oorgaan donatie, waarom willen sommige mensen wel en andere niet ?

zelf vind ik het een raar idee dat andere mensen met mijn organen zouden kunnen lopen als ik een maal de pijp uit ben. of als ik een nier zou afstaan. ik vind dat het niet hoort de natuur gaf mij tenslotten deze organen en daar mee moet ik het doen. de sterkste overleven dat klinkt hard maar zo is het wel. zo gaat dat in de natuur nogsteeds. bij de mensheid niet meer.

nou zie ik dat er veel verschillende meningen zijn. ook heb ik gehoord dat de mens die het orgaan ontvangt eigenschappen mee kan krijgt van de donor. zo als een allergie of juist karakter trekjes. en eten wat de donor lekker vond en de ontvanger voorheen niet.

zijn dit feitjes of een broodje aap verhaal. ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weigert dus sowieso principieel iedere medische zorg? Recht van de sterkste en zo, zo heeft de natuur het bedoeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zeg ik niet dat maak jij er van.
maar als je geboren word met een falend orgaan ben je gedoemt te sterven als er geen medische zorg bestond zo als wij die nu kennen en zo lang bestaat deze nog niet hoor. vroeger ging je gewoon dood.
ik bedoel ook dat mensen met slechte gene zo alleen maar voor meer problemen zorgen. omdat wij geen natuurlijke selectie meer hebben.
en de kans dat hun kinderen het krijgen is erg groot en zo vererger je het leed in de wereld dat zou je niet moeten willen. dat is geen leven en zielig voor het kind want die vraagt er niet om. zelf ben ik een voorstander van de goeie zorg die er nu is erg goed hoe ze mensen kunnen helpen tegenwoordig. en hoe ze ziektes behandelen.
maar het idee dat mensen organen gaan vervangen... blijf ik raar vinden, als het je tijd is is het je tijd.
dit doe je bij dieren toch ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger ging je inderdaad gewoon dood. Aan een falend orgaan, aan een falend immuunsysteem waardoor je de mazelen niet overleefde, aan van alles en nog wat. Waarom organen als specifieke grens? Het lijkt nogal willekeurig, als je argument is wat 'natuurlijk' is en wat 'de sterksten' overleven. Datzelfde argument is namelijk van toepassing op zo'n beetje ieder aspect van het moderne leven. Een bril? Nah, vroeger kon je dan gewoon niets zien. Tandpasta? Nah, vroeger kreeg je gewoon een verrot gebit. Kleren? Nah, vroeger vroor je gewoon dood. Waarom is dat bij brillen, tandpasta en kleren, en dan vervolgens ook nog bij een heel scala medische ingrepen een belachelijk argument, maar bij orgaandonatie ineens wél een goed argument?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat veel van de medische aandoeningen die wij vandaag de dag hebben een oorzaak zijn van onze moderne manier van leven. vroeger had men geen bril want de bril is deel van de welvaart. veel van de verziende mensen hebben deze niet aangeboren gekregen maar dat is ontwikkeld door de omgeving. zo ook met vetzucht men had dit vroeger niet omdat er geen eten in overvloed was. weder om een welvaart ziekte. verder is tapasta een middel om tandrot te voorkomen. dat is wat anders dan genezen. net zo als andere middelen die jij noemt. zo als kleding dit dragen we om de kou te tolereren wij zijn eigenlijk niet gemaakt om in de vries kou te leven. men zegt ook wel voorkomen is beter dan genezen. en iedereen is het daar mee eens. dat is wel wat anders dan organen delen en dan zieke kinderen ter wereld brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, wat een hoop misvattingen! Om te beginnen werden mensen vroeger ook gewoon bijziend of verziend, dat komt echt niet alleen door het moderne leven. De mazelen die ik noem, daar lees