Hoe pak ik dit aan (zie uitleg)?

sinds een jaar of 10 ga ik eens in de vijf weken langs bij een oudere dame.
heb haar via de ambu leren kennen.
zij heeft erge reuma, en ik geef haar kat dan een pipetje, en hanteer zo nodig de tekentang.
nu zag ik zo'n 7 weken terug dat er een nagel in het vlees was gegroeid (de kat is 19), en ik maande haar naar een dierenarts te gaan, met spoed.
nu ben ik weer langs geweest, maar ze is nog steeds niet gegaan.
zij heeft niet het idee dat de kat pijn heeft (katten zijn bikkels), en is ook vol van haar eigen medische geschiedenis, die idd niet gering is.
dit zit me zo enorm dwars, hoe pak ik dit het beste aan?

Toegevoegd na 14 uur:
update: met heel veel opluchting kan ik melden dat m'n ellenlange preek toch is aangekomen; de kat is geholpen!!
ik hou het verder goed in de gaten dat er niet weer zo'n situatie kan ontstaan.
bedankt allemaal voor het meedenken!

13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jou zover 'kennende', evengoed toch nog een vraagje : heb je aangeboden, dat jij met haar kat naar de dierenarts zou gaan?
Rieneke1
13 jaar geleden
@nieuwsgierig, ik heb geen auto, ik doe alles met de bus of de benenwagen.
ik heb haar wel verteld, dat de ambu met het beestje naar de da kan, ze hoeft niet mee.

Het beste antwoord

Hey, ik snap dat je het moeilijk vind, vooral omdat je zo sociaal bent dat je zowel het dier als de mens zo goed mogelijk wilt helpen. Lastig parket. Maar wel heel fijn dat jij zo'n persoon bent.

Maar, ik ben persoonlijk van mening, dat wat je eigen situatie ook is, je ten alle tijden goed moet zorgen voor diegenen waar je verantwoordelijk voor bent (kinderen en dieren). Ook al ben je oud, of ziek, of arm, of misschien wel alledrie.
Misschien vinden anderen mensen dat niet zo. Maar verzorging voor een kind of dier, dat behoort niet alleen in goede tijden optimaal te zijn. Vind ik dan.

Is de vrouw goed van geest? Zo ja, probeer haar dan uit te leggen, dat veel dieren echt niet snel laten zien dat ze pijn hebben, en dat de kat wel echt pijn heeft, ook al laat deze het niet zien. Langer dan zeven weken met zo'n klauw in je huid, dat is echt geen pretje, en het is noodzakelijk om ermee naar de dierenarts te gaan. Zeker ivm infecties e.d. vooral omdat de weerstand van de poes waarschijnlijk lager is, daar het een flinke senior is.
Vraag haar wat nou precies de reden is dat ze niet naar de dierenarts gaat? Is ze misschien bang voor de kosten? Of de reis (voor haar of voor de kat)? Of ...

Wat ik wil voorstellen, probeer een dierenarts aan huis te krijgen (sommige dierenartsen zullen dat in sommige situaties doen). Als dat niet lukt, probeer dan de vrouw echt om te praten. Als dat vanwege haar gezondheid echt niet kan, dan wil ik je vragen of jij met de poes een middagje op stap wilt gaan?
NB: welke nagel gaat het om? En raakt de kat ook vervild? Het kan zijn dat de kat gestopt is met zichzelf te zorgen. Als dat het geval is, kan je het beste ook nog eens ong 2x per jaar (hangt van vacht af) naar een trimmer die ook katten behandeld. De kat is wel 19, maar voor hetzelfde geld heeft ze straks nog 5 jaar te leven.

Toegevoegd na 27 minuten:
Kleine toevoeging:
"Maar, ik ben persoonlijk van mening, dat wat je eigen situatie ook is, je ten alle tijden goed moet zorgen voor diegenen waar je verantwoordelijk voor bent (kinderen en dieren). Ook al ben je oud, of ziek, of arm, of misschien wel alledrie."

En daarachteraan: en als het door welke reden dan ook echt niet lukt, dan moet je de zorg aan iemand anders overdragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
+1 Juist!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Rieneke1
13 jaar geleden
+ en bedankt.
ik ga idd proberen een da aan huis te regelen. het gaat om de linker achterpoot, de nagel zit helemaal in het kussentje.
de kat is blind en heeft nierfalen, maar verzorgt zichzelf nog wel.

Andere antwoorden (9)

