Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom ligt er bij huiselijk geweld expliciet de nadruk op vrouwelijke slachtoffers?

Vandaag het nieuws gekeken. Ik zag een item over huiselijk geweld waarbij hij vrouwelijke slachtoffers in het geval van wurging ook inwendig onderzoek zal gaan plaatsvinden (was nog wel een pilot).

Het valt mij meer op. Zodra het over huiselijk geweld gaat, gaat het over een mannelijke agressor.

Het CBS zegt er het volgende over:
"Vrouwen gaven in 2022 vaker dan mannen aan slachtoffer te zijn geweest van een of meerdere vormen van huiselijk geweld. Zo kreeg van de bevolking van 16 jaar of ouder 8 procent van de mannen en 10 procent van de vrouwen in de afgelopen twaalf maanden te maken met huiselijk geweld. Huiselijk geweld wordt het vaakst door een partner of ex-partner gepleegd."

8% van de mannen. 10% van de vrouwen. Of anders gezegd, van de slachtoffers van huiselijk geweld is 55% vrouwelijk en 45% mannelijk.

De focus ligt op de 55%. Die 45%, daar wordt eigenlijk bijna niet over gesproken. Waarom ligt de focus nog steeds zo op vrouwen? Wasrom is dat taboe op huiselijk geweld bij mannen (bijna de helft) nog steeds zo sterk aanwezig?

3 maanden geleden
ronron1212
3 maanden geleden
Dat vraag ik me nu ook al heel lang af er zijn geloof ik maar 1 of 2 huizen waar mannen kunnen onderduiken. Voor vrouwen zijn het er velen. Het is een onderwerp dat haast niet wordt besproken maar er zijn echt vrouwen die hun man echt ook mishandelen. Een man mishandelen hoe kan dat nou een man is toch veel sterker. Niet dus vrouwen zijn ook sterk.
Thecis
3 maanden geleden
@ronron1212
Een paar jaar geleden was dat in Engeland inderdaad het geval. 2 huizen voor mannen met in totaal ca 30 bedden tegenover Een paar honderd voor vrouwen met ca 2500 bedden. Het is iets beter geworden. In NL zijn er op dit moment 4 opvanghuizen voor mannen (in de 4 grote steden). Het is en blijft een groot taboe. Onbegrijpelijk als je naar de cijfers van het CBS kijkt.
erotisi
3 maanden geleden
Onderzoek laat zien dat vrouwen gemiddeld ernstiger letsel oplopen, vaker langdurig slachtoffer zijn en vaker angst of controle ervaren (denk aan stalking, dwang, financiële of seksuele uitbuiting). Vrouwen lopen bijvoorbeeld bij partnergeweld vaker risico op femicide (moord door een (ex-)partner), terwijl dat risico voor mannen kleiner is.
Thecis
3 maanden geleden
@erotisi
Mannen plegen vaker zelfmoord, worden vaker emotioneel mishandeld en emotioneel gechanteerd (zoals het onthouden van de kinderen). Daarbij zijn mannen (tegenwoordig) vaker in het maatschappelijk nadeel. Ze worden niet geloofd of wanneer een mishandelde man voor zichzelf op komt (wat vaak niet eens fysiek is maar wel als fysiek wordt aangegeven door de partner), wordt het slachtoffer als dader bestempeld en zo behandeld. Mannen worden idd niet vaker vermoord. Ze worden wel als maatschappelijke paria behandeld. Ik weet het onderzoek waar jij naar verwijst oprecht niet. Maar ik vraag mij wel af wat de onderzoeksvraag is geweest en wat er daadwerkelijk onder welke groep onderzocht is.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Eh... Ik lees: waarbij hij vrouwelijke slachtoffers in het geval van wurging ook inwendig onderzoek zal gaan plaatsvinden (was nog wel een pilot). Dus als iemand een vrouw de strot afknijpt gaan ze een inwendig onderzoek doen? Waarom in hemelsnaam?
Thecis
3 maanden geleden
@HeerVoldemort
Inwendig nakijken voor kneuzingen. Er wordt dan dus in de keel gekeken (strottenhoofd). Niet ergens anders natuurlijk.