je blijkbaar voor het gemak even overheen, vroeger ging je als je geen geweldige weerstand had vooral dood aan infectieziekten. Dat heeft helemaal niets te maken met vetzucht. En nog wel de grootste (en trouwens ook engste) misvatting is dat mensen die organen krijgen zieke kinderen ter wereld brengen. Om te beginnen zit niet alles in de genen, en vervolgens is het niet zo dat mensen die een orgaan nodig hebben, dat nodig hebben voordat ze de kans hebben gehad om zich voort te planten. Het kan net zo goed de moeder van drie kleine kinderen zijn die een orgaantransplantatie nodig heeft. Wat wil je dan, dat orgaan, dat die moeder heeft en dat beschikbaar is omdat iemand anders niet dat idee van 'recht van de sterkste' heeft, doodgaat? En het engste is natuurlijk dat wat jij propageert wel héél dicht in de buurt komt van het willen creëren van übermenschen. Lees nou eens terug wat je zegt, mensen bewust onnodig dood laten gaan opdat ze geen kinderen met inferieure genen ter wereld brengen? Serieus? Waarom niet meteen gaan werken met genetische selectie voordat mensen zich voort mogen planten? Ik heb nog steeds geen goede reden gelezen waarom je juist *hier* de grens legt van medisch handelen. Ik kan niet anders dan concluderen dat je de grens daar legt omdát je orgaandonatie niet ziet zitten, en het argument er achteraf bij hebt gezocht, het is namelijk verre van consistent. Je zou net zo goed kunnen willen dat kinderen niet ingeënt worden, omdat de kinderen met een 'inferieur' immuunsysteem, die dood zouden gaan door de ziekten waartegen geënt wordt, niet toegestaan zou moeten worden zich zelf voort te planten en 'zieke kinderen ter wereld te brengen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misvattingen ? jij deeld duidelijk een andere gedachte over het doneren van organen ik geef je slechts mijn mening, heb daar dan ook vrede mee.
en over ubermensch hoor je mij niet praten daar begin jij over. schijnbaar vind jij het niet erg om toch nog kinderen te nemen terwijl je bijvoorbeeld autosomaal dominante ziekten, chromosoomafwijkingen, monogenische afwijkingen, hersenafwijkingen, hartafwijkingen hebt. noem het maar op. ik vind het gewoon verstandiger als je weet dat je een defect in je gene heb zitten zo als hart problemen of nier problemen en dat bij beide ouders. dat het verstandiger is dat je geen kinderen neemt gewoon voor je zelf en het welzijn van het kind aangezien je aandoening erfelijk is. ik zou geen kinderen nemen als ik soort gelijke problemen zou hebben. jij wel dan ? en wat volks ziektes betreft deze zijn al bijna uitgeroeid in het westen. door de medische zorg ook ik ben ingeent en inenten is weder om een middel om te voorkomen. wat verstandig is. een orgaan doneren past niet eens in dat rijtje thuis een orgaan doneren is niet voorkomen maar tijdelijk oplossen.!! mijn reden om niet te doneren, is het idee dat men met mijn organen rondloopt na mijn dood. het hoort niet.
ook worden de organen zo nu en dan afgestoten door het lichaam. wat wederom laat zien dat het gewoon niet zo hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, in je laatste alinea komt je échte argument naar boven in plaats van het argument dat je er later bij hebt gezocht en daardoor niet concistent vol kunt houden. Jij hebt problemen met het idéé dat een ander met jouw organen rondloopt. Dat is jouw goed recht. Jammer dat je zo hard probeert om *jouw* gevoel van ongemak universeel te rechtvaardigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat probeer ik niet te rechtvaardigen dat doe jij juist naar mijn gevoel weer.
maar dat is een 2 strijd en weer een ander verhaal. laten we de strijd bijl begraven. :p

