Als bij iedere pas geboren baby DNA word genomen en in een databank word opgeslagen, hebben dan over 30 jaar 50% minder criminaliteit ?

Heeft wel andere voordelen !

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor andere voordelen zie jij dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sneller indentificatie van onbekende overleden mensen
bij rampen ,moorden, asiel zoekers zonder paspoort,enz.
a.s. criminelen bedenken zich wel 2 keer.
iemands dna vinden op de plaats van misdaad is al een aanknopings punt.
en de techniek word steeds beter.

Het beste antwoord

Nee dan hebben we andere criminaliteit, niet zoals die van vandaag, maar moderne criminaliteit, die niet een DNA-bewijs kan leveren... Criminelen zijn net zo slim of slimmer dan de politie of de politici... Zij passen zich aan... Wellicht kan dan afpersing wel de hoofdreden zijn van criminaliteit, want in een samenleving waarin alles bekend wordt, is dat wat je dan nog wel geheim kan houden, heel belangrijk, dus als iemand iets weet wat niet klopt van jou, ben je afpersbaar... Dus dat zal dan waarschijnlijk wel de hoofdzaak in de criminaliteit worden...

Het is en blijft een kat en muis spel...

Nog een voorbeeld... Als iemand nu een bank wil beroven, moet hij niet één maar twee auto stelen van te voren... Met al die camera´s langs de weg moet je ergens van auto ruilen, kat en muis spel dus...

En camera´s helpen goed tegen verkeersovertredingen op DAT ene kruispunt, maar als men weet dat op een ander kruispunt in de buurt geen camera staat, neemt de veiligheid daar enorm af...

Nee maatregelen lossen criminaliteit niet op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, daar is DNA niet betrouwbaar genoeg voor en daarnaast zijn de methodes die gebruikt worden bij het verzamelen van bewijs in strafzaken ook niet zaligmakend, dat iemands DNA ergens gevonden wordt wil niet zeggen dat hij de moord gepleegd heeft zogezegd.