Inekez1
3 maanden geleden
Ik ben het ermee eens dat er óók aandacht moet zijn voor mannelijke slachtoffers van huiselijk geweld. Het lastige in de Nederlandse taal is dat 'slachtoffer' bij ons geen duidelijk afgebakende betekenis heeft. In het geval van het onderzoek waar de vraag op gebaseerd is - en in veel andere onderzoeken en protestacties - gaat het niet alleen om mensen die (huiselijk) geweld meemaken, maar vooral om mensen die daadwerkelijk worden vermoord of bijna-vermoord. En daar ligt wel een groot verschil tussen mannen en vrouwen. Zeker in het onderzoek naar verwurging. Als mannen (bijna) worden vermoord, gaat het vaker om andere vormen van geweld (slaan, schoppen, messteken, schieten).
Thecis
3 maanden geleden
@Inekez1
Dit ging zeer zeker over huiselijk geweld. Geen reden om het huiselijk tussen haakjes te plaatsen. Mannen zijn sowieso vaker slachtoffer van algemeen geweld. Maar mijn item ging specifiek over huiselijk geweld. Weliswaar nav het item van verwurgjng, maar wanneer is de laatste keer dat er aandacht is geweest voor specifiek mannelijke slachtoffers van huiselijk geweld. Ik kan mij daar sowieso geen campagne van herinneren of een item in een talkshow. Maar het gaat wel of bijna de helft van de gevallen van huiselijk geweld die in deze tijd bijna stelselmatig genegeerd wordt.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Eigenlijk wordt hier overwegend gepraat over relaties tussen partners.
Maar, een voorbeeld, dochters die hun bejaarde ouders (vader) mishandelen, bedreigen, kaalplukken is ook huiselijk geweld tegen mannen.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@Thecis
Dat klinkt wel logisch ja. Ik dacht bij inwendig onderzoek aan...
Nou, jullie weten wel waar ik aan dacht. Een echte campagne herinner ik mij niet. Ik weet wel dat ik een aantal jaren geleden met een collega een docu over huiselijk geweld heb gekeken waarbij de man mishandeld werd. Ik heb daar even op gezocht. Die docu heet "Vrouw slaat man."
https://www.huiselijkgeweld.nl/actueel/nieuws/2017/09/19/documentaire-vrouw-slaat-man-moet-groot-taboe-doorbreken Hij staat hier:
https://npo.nl/start/serie/2doc/seizoen-4_1/vrouw-slaat-man/afspelen?at_campaign=npostart_player&at_channel=npostart&at_creation=share-link&at_detail_placement=1:mfip5p7x:d560cc5f0097465f933e150b7a1d1b3a&at_format=share_button;;0_0&at_general_placement=serie;2doc;seizoen-4_1;vrouw-slaat-man&at_medium=display&at_variant=organic En ik heb nog iets gevonden, een recenter item:
https://npo.nl/npo3/mannenmishandeling-de-ongehoorde-slachtoffers-van-huiselijk-geweld-roos-inside-3/07-06-2024/WO_BV_20197622/video Ik probeer nu dus niet te bagatelliseren, helemaal niet zelfs, want je hebt gelijk.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Mannenmishandeling is een vorm van partnergeweld, het betreft huiselijk geweld jegens mannen, zie de factsheet (ex)-partnergeweld. Geschat wordt dat in 40 procent van de huiselijk geweld casuïstiek, er (ook) sprake is van mannenmishandeling. Er worden ongeveer 80.000 mannen per jaar ernstig mishandeld in huiselijke kring.

Er zijn ook verschillen, waarmee bij de signalering en aanpak rekening gehouden moet worden. Allereerst is dat de beleving van de mannen. Mannenmishandeling wordt door de mannen die dit betreft niet altijd gezien als een probleem, noch als een vorm van huiselijk geweld. Verder hebben deze mannen vaak het idee dat er weinig tot geen lotgenoten zijn oftewel dat zij de enige zijn dit meemaken. Een feit is dat slecht 3 procent van deze mannen zich meldt bij de politie.

Daarnaast spelen maatschappelijke beelden en normen een belangrijke rol. Denk hierbij aan denkbeelden als: 'Een man laat zich niet slaan (en zeker niet door een vrouw)'. De schaamte is dan ook vaak groot. Hierdoor komen deze mannen minder snel naar voren, praten er minder over en vragen minder om hulp. Deze schaamte wordt ook gevoed door de eerder genoemde maatschappelijke beelden en normen.
(Lees meer...)
fremar
3 maanden geleden
Thecis
3 maanden geleden
Dus omdat er schaamte is, dat er een groot taboe heerst, is de reden dat het nog steeds zo onderbelicht is. Juist dat zou de Staat moeten bewegen om dit aan de orde te brengen. De Staat houdt het taboe in stand. Tegen bijna de helft van de slachtoffers van huiselijk geweld wordt dus in feite gezegd, wat erg, maar de andere partij vinden we als samenleving echt belangrijker.