Het beste antwoord

wat betreft je laatste alinea kan ik kort zijn; dit zijn bakerpraatjes.

de natuur heeft jou idd deze organen gegeven, maar wat heb je er nog aan als je dood bent?
een vriend van me heeft jaren tussen hoop en vrees geleefd, wachtend op een nieuwe lever.
ging het slecht met'm, dan steeg hij op de wachtlijst.
ging het goed, dan zakte hij weer.
uiteindelijk is hij naar belgie uitgeweken, waar niet van die ontiegelijk lange wachttijden bestaan.
uiteindelijk ging hij snel achteruit, en is hij geeuthanaseerd.
een heel moeilijke en verdrietige periode.

als je zoiets van nabij hebt meegemaakt, dan twijfel je echt niet meer.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ helemaal mee eens!
Ik heb 13 jaar! langer van mijn opa kunnen genieten, alleen omdat iemand jammer genoeg verongelukte, maar zo goed was om zijn organen ( in dit geval het hart) te doneren. Bij mij en de rest van mijn familie is orgaandonatie hierdoor geen discussie meer... gewoon doen!

Andere antwoorden (8)

Tsja, iets is pas wetenschappelijk bewezen, als het is onderzocht. Ik kan niet meer zeggen, dan dat ik ook verhalen heb gelezen over de eigenschappen die gedoneerde organen meebrachten.
B.v. de man die onlangs bij Pauw en Witteman was, om te praten over het boek over zijn harttransplantatie, deze man had zelf ontdekt dat hij een ""dartel"" hart had en dat het van een vrouw moest zijn.

Ik ben zelf helemaal tegen orgaantransplantatie, eigenlijk om dezelfde reden als jij. Voor mij voelt het als mensen die mensen consumeren. Ik word er onpasselijk van, bij de gedachte.
Toch zou ik een uitzondering kunnen maken voor mijn kind.
Waarschijnlijk omdat de overlevingsdrang voor mijn nageslacht heel hevig is, sterker nog dan mijn afkeer van de consumering van mensen.

Mensen verkopen hun nieren, schijnt voor te komen in India. Er worden mensen gedood voor hun organen, zo zijn er verhalen tenminste.

Ik sta niets af, maar ik hoef ook niks.

En toch is er weer een uitzondering. Als jong meisje heb ik eens gelezen hoe een hoornvliestransplantatie iemand voor blindheid kan behoeden. Toen dacht ik: ach dat hoornvliesje wil ik wel afstaan na mijn dood. Het voelt wel een beetje anders voor mij dan organen, en heel de industrie die er omheen is ontstaan, en de druk die er op ons wordt gelegd: tekorten aan donoren.
Wat tekorten aan donoren? Ieder mens krijgt een lijf en daar doen we het maar mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het er laatst eens met een vriend over gehad.

Die is van mening dat als je een orgaan zou willen ontvangen als je er een nodig hebt, je hem ook zou moeten willen afstaan en dat hij daarom donor is.

Ik ben het helemaal eens met hem, en juist daarom wil ik geen donor zijn.

Waarom? Het idee om met een orgaan van iemand anders in mijn lijf rond te lopen, staat mij geheel niet aan.
Dan kunnen mensen zeggen, wacht maar als het zover is dan neem je het echt wel.

Prima! Dat kan zeker zo zijn, en zover ben ik niet, en hoop het ook niet mee te maken. Ik moet het doen met wat ik nu heb en niet met wat kan gebeuren en hoe ik zou kunnen handelen in een situatie die mij niet bekend is.

Kortom, ik ben geen donor, omdat ik zelf geen orgaan van een ander zou willen, zoals ik me er nu bij voel. Ik zou wel donor willen zijn in bepaalde gevallen. Helaas mag je geen criterium zetten op wat voor mensen je dan wel wat zou willen geven. Misschien zouden we daar wat beter mee moeten omgaan, al zou het een rascist zijn, is het niet beter om dan in ieder geval wel meer organen beschikbaar te hebben voor de doelgroep van deze rascist (er zijn blanke en zwarte rascisten) totaal gezien toch meer organen.

Ik zou het wel willen afstaan als de ontvanger een kind zou zijn, in mijn optiek zijn kinderen altijd onschuldig per definitie en ze hebben nog een leven voor zich.

Ook als het een naastte is (familie, goede vriend) zou ik het wel willen. Maar goed helaas je mag deze restricties niet opleggen, wat toch betekend, minder beschikbaar.

Ik ben 100% voorstander van iedereen standaard donor maken. Voor veel mensen maakt het niks uit en zullen zich niet registeren al zouden ze het niet erg vinden. Mensen die het niet willen laten het echt wel vastleggen als het gestandaardiseerd wordt.

Het tekort aan organen ligt mede aan de manier waarop we ermee om gaan. Jammer hoor, ze zijn o zo belangrijk.

