Wat te doen als je iemand verdenkt van iets ergs.

Namelijk munchousen by proxy

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, is er een kind bij betrokken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk je er beter aan doet een vertrouwens arts te raadplegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is munchousen by proxy?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Munchhausen is een psychiatrisch syndroom waarbij iemand probeert aandacht te krijgen door te doen alsof hij ziek of verwond is, en daarbij zelfs zover gaat om zichzelf werkelijk ziek te maken of te verwonden. Munchhausen by proxy is een vergelijkbaar syndroom waarbij iemand aandacht probeert te krijgen door te doen alsof iemand ánders, meestal een kind, iets mankeert. Maar aangezien dat kind natuurlijk niet spontaan meedoet, zorgt de persoon met dit syndroom ervoor dat het werkelijk iets gáát mankeren, dus ziekmaakt of verwondt. Om de aandacht zo lang mogelijk te laten duren en zo intensief mogelijk te laten zijn, wil de persoon met het syndroom ook dat het kind medisch totaal wordt doorgelicht, vaak nog wel het liefste met ingrijpende onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei dat is wel erg . Ik ken iemand die dit heeft gedaan. Gelukkig waren ze er op tijd bij . Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst heel goed nagaan of je bij het rechte eind heb. Want anders berokkent je meer schade dan je lief is. Keer af en toe de pot even om. Hoe zou jij je voelen, als ,,,,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog nooit van gehoord maar klinkt heel eng!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het echt zo moeilijk. Maar ze geeft alle kenmerken. Werkt in de zorg. 2 kinderen altijd ziek onverklaarbare dingen. Specialistische ziekenhuizen nooit benamingen voor de ziektes. Aphotheek fouten ( zegt ze ) ziekenhuis fouten ( zegt ze ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zou ik inderdaad melden (zie momo's antwoord). Als je het wél meldt en het blijkt niet waar te zijn, zijn de gevolgen naar. Als je het niet meldt, terwijl het wél waar is, vallen er vandaag of morgen doden. Ik weet wel wat ik erger vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ziekenhuis zal heus ingrijpen als er reden is. Die zijn bekend met dit soort gevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als iedereen denkt: <...> zal wel ingrijpen als er reden is... Tja, dan komt er wéér in het nieuws dat het zo schandalig is dat niemand heeft ingegrepen voordat het te laat is. Assumption is the mother of all fuck-ups. Het probleem is dat een kind dat hier slachtoffer van is vaak te maken krijgt met veel verschillende hulpverleners, die ieder voor zich geen reden hebben om Münchhausen by proxy te vermoeden. Alleen het totaalplaatje kan reden geven voor zo'n vermoeden, en helaas, alle pogingen ten spijt om bijvoorbeeld via een elektronisch patientendossier fragmentatie van dossiers tegen te gaan, er is nog steeds te weinig uitwisseling van dergelijke gegevens. Als dan ook nog mensen in de omgeving van het gezin hun mond houden omdat het zo vervelend is als ze ten onrechte iemand beschuldigen, komt het pas aan het licht als het al te laat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens, Kirsten, wat betreft je vraag 'hoe zou jij je voelen als': hoe zou jij je voelen als iemand een vermoeden had dat je kind, kleinkind, broertje of nichtje in levensgevaar was, maar helemaal niets met dat vermoeden deed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk er net zo over als ji suzyQ.
En ik durf het ook wel te melden. Maar als ik sommige reacties lees. Je gooit wel dat gezin door de war. En heb ik en 4 andere moeders fout gedacht.
Wat het verschil is is dat ik niet de enige ben met vermoedens. Ik vroeg aan een van mijn beste vriendinnen gister. Wat denk jij over ..... Toen zei ze wil je een eerlijk antwoord. Toen zeiden we bijna tegelijjk munchousen by proxy.

Het beste antwoord

Als je echt sterke verdenkingen koestert, loop er niet mee rond, maar tip de vertrouwensarts in je omgeving. Dit syndroom kan fatale gevolgen hebben.
Bedenk: wat weet deert. Nu weet je niet echt, maar een vermoeden / verdenking geeft m.i. toch een soort inspanningsverplichting tegenover het kind, wat niet voor zichzelf kan opkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het beste lijkt het mij om het anoniem te melden bij het Bureau Vertrouwensarts. Je moet daar namelijk heel voorzichtig mee omgaan, omdat het zowel wanneer het klopt als wanneer het niet blijkt te kloppen ernstige consequenties kan veroorzaken.
Amadea
13 jaar geleden
Melden bij diegene zijn/haar arts of misschien bij de wijkverpleegster.
Het zal een gok zijn of het wel of niet zo is en dat kan beter uitgezocht worden door deskundigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een anonieme melding doen bij het AMK, en kijk ook eens op wwwmwatkanikdoen.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je verdenking als vraag via de vertrouwensarts bij de officier van justitie deponeren.

Als vraag of hij/zij een onderzoek wil instellen..

Anoniem is niet nodig..maar verzoek er wèl bij of men je naam niet aan de betrokkene wil doorgeven omdat ze wellicht vrienden van je zijn.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het als je twijfelt toch aangeven want als het
wel zo is kan dat vreselijke konsekwenties voor
het slachtover hebben.
Het is een moeilijke situaties waar je je in bevind
sukses.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.amk-nederland.nl/

Advies- en Meldpunt Kindermishandeling Landelijk nummer: 0900 - 123 123 0 (€ 0,05 p.m.)