Abcde
3 maanden geleden
Zou het niet kunnen zijn, dat mannen het geweld bagatelliseren en daardoor geen aangifte doen? Dat door het gebrek aan aangiftes de cijfers niet duidelijk zijn en daardoor de aandacht hiervoor verslapt?
ronron1212
3 maanden geleden
@Abcde eerder schaamte
Thecis
3 maanden geleden
De vraag blijft waarom wij als maatschappij bijna de helft van de mishandelde mensen negeren. Sterker nog, wanneer het ter sprake gebracht wordt (bijv op nu.nl) bij zaken waar vrouwen slachtoffer zijn, wordt er fel uitgehaald dat het niet de plek of moment is. Anders gezegd, op relevante momenten wordt aangegeven dat mannen maar stil moeten blijven. En dat vind ik erg kwalijk.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Dat is zeker kwalijk.
Ik weet totaal niet waarom dit gebeurt. Ik kan wel van alles suggereren, maar dat schiet niet op.
Eerst dacht ik dat het wellicht aan het aantal dodelijke slachtoffers zou liggen. Maar dat klopt ook niet. In 2023 zijn 19 vrouwen, maar ook 8 mannen omgebracht door hun partner. Het lijkt me sterk dat die 8 mannen allemaal een mannelijke partner hadden.
Ik ben ooit gestart in een appartement. Mijn bovenbuurman werd ook mishandeld/verwaarloosd door zijn vrouw: uitschelden, slaan, schoppen, eruit gooien, weinig eten geven, nauwelijks kleding voor hem kopen. Schaamte? Geen idee.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Ik heb ook gehoord van huiselijk geweld door vrouwen naar hun man. Maar, voor zover ik weet, kende ik geen enkele man die dat heeft meegemaakt.
Totdat laatst een collega mij in vertrouwen nam over wat er thuis allemaal gebeurde. Ik wist niet wat ik hoorde, bij hem! Dat had ik nooit verwacht. Tot sigaretten uitdrukken aan toe. Hij durft geen politie te bellen, want dan lachen ze hem uit denkt hij.
Thecis
3 maanden geleden
@HeerVoldemort
En die reactie, die angst om uitgelachen te worden, is helaas een reële angst. Het is vaak genoeg gebeurd. In Engeland zijn er een paar documentaries geweest. Zorgverleners en ook politie zijn die taboe nog niet voorbij. Mannen die naar opvang vragen, kunnen zelfs gearresteerd worden omdat de zorgverleners de situatie verkeerd inschatten en denken dat die man een vrouw uit de opvang wil opzoeken. Dan sta je daar als slachtoffer en zie je dat alle deuren dicht gaan. Als het mij zou overkomen (gelukkig oprecht niet het geval), zou ik er zeer moedeloos van worden. Ik kan wel kwaad worden over dit soort situaties. We pretenderen zo de zaken gelijkwaardig te benaderen. Maar de praktijk is helaas dat mannen heel vaak achtergesteld worden. De snap de historische context hierin en ik snap ook dat er ook mannen zijn die vrouwen minderwaardig behandelen, maar de overgrote groep mannen wordt op komenten, met steun van de maatschappij gedemoniseerd. Er begint nu wat erkenning te komen dat mannen bepaalde onderbelichte problemen hebben, maar we zijn er nog lang niet.
Edraket
3 maanden geleden
Wat hier onderbelicht blijft, en wat interessant is om te weten, is de vraag welk deel van geweld tegen mannen afkomstig is uit homoseksuele- en welk deel uit heteroseksuele relaties.
Gezien het feit dat mannen nu eenmaal agressiever zijn dan vrouwen, zou het grootse deel van dit geweld afkomstig kunnen zijn uit de eerste groep.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Elk slachtoffer, man of vrouw, is één teveel.
Ik vind ook dat hierin geen verschil gemaakt moet en mag worden. Zo verkeerd als in de media alleen de vrouw als slachtoffer en de man als agressor gesteld wordt.
Elk mens dat dat ziet of hoort, wordt (on)bewust beïnvloed.
Dit is weer een mening, maar ik denk dat mannelijke slachtoffers het veel zwaarder kunnen hebben. Creëer twee exact dezelfde situaties, maar plaats in de ene een vrouw en in de ander een man, dan lijdt de man wellicht meer (eenzaamheid, onbegrip, geen erkenning, schaamte etc).