Morgen een afspraak met de dierenarts maken en zsm die kat bij haar ophalen en laten helpen want dat beest heeft pijn, geloof me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat als je de volgende keer bij haar bent haar kunt voorstellen om de dierenarts te bellen en dan het probleem voor te leggen. Ik kan me indenken dat een oudere niet graag met een oudere kat naar de arts gaat. Het is dan ook nogal een goede en wordt dan vaak al een hele reis. Daarbij is ze mss ook bang om de kat stress aan te doen. Wellicht dat de dierenarts ook naar haar kan toekomen om de teennagel van haar kat te behandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dierenambulance en of inspectie bellen.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
sorry, maar dit vind ik geen waardevol antwoord.
ik werk al bijna 16 jaar bij de dierenambu!
wat moeten zij dan doen?
en zoals je leest kom ik daar al 10 jaar over de vloer, dus ik ga geen inspectie in haar bejaarde nek gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werkte meer dat 15 jaar bj de ambu. Als die van jou is aangesloten bij de dierenbescherming hebben jullue inspecteurs net als ik zelf. En zij zijn de aangewezen personen daar te kijken.
Probeer haar te overreden om toch het beestje te laten behandelen.Zeg tegen haar dat ze het eventueel uit respect voor jou moet doen zodat jij weer rust hebt.Laat haar in de waan dat ze jou persoonlijk een dienst mee kan bewijzen uit vriendschappelijk oogpunt.Kom er steeds op terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor sommige mensen (en zeker een niet meer zo gezonde bejaarde) is het naar de dierenarts gaan niet alleen een heel gedoe, maar ook een flinke aanslag op het budget. Poes is tenslotte niet meeverzekerd in het ziekenfonds, en als je geen auto hebt, zie dan maar eens met het diertje bij de dierenarts te komen.
Er worden in Nederland nog steeds totaal geen eisen of voorwaarden gesteld aan het houden van een huisdier, dus officieel is er erg weinig dat je kunt doen, laat staan eisen.

Ik denk dat je toch even bij jezelf te rade moet gaan hoe ernstig de kat je aan het hart gaat, en of je bereid bent er zelf de moeite EN vermoedelijk ook de kosten aan te besteden ; en dat kan lekker oplopen : Mijn kat kreeg vorige week een klein wondje op het hoofd, dat mede door het weer snel uitgroeide tot een flink abces, en inmiddels zijn we 60 euro plus de nodige benzine verder en nog steeds niet uitgedokterd. En dat bij een Duitse, beduidend goedkopere dierenarts......

Moeilijk, natuurlijk, want strikt genomen is het niet je verantwoordelijkheid en dan kun je wellicht ook wel aan de gang blijven. Vanzelf overgaan zal het echter vermoedelijk niet. En laten we wel wezen, het IS een heel oude kat. Je zou kunnen waarschuwen dat ze echt met hem naar de dokter moet, want anders gat-ie dood (al zal dat zo'n vaart niet lopen), maar als ze dat niet zo erg vindt, tja, dan heb je vrees ik toch het nakijken, of moet je de verantwoordelijkheid overnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een +voor de onterechte -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zal wel komen van iemand die vindt dat als je een dier hebt, je er ook de verantwoordelijkheid voor hebt. Dat vind ik óók, maar is in dit verhaal totaal niet relevant, want de werkelijkheid is vaak - helaas- niet ideaal, en de realiteit soms hard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Marleen, van mij ook plus voor de nuchterheid:+
Wat je het beste kan doen denk ik is eerst volgende keer dat je er bent vragen of ze het goed vind dat je NU de dierenambu belt en desnoods aanbieden dat jij dan wel mee wil rijden als de ambu met de kat naar de DA gaat.
Is de dame in kwestie ook vergeetachtig? Of denkt ze alleen dat het wel los loopt en poes geen pijn heeft?

Ik denk dat in dit geval het handigste is meteen haar toestemming proberen te krijgen als je daar bent om actie te ondernemen. In jouw geval dus denk ik ambu beste oplossing. Tenzij het een beetje makke kat is (en niet te zwaar) en je het ziet zitten het beestje zelf mee in draagmand in de bus te nemen.

Succes en lief dat je je zo om het katje bekommert (en de dame die steeds ongetwijfeld naar je bezoekjes uitkijkt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou aangeven dat het me helemaal niet lekker zat. (Niet meteen beschuldigend, van " Ik heb 7 weken terug al gezegd.." enz) Dat die kat enorm veel pijn moet hebben en rustig herhalen dat je een bezoekje aan de dierendokter nodig vindt. Bied aan de dierenarts te bellen waar de mevrouw bij is en diens mening te vragen.
Pas als deze gezegd heeft dat behandeling nodig is, kun je haar zeggen dat dit heel wreed is en wellicht in het uiterste geval een kwestie voor de dierenbescherming.
Ik weet niet wat AMBU is, en of jouw bezoekjes op vrijwillige basis zijn. In het laatste geval kun je ook nog zeggen dat je het moeilijk vindt voor iemand te zorgen die zelf zo wreed met haar huisdier omgaat. Als het je baan is kun je je leidinggevende om raad vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan alleen antwoorden, wat ik zelf zou doen.
De dierenarts bellen en overleggen, hoe dit aan te pakken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, hoe dan ook: de zorgen voor de dame zijn van groter belang dan de zorgen voor de kat.

De mevrouw heeft waarschijnlijk, met haar reuma, recht op ergonomische hulp aan huis, heb je daar wel eens aan gedacht? Het heeft hier niets mee te maken, maar toch als tip erbij: "Sinds enkele jaren is het mogelijk ergotherapie in uw eigen huis te krijgen, wanneer het voor u belangrijk is de handelingen die u weer moet leren in uw eigen omgeving weer toe te passen."
Misschien als haar eigen medische problemen een goede aanpak krijgen dat ze dan ook meer open staat voor de pijn van haar huisdier.

Dan de kat: Jij weet dat die pijn heeft. En jij kan misschien die mevrouw daarvan niet overtuigen. Misschien wel haar kinderen? Of andere bekenden? Je hebt haar via de dierenambulance leren kennen?
Jij weet misschien ook of ze de kosten van de dierenarts niet of wel kan betalen? Meer dan praten daarover kan je niet doen. Gebruik je overtuigingskracht.