Waarom zet de gemeente niet op zoveel mogelijk openbare plekken fruitbomen neer?

Ik zie veel mensen genieten van de braambessenstruiken die in bloei zijn maar waarom zet men niet overal in natuurgebieden en langs kanalen en rivieren en dergelijke allerlei soorten fruitbomen? Ook notenbomen en andere eetbare gewassen.

8 maanden geleden
ronron1212
8 maanden geleden
Moet allemaal onderhouden worden en dat kost veel geld.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
@ronron1212
Ook eikenbomen, populieren en sparren moeten onderhouden worden. Die staan wel overal. Waarom niet een perenboom, of een appelboom ? PS. Ik denk (!) dat het met de volksgezondheid te maken heeft. De kwaliteit van de vruchten is natuurlijk niet gegarandeerd en ook het klimmen in bomen om de vruchten te plukken is gevaarlijk.
ronron1212
8 maanden geleden
Vruchtbomen en fruitbomen vergen meer onderhoud @Ozewiezewozewiezewallakristallix
Z512099
8 maanden geleden
Al het niet geplukte fruit zal overrijp neerplenzen op de openbare weg.

Antwoorden (1)

Omdat dat gedoe geeft: het is vaak fruit dat je niet langs een weg wilt hebben (je wilt geen appel of walnoot op je hoofd of je auto krijgen als je daar