intelligentie heb je in je genen of ergens anders meegekregen
een intellectueel is iemand die daar moeite voor heeft moeten doen door te studeren
13 jaar geleden
in·tel·lec·tu·eel de; m,v -elen hoger, veelal wetenschappelijk ontwikkeld iem

in·tel·li·gent bn, bw vlug van begrip; schrander

Intelligent is iemand van nature. Intellectueel is iemand die gestudeerd heeft.
Een intellectueel iemand is hoogstwaarschijnlijk ook intelligent. Een intelligent iemand hoeft niet intellectueel te zijn.
Bronnen:
13 jaar geleden
Ha, die Hansje;

Intelligentie is een kenmerk of eigenschap. Intellectueel is de benaming die soms spottend wordt gegeven aan mensen die tot het denkende deel van het volk kunnen worden gerekend. Een intellectueel zelf ziet dit eerder als een compliment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intelligent gaat over de werking van je hersenen: Hoe slim is iemand; hoe snel kan iemand redenaties in zijn hoofd maken.

Een intellectueel is iemand die door schooling kennis heeft vergaard, en in staat is dit op een positieve manier te gebruiken (Bij een intellectueel wordt meestal gedacht aan mensen die buiten kennig, ook sociale vaardigheden & een brede vorming kennen, puur een specialist zijn op een veld is niet voldoende)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intelligent en intellectueel hoeft niet altijd samen te gaan. Daarbij is het eerste doorgaans wel een voorwaarde voor het tweede, maar het tweede niet perse een automatisch gevolg van het eerste...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intelligentie is het vermogen om vindingen te doen en nieuwe ontwikkelingen om een slimme manier op te nemen of te doen ontstaan en gaat gepaard met Intellect, wat staat voor het "geletterd" zijn ofwel de kennis die via intelligentie verworven is, op te nemen.

Heeft dus ontzettend veel met elkaar te maken, maar hoeft dus niet per definitie hetzelfde te zijn.

Om je een voorbeeld te geven;

Een peuter kan intelligent zijn en snel dingen begrijpen en/of uitvinden, maar dat maakt de peuter nog niet een intellectueel, de peuter heeft immers geen studies of leerprocessen ondergaan, heeft ook geen weet van de verschillende wetenschappen, die het intellectueel zouden moeten maken. De peuter kan dus al heel snel door hebben hoe je een puzzel in elkaar steekt en wat je daarvoor moet doen, maar heeft werkelijk geen benul van hoe de puzzelstukjes zijn gemaakt en waarom de puzzelstukjes op deze manier zijn gesneden.

Een man van middelbare leeftijd kan intellectueel zijn en behoorlijk wat studies achter de rug hebben en zo ontzettend veel kennis hebben vergaard, maar dit hoeft hem niet intelligent te maken. Je moet namelijk deze kennis nog wel correct toe kunnen passen en gebruiken om nieuwe kennis te vergaren, wat hem intelligent zou maken. Als deze meneer een behoorlijke moeilijke puzzel in elkaar zou moeten zetten, kan deze meneer je wel vertellen waar de puzzelstukjes van zijn gemaakt en hoe dat proces verloopt en waarom de puzzel op deze manier is gesneden, maar mist het vermogen om de puzzel vlot en correct in elkaar te steken.

Intelligentie is dus eigenlijk slim en Intellect betekent meer dat je kennis van zaken hebt. Niet helemaal hetzelfde dus.