Ik begrijp dat mensen hier boos om worden.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Edraket, het is een mening dat mannen agressiever zijn dan vrouwen. Je moet dan eigenlijk zeggen: ik vind dat… Nu wordt weer iedereen (alle mannen) over één kam geschoren.
Ikzelf vind (mening) vrouwen vaak agressiever, ofwel passief agressief. Ook onderling.
Kijk ik om mij heen dan is het niet mals hoe veel vrouwen zich gedragen naar hun partner: kinderen weghouden van hun vader (machtsmiddel), continu commentaar geven over en tegen hun partner die niks goed doet.
De man geen eigen leven geven, terwijl de vrouw wel weekenden weggaat met vriendinnen.
Hun man een duw of klap geven (Macron) en dat normaal vinden……
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
Het klassieke beeld is dat mannen fysiek sterker zijn en (vroeger) het thuis voor het zeggen hebben. Een man hoort zich (daarom) niet te laten mishandelen door zijn vrouw. Daar komt bij dat het met name vrouwen zijn die buiten lastig gevallen worden. Dat is in ieder geval wat het nieuws haalt.
In het verleden is de film Disclosure gemaakt. Ik denk dat die film goed weergeeft hoeveel moeite het kost om voor een man aan te tonen dat hij misbruikt/mishandelt is/wordt. De vrouw is immers het 'zwakke geslacht'.
Thecis
3 maanden geleden
@Edraket
Daar is onderzoek naar gedaan:
Dat bi+ vrouwen (21%) én bi+ mannen (15%) ook het vaakst geweld achter de voordeur meemaakten in het afgelopen jaar is nieuw. Onder homo en lesbische mensen is dit 11%, onder hetero vrouwen 9% en onder hetero mannen 7%. De getallen kan je helaas niet 1op1 overnemen. Het us namelijk een percentage van die groep, waarbij hier niet wordt verteld hoe groot die groep is van het geheel.
Hetzelfde geslacht (homo of lesbisch was ongeveer 5% van de mannen/vrouwen. Bi weet ik niet uit mijn hoofd, en binnen die groep is ook moeilijker te achterhalen van welk geslacht de agressor is.
Maar je ziet wel dat binnen de homo / lesbisch stellen nagenoeg hetzelfde is. Het komt in die zin dus niet meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Er zij vele vormen van geweld. Het onthouden van eten, dreigen met emotionele / mentale gevolgen / chantage is iets wat een vrouw ook heel goed kan doen. Uw blik zal zich iets moeten verruimen om dit goed te kunnen zien. Mannen zijn niet per definitie agressiever dan vrouwen. Het uit zich wel vaak op een andere manier, maar de uitwerking kan ook beide manieren zeer verwoestend zijn voor degene die het meemaakt.
De nadruk ligt op vrouwelijke slachtoffers, omdat moord op vrouwen meestal een extreme vorm van huiselijk geweld is.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
Thecis
3 maanden geleden
Ik vind op internet dat er elke 8 dagen een vrouw vermoord wordt vanuit de relationele sfeer. Dus circa 45 op jaarbasis. Ik dacht ook gelezen te hebben dat het getal rond de 90 per jaar ligt. Dat is veel, maar procentueel gezien heel erg weinig. Voor mij niet te verantwoorden waarom dan 100.000den mannelijke gevallen genegeerd worden.
tinus1969
3 maanden geleden
@Thecis ‘ Dat is veel, maar procentueel gezien heel erg weinig.’
Nee, procentueel is dat vel. Als een vrouw wordt vermoord, is dat vanwege huiselijk geweld.
Thecis
3 maanden geleden
Onder hetero vrouwen ervaart 9% huiselijk geweld. We hebben 7.5 miljoen vrouwen in NL (is even een quick and dirty berekening). 9 procent daarvan is ruim 650.000 vrouwen. Als ik uit ga van 90 doden per jaar is dat 0.014% hoe je het ook went of keert, dat is niet veel. Wellicht is het zelfs maar 0.007% als ik die 45 per jaar aan houd. Dat wil niet zeggen dat het niet verschrikkelijk is of dat die zaken niet serieus genomen moeten worden door politie. Daar moet zeker aandacht voor zijn, maar het kan nog steeds geen reden zijn om die 7% van mannen (ook weer 7.5 miljoen, dus ca 500.000 mannen) die ook mishandeling ondergaan te negeren. Ruim 73% van de zelfmoorden zijn mannen. Bijna 3x zo veel mannen plegen jaarlijks zelfmoord. In 2024 ruim 1800. Zo'n 1350 mannen. Elke dag ruim 3. Daar zijn verschillende factoren voor (ze hebben er 68 risicofactoren aan verbonden), maar een hoop daarvan zouden ontstaan kunnen zijn door huiselijk geweld. Alleen is daar geen onderzoeker naar gedaan. Er wordt namelijk heel weinig aandacht aan besteed. En dat is precies waar mijn vraag over gaat. Ik weet de uitkomst ook niet, maar a) ik verbaas mij er wel over en b) wij als maatschappij zouden best wel eens van de resultaten kunnen schrikken.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Als een man uit het leven stapt door huiselijk geweld (schaamte, onbegrip, geen hulp etc), is hij ook indirect gedood door zijn partner.
