Waar is het Haagse Matla archief gebleven of ondergebracht?

Het Matla archief (in Den Haag) werd decennialang gerund door twee oudere dames. Zij hielden er enkele jaren geleden mee op. Wat is er met dit enorme krantenknipselachief gebeurd?

3 maanden geleden
ronron1212
3 maanden geleden
https://www.villamedia.nl/artikel/knokken-voor-matla-knipsels

Antwoorden (1)

Tot 1995 was het gevestigd aan de Riouwstraat 138 in Den Haag. In 1995 sloot het persbureau zijn deuren en werd het voor 200.000 gulden verkocht aan Wegener. Die bracht het archief onder bij het Wegener Informatie Centrum in Den Haag. In 2011 werden vervolgens alle archieven uit dat centrum voor 1 euro overgedaan aan de Media Info Groep in Almere. Die was in eerste instantie van plan om alles te digitaliseren, een monsterklus. Maar na een aantal proeven werd het project al gestaakt, onder meer omdat de markt weinig belangstelling meer had voor deze soorten informatie. De enveloppen en kaartjes gingen een vuilcontainer in; op een deel van het meubilair en een kleine selectie uit de enveloppen en kaartjes na, die naar het Persmuseum en het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (ISSG) gingen.

Vernietigd dus. Op twee clusters van de Matla Agenda na, die toevallig tussen 2002 en 2004 als proef werden gedigitaliseerd. Bijna 54.000 items zijn ingevoerd in een databasesysteem. Daarna raakten de files in de vergetelheid, maar door een artikel in de nieuwsbrief van het Persmuseum kwamen ze weer naar boven. Wel moest eerst nog het probleem met de databaseconversie worden opgelost. Maar sinds 28 oktober 2014 zijn de files geconverteerd en leesbaar in Excel. Het Persmuseum is in 2017 gefuseerd met Beeld en Geluid en verhuisd naar Hilversum.
Amadea
3 maanden geleden