Waarom ligt er bij huiselijk geweld expliciet de nadruk op vrouwelijke slachtoffers?
Vandaag het nieuws gekeken. Ik zag een item over huiselijk geweld waarbij hij vrouwelijke slachtoffers in het geval van wurging ook inwendig onderzoek zal gaan plaatsvinden (was nog wel een pilot).
Het valt mij meer op. Zodra het over huiselijk geweld gaat, gaat het over een mannelijke agressor.
Het CBS zegt er het volgende over:
"Vrouwen gaven in 2022 vaker dan mannen aan slachtoffer te zijn geweest van een of meerdere vormen van huiselijk geweld. Zo kreeg van de bevolking van 16 jaar of ouder 8 procent van de mannen en 10 procent van de vrouwen in de afgelopen twaalf maanden te maken met huiselijk geweld. Huiselijk geweld wordt het vaakst door een partner of ex-partner gepleegd."
8% van de mannen. 10% van de vrouwen. Of anders gezegd, van de slachtoffers van huiselijk geweld is 55% vrouwelijk en 45% mannelijk.
De focus ligt op de 55%. Die 45%, daar wordt eigenlijk bijna niet over gesproken. Waarom ligt de focus nog steeds zo op vrouwen? Wasrom is dat taboe op huiselijk geweld bij mannen (bijna de helft) nog steeds zo sterk aanwezig?
Een paar jaar geleden was dat in Engeland inderdaad het geval. 2 huizen voor mannen met in totaal ca 30 bedden tegenover Een paar honderd voor vrouwen met ca 2500 bedden. Het is iets beter geworden. In NL zijn er op dit moment 4 opvanghuizen voor mannen (in de 4 grote steden). Het is en blijft een groot taboe. Onbegrijpelijk als je naar de cijfers van het CBS kijkt.
Mannen plegen vaker zelfmoord, worden vaker emotioneel mishandeld en emotioneel gechanteerd (zoals het onthouden van de kinderen). Daarbij zijn mannen (tegenwoordig) vaker in het maatschappelijk nadeel. Ze worden niet geloofd of wanneer een mishandelde man voor zichzelf op komt (wat vaak niet eens fysiek is maar wel als fysiek wordt aangegeven door de partner), wordt het slachtoffer als dader bestempeld en zo behandeld. Mannen worden idd niet vaker vermoord. Ze worden wel als maatschappelijke paria behandeld. Ik weet het onderzoek waar jij naar verwijst oprecht niet. Maar ik vraag mij wel af wat de onderzoeksvraag is geweest en wat er daadwerkelijk onder welke groep onderzocht is.
Inwendig nakijken voor kneuzingen. Er wordt dan dus in de keel gekeken (strottenhoofd). Niet ergens anders natuurlijk.
Dit ging zeer zeker over huiselijk geweld. Geen reden om het huiselijk tussen haakjes te plaatsen. Mannen zijn sowieso vaker slachtoffer van algemeen geweld. Maar mijn item ging specifiek over huiselijk geweld. Weliswaar nav het item van verwurgjng, maar wanneer is de laatste keer dat er aandacht is geweest voor specifiek mannelijke slachtoffers van huiselijk geweld. Ik kan mij daar sowieso geen campagne van herinneren of een item in een talkshow. Maar het gaat wel of bijna de helft van de gevallen van huiselijk geweld die in deze tijd bijna stelselmatig genegeerd wordt.
Maar, een voorbeeld, dochters die hun bejaarde ouders (vader) mishandelen, bedreigen, kaalplukken is ook huiselijk geweld tegen mannen.
Dat klinkt wel logisch ja. Ik dacht bij inwendig onderzoek aan...
Nou, jullie weten wel waar ik aan dacht. Een echte campagne herinner ik mij niet. Ik weet wel dat ik een aantal jaren geleden met een collega een docu over huiselijk geweld heb gekeken waarbij de man mishandeld werd. Ik heb daar even op gezocht. Die docu heet "Vrouw slaat man."
https://www.huiselijkgeweld.nl/actueel/nieuws/2017/09/19/documentaire-vrouw-slaat-man-moet-groot-taboe-doorbreken Hij staat hier:
https://npo.nl/start/serie/2doc/seizoen-4_1/vrouw-slaat-man/afspelen?at_campaign=npostart_player&at_channel=npostart&at_creation=share-link&at_detail_placement=1:mfip5p7x:d560cc5f0097465f933e150b7a1d1b3a&at_format=share_button;;0_0&at_general_placement=serie;2doc;seizoen-4_1;vrouw-slaat-man&at_medium=display&at_variant=organic En ik heb nog iets gevonden, een recenter item:
https://npo.nl/npo3/mannenmishandeling-de-ongehoorde-slachtoffers-van-huiselijk-geweld-roos-inside-3/07-06-2024/WO_BV_20197622/video Ik probeer nu dus niet te bagatelliseren, helemaal niet zelfs, want je hebt gelijk.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.