Thecis
3 maanden geleden
@KleinDuimpje
Dat is dus precies wat ik bedoel. Je gaat dood aan de gevolgen van huiselijk geweld. Alleen bij suïcide is het niet onderzocht of het bij mannen ook ging om de gevolgen van huiselijke geweld.
tinus1969
3 maanden geleden
@thecis, je wilde een verklaring: waarom is er aandacht voor huiselijk geweld tegen vrouwen. Ik denk dus dat dat komt de gevallen van huiselijk geweld tegen vrouwen die eindigen met moord. Terwijl moord als extreme vorm van huiselijk geweld tegen mannen niet eens in de statistieken voorkomt.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Jawel hoor.
Mannen worden ook direct gedood door de partner.
Thecis
3 maanden geleden
@Tinus1969
Klopt, ik vroeg om een verklaring. Daar gaf je antwoord op. Daarop gaf ik een reactie met cijfers en noemde het procentueel niet veel. Vanuit daar zijn we nu waar we zijn. En het klopt dat de statistieken waarbij een man wordt vermoord / dood gaat ten gevolge van niet bekend zijn (terwijl die wellicht wel hoger liggen). Het verbaasd mij dat die statistieken niet bekend zijn en stuit mij, eerlijk gezegd, ook tegen de borst. Maar ik snap de verklaring.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Zoek eens op vrouwen die hun man vergiftigen.
Je vindt genoeg voorbeelden, ook in Nederland.
Ik wil niet weten hoe vaak dat echt gebeurt. Ik denk dat veel mannen een ‘natuurlijke’ dood gestorven zijn, omdat in Nederland geen verplichte obductie bestaat.
tinus1969
3 maanden geleden
@KleinDuimpje; om hoeveel moorden per jaar gaat het? Iedereen kent anekdotes.
Ter vergelijking; circa 50 vermoorde vrouwen per jaar, de meesten huiselijk geweld.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Gisteren kwam ik cijfers tegen variërend tussen de 6 tot 8 mannen per jaar. Ik zal straks kijken of ik die bronnen weer vind.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
https://www.huiselijkgeweld.nl/actueel/nieuws/2024/08/29/aantal-slachtoffers-van-moord-en-doodslag-in-2023
Thecis
3 maanden geleden
Via die site kom ik uit op deze site:
https://www.huiselijkgeweld.nl/themas/partnergeweld/factsheets Hier is een mooie factsheet:
Huiselijk geweld tegen vrouwen - factsheets Die van huiselijke geweld tegen mannen ontbreekt. Hier is kennelijk vanuit het Rijk geen informatie over.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@Thecis
Je blijft aanhalen dat de mannen genegeerd worden. En dat klopt. Maar de mannen melden zich ook niet.
Net als slachtoffers van verkrachting, daar zie ik ook geen campagne voor.
Ook die slachtoffers melden zich vaak niet. Schaamte en taboe.
Ik denk dat zolang dat niet veranderd, de noodzaak voor campagnes ontbreekt. Zoals nu met femicide, pas als er maatschappelijk onrust ontstaat, dan gebeurt er iets. Dat is niet juist, maar ik zou ook niet weten hoe je daar verandering in kan brengen.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@thecis Die voor mannen is er ook, Fremar had die al gedeeld. Hij zit goed verstopt. https://www.huiselijkgeweld.nl/factsheets/huiselijk-geweld-tegen-mannen/publicaties/factsheets/2018/11/01/huiselijk-geweld-tegen-mannen https://www.huiselijkgeweld.nl/factsheets/huiselijk-geweld-tegen-mannen En dan vond ik deze nog:
https://www.mannenmishandeling.nl/
ronron1212
3 maanden geleden
https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2021/hoeveel-mensen-zijn-slachtoffer-van-huiselijk-geweld/
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing