ik een monogaam leven, en het gebruik van condooms.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toverdokters bestrijden zal niet gaan. Deze zijn verweven in de cultuur en bestrijden zal je jezelf wegwerken.

Het enige wat je kunt doen is zieltjes winnen. Vertel 1 persoon alles over aids, hoe het is ontstaan, hoe het wordt verspreidt en hoe het in stand blijft.
Hopelijk zal die ene persoon je geloven en het verhaal accepteren. Dan ga je door met persoon 2. Waarbij je hoopt dat persoon 1 zijn nieuwe geloof ook zal gaan verspreiden.

Een beetje een ouderwetse missionaris werk.

Je kennis moet het zich niet in het hoofd halen dat hij (1 persoon) even het hele aidsprobleem daar kan oplossen. Vele missionarissen zijn hem voor geweest.
Ik vraag me wel af wat hem drijft en waarom het leed daar zo enorm belangrijk voor hem is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'toverdokters' zijn niet te bestrijden, althans niet anders dan door jouw waarheid naast de hunne te zetten en de mensen zelf te laten kiezen.

Theo moet gewoon doen waar hij voor komt en zich realiseren dat hij niet verantwoordelijk is voor de keuzes die mensen maken.

(De kans is groot dat 'agressief' bestrijden averechts zal werken)
13 jaar geleden
Die zogenaamde toverdokters moet je voor de bevolking aldaar zien zoals wij de artsen zien waarover wij hier mogen beschikken.

Ze genieten het vertrouwen van de daar wonende mensen.

Deze mensen bezitten een eeuwenoude cultuur waarin ze zich altijd 'thuisgevoeld' hebben.

Nu komt er opeens een vreemdeling die de moed heeft het gezag van de medicijnman te ondermijnen en die daarbij zomaar voorbij gaat aan hun, al heel oude, cultuur.

Terecht zegt de man: Laten we elkaars standpunt respecteren.

En laten we wel zijn..de blanken hebben daar inderdaad de ziekte aids geimporteerd.

En hoewel condooms daar nu helaas noodzakelijk zijn..kun je zo'n medicijnman niet verwijten dat hij die dingen als onnatuurlijk omschrijft.

Want het IS ..natuurlijk..een heel onnatuurlijk iets...

Bestrijden van de toverdokters aldaar..zou inhouden dat de blanke WEER een blunder begaat.

Ik zie veel meer in ..samenwerken met die mensen..hoe moeizaam dat aanvankelijk ook mag gaan.

Samenwerken in een groot..WEDERZIJDS respect.

Laten we eindelijk eens ophouden de wereld in kleuren te verdelen..waarbij de witte mens altijd..de beste is.

Bied de mensen daar de mogelijkheid te gaan studeren en laat ze via studie hun eigen deskundigen (artsen)..in hun eigen cultuur..opleiden.

De weg naar de toekomst zien velen het liefst pijnsnel omhoog lopen..maar men moet daar die weg ook kunnen gaan..kunnen bijbenen.

Rest dus..de weg der geleidelijkheid..met veel liefde, veel respect en veel geduld.

Gr. Ton
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die toverdokters heeft zowel de respect van de bevolking maar ook de angst van de mensen in hun macht.
vaak roddels die groter zijn dan het leven zelf.

Geloof me dat is geen kattepis als je weet wat voor vuile trucjes ze kunnen gebruiken om bijvoorbeeld vrouwen in de prostitutie te drijven. zelf als ze ver in het buitenland zijn zitten ze nog steeds onder de macht van de angst.
een vloek uitspreken is voldoende hoe is het mogelijk denk je

Wellicht zijn er "goeie" toverdokter die werkelijk denken dat ze goeie daden doen maar ik vrees dat het merendeel
machtswellustelingen zijn.
Denk maar aan de zin
aan de vruchten kent men de boom

De keywoorden zijn hier angst en macht.
of mooier verpakt respect (angst respect.)
met simpele waarheid kom je er hier niet mee
wat ze luisteren toch niet.

Die macht moet gebroken worden.

Je kunt zo iemand beschouwen als een psychotische roedel hond
ze hebben geen rust omdat het zaaien en onderhouden van de angst ook hun rust kost.
en de rust die ze hadden wordt opeens bedreigt door buitenstaander.
vandaar dat ze ook vaak agressief uit de hoek kunnen komen. en dat kan werkelijk levensgevaarlijk worden
Angst is een geloof dus mensen zullen met dat geloof moeten breken.
en dat kan inhouden dat hun hele leven op hun kop gaat staan.

Vroeger had je inderdaad de missionarissen
hun voordeel was wel dat ze zelf in een ander hogere macht geloven en dat ook uitdroegen.
Denk nu niet, ja ja je vervang het ene angst geloof door het ander angt geloof
maar geloof me met een simpele waarheid getrouwe objectieve uitleg alleen kom je er niet want alles wat je zegt wordt begrepen door de bril van de angst.
de mens moet die bril afzetten en als ze "tijdelijk"een ander bril nodig hebben om het te begrijpen is dat het beste middel.
ik weet niet of je vriend gelovig is of niet maar ik weet dat God krachtig bijstaan hen die de waarheid verspreiden.
zelf hen die onbewust zijn werk doen
maar laat hem maar bidden om een wonder.
Je zult het nodig hebben. om hun macht te breken.
maar pas op dat je niet in de zelfde val tuint en zelf en psychoctische roedelhond moet worden.
God of een hogere macht laat zich niet forceren.
trots is de zonde der toverij staat er ook ergens geschreven'
lees handelingen eens
over dit onderwerp staan handig tips in