En mocht de situatie komen dat ik er wel 1 nodig heb, en ik heb toch gaan accepteren.... dan zal ik me daarna onmiddelijk al donor laten registreren.
13 jaar geleden
wanneer je sterft heb je toch niets meer aan je organen. van mij mogen ze alles hebben behalve mijn geslachtsorganen en hersenen want dat vind ik iets wat écht van mij is. je helpt er immers mensen mee

dat is denk ik een van de grootste argumenten voor de voorstanders.

een argument voor de tegenstanders; dat het jou hart of nieren of longen zijn. je weet idd niet naar wie het toegaat voor hetzelfde geld naar iemand die je totaal niet mocht. maar dat vind ik alsnog geen reden om iemand te laten lijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De keus is tussen (zoals ik het zie):

* Iemand anders (of velen) er gelukkig mee maken
* Opgepeuzeld worden door wormen en ander ongedierte
* Verbranden zodat alleen nog as over is

De keus is voor mij heel gemakkelijk, ik heb er nooit over na hoeven denken. Ze mogen alles van mij gebruiken en ik hoop dat het velen gelukkiger zal maken.

Wat betreft de verandering van menselijke trekjes of het krijgen van allergieën na het ontvangen van een donor, lijken mij onzin.
Als zoiets al gebeurt zou dat toeval kunnen zijn.
Na een hartoperatie of tijdens en na bepaalde ziekten kan iemand zijn karakter ook veranderen. En ook een allergie kun je te aller tijde krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek even terug met trefwoord 'Donor'. Deze vraag is echt al heel vaak gesteld en ook al heel vaak heel goed beantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist op het gebied van de orgaandonatie bestaan er felle voor en tegenstanders.

Maar orgaandonatie is niet alleen een persoonlijke kwestie, het is ook een handreiking naar de medemens.

Een dood lichaam wordt ofwel begraven..ofwel verbrand. De organen worden daarmee dus vernietigd.

Ik heb vele argumenten gehoord tegen de donaties..O.a. dat een mens soms niet helemaal dood zou zijn als de organen uit het lichaam werden verwijderd..omdat die anders zouden afsterven en dus onbruikbaar werden.

In hoeverre dit op waarheid berust, weet ik niet..maar ik stel mij voor dat ik erin moet toestemmen als de organen van mijn echtgenote..zonder enige verdoving..verwijderd zouden worden.

Ook heb ik horen beweren dat iemand, die schijndood is, na verwijdering van de organen..weinig tot geen kans heeft weer tot leven te geraken..

De voorstanders , willen zelf doorgaans ook graag, indien noodzakelijk, een orgaan ontvangen.

Een gevolg van een orgaandonatie is echter wel dat de ontvanger levenslang medicamenten moet innemen teneinde het afweersysteem van het lichaam een beetje ´lam´te leggen.

Dit omdat het vreemde orgaan anders zonder meer door het lichaam wordt afgestoten.

De kans op allerlei ziektes neemt daardoor evenwel enorm toe..

Dus ook een orgaantransplantatie zijn voor de ontvanger ervan niet altijd even rooskleurig..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik kom te sterven ga ik een losmakingsproces in. Daar ga ik vanuit. In Tibet mag je een dode zelfs 40 dagen niet aanraken na zijn/haar overlijden omdat je dan het losmakingsproces verstoort.
Ik weet niet of het 40 dagen duurt en hier in onze cultuur is het natuurlijk ondenkbaar om iemand 40 dagen opgebaard te laten staan maar ik kan me heel goed voorstellen dat er rust en tijd nodig is om de geest en/ziel te laten overgaan tijdens (na?) het sterven van het lichaam, het " de geest geven "
Ik heb een boek gelezen "Ongestoord Sterven" waarin een moeder beschrijft wat er met haar zoon gebeurt die is overleden en die donor is. Als het waar is dan wordt het sterfproces behoorlijk verstoord. Ik ben niet tegen donorschap maar vind wel dat er veel te weinig over bekend is. Hóe gaat dat nu écht in zijn werk? Wat gebeurt er? En zolang ik dat niet weet zal ik geen donor zijn en hopen dat er heel snel gewerkt kan worden met eigen stamcellen om organen te maken. Dan is de kans op afstoting ook vrijwel nihil.
13 jaar geleden
Ik denk niet dat karaktereigenschappen gekoppeld zijn aan een nier of een lever.
Mijn persoonlijke mening: van mij mogen ze na mijn overlijden alles hebben dat bruikbaar is, want ik heb er zelf niets meer aan en iemand anders kan er vreselijk mee geholpen zijn.
Overigens vereist dit voor de meeste organen wel dat je in het ziekenhuis overlijdt (anders zit er teveel tijd tussen overlijden en uitnemen organen).