Als ze dit plan echt gaan doorvoeren voorvoel ik overigens problemen in de zin van grootschalige demonstraties of zelfs veel erger dan dat, ze hebben met hun poten van onze burgerrechten af te blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Het is daarom zo jammer dat veel mensen maar al te graag hun privacy opgeven, zeker als daar een klein presentje voor wordt geboden. Onder het mom dat de rechtvaardigen niets te verbergen hebben, en dat mensen die wel iets privé willen houden dan wel snode plannen moeten hebben, zullen de aanhangers van de privacy steeds meer in de verdediging worden gedrongen. Je ziet dat al aan de bewoordingen van deze vraag. Tegen de tijd dat de nadelen van een gebrek aan privacy zullen verschijnen, is het te laat om de maatregelen nog terug te draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Cryofiel, het opgeven van je privacy wordt nu nog 'verkocht' als een voordeel, de veiligheid is een mooi argument dat eigenlijk de naam argument niet verdient. Iedereen heeft wel iets te verbergen, of het nu zaken zijn die echt niet door de beugel kunnen of gewoon hun privégegevens waar niemand zonder een goede rechtvaardiging iets mee te maken heeft. Aan een dergelijke goede rechtvaardiging ontbreekt het al tegenwoordig geregeld. Wie zegt bijvoorbeeld dat de overheid een gerechtvaardigd belang heeft bij het bewaren van alle telecomverkeersgegevens, dat het klopt dat gegevens van de niet-anonieme variant van de OV-chipkaart zo lang bewaard werden, dat camera's langs de weg die ingezet werden om kentekens te lezen ook databases opleverden die ongeoorloofd bewaard werden (waarna de wet werd aangepast) dat er een database is waar vingerafdrukken instaan van miljoenen Nederlanders die niets strafbaars hebben gedaan etc. etc. etc. Ik begin te vrezen dat het misschien nu al te laat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja EPD, elektronisch kinddossier inzage in en koppeling van allerlei gegevens die al om andere redenen worden bijgehouden (zoals bijvoorbeeld gemeentes als Den Haag en Rotterdam 'digitale schouwen' uitvoeren, op basis waarvan ze huiszoekingen gaan doen, zogezegd in het kader van toezicht op brandveiligheid en woonomstandigheden en dergelijke) voorbeelden te over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed boek over waar het toe zou kunnen leiden. (Behalve het onovertroffen 1984 van George Orwell): "De dag der dagen", van Ira levin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En Kafka moet ik ook altijd nog eens lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp niet wat het te maken heeft met privacy. Het is voor mensen te identificeren bij rampen,asielzoekers zonder paspoort, vermoorde personen enz. Pleeg je geen misdaad dan is er niets aan de hand
Misdadigers kunnen veel sneller gepakt worden of verdacht van ,worden
Cryofiel
14 jaar geleden
Zo wordt het gebracht. Net als de database in Amerika, waar alle terroristen in werden gezet. Prachtig toch? Doen! Precies zoals jij nu nog denkt. Tot een politicus een gewone binnenlandse vlucht probeerde te boeken. Helaas, hij mocht niet mee. Zonder opgave van redenen werd hij geweigerd. Hij probeerde te achterhalen wat er mis was. Dat is hem uiteindelijk gelukt - maar alleen maar omdat hij, als politicus, bepaalde connecties had. Wat bleek: er was een foutje gemaakt, waardoor hij als terrorist geregistreerd stond. Jij of ik hadden dat nooit ontdekt - staatsgeheim. Fijn toch, zo'n systeem, dat onschuldige burgers zo goed beschermt tegen terroristen! Hij kwam er ook achter dat hij extra verdacht was geworden door zijn pogingen erachter te komen waarom hij was geweigerd. In de systemen stond geregistreerd dat hij niet alleen terrorist was, maar dat hij ook herhaalde pogingen had ondernomen om staatsgeheimen te ontfutselen. Dus je wordt (onterecht) geweigerd, en als je probeert uit te vinden waarom, ben je alleen maar extra gevaarlijk! Het heeft een paar jaar geduurd voordat alles was rechtgezet. Fijn toch, die bescherming? En er zijn meer van die gevallen. Mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt, hun huis uitmoesten - enkel door een niet te controleren en dus ook niet te herstellen foutje in één of ander systeem. Heel fijn, heel veilig. Echt. Oh ja, die gegevens moeten worden bijgehouden. Door mensen die *dus* al jouw vertrouwelijke informatie onder ogen krijgen. Die medewerker die de gegevens bijwerkt, dat zou wel eens jouw strontvervelende overbuurman kunnen zijn. Begrijp je waarom ik toch wel enige bezwaren zie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Oodynl, het is heel simpel, het heeft alles te maken met privacy. Die bestaat namelijk nu al bijna niet meer in dit land, met zo'n DNA database kun je dat helemaal vergeten. Mocht er ooit een regering aan de macht komen met werkelijk kwade bedoelingen, bijvoorbeeld jegens bepaalde groepen mensen dan hoeven die alleen maar thuis opgezocht te worden. Uitgangspunt met betrekking tot misdaad hoort te zijn dat je onschuldig bent totdat het tegendeel bewezen is. In de huidige maatschappij (maar in een toekomstige met een DNA database zoals je die omschrijft helemaal) is het omgekeerde het geval. Er worden allerlei maatregelen genomen, zogezegd in het kader van veiligheid en dergelijke waarbij men er al bij voorbaat vanuit gaat dat iemand een misdadiger is en dat het tegendeel door de persoon zelf bewezen moet worden. Ook dat je 'niets te verbergen' hebt is een dooddoener. Weet jij wat er over 10 jaar verboden is en waar ze dan al die gegevens voor gaan gebruiken?
Cryofiel
14 jaar geleden
@mlodewijk, klopt helemaal. Zulke systemen zouden, heel theoretisch, zinnig kunnen zijn  --  maar dat kan ALLEEN als er NOOIT fouten worden gemaakt, EN als zowel de bedieners als de overheid 100% BETROUWBAAR is en blijft. Van beide voorwaarden weten we dat er niet aan kan worden voldaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je krijgt ook enorm last van wat 'function creep' genoemd wordt, ook al zou de overheid 100% betrouwbaar zijn en zouden er 0% fouten gemaakt worden, dan moeten diezelfde voorwaarden nog wel gelden in de nieuwe situatie (nadat er dus 'ineens' nieuwe bestemmingen voor een database gevonden zijn die op zich al op zeer twijfelachtige, nee onterechte gronden tot stand kwam).
Waarschijnlijk wel,
en, ook geen privacy meer.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de toekomst 30 jaar vooruit kijken is natuurlijk niet mogelijk.
Dat jouw "idee" gevolgen heeft voor het makkelijker oplossen van misdaden, staat als een paal boven water.
Ik denk dat er alleen wel wat tegengas gegeven zal worden in het kader van de wet op de privacy en terecht.
Het zou hetzelfde zijn als bij een pasgeborene meteen de vingerafdrukken worden genomen en opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zo groot zal de invloed ervan niet zijn. Wel zal het zorgen dat men voorzichtiger is met het achterlaten van DNA.

Ik denk dat het bijhouden van de scholing, het geluksgevoel en de kansen van mensen in hun ontwikkeling van kind naar volwassene en daar zo nodig bijsturen veel meer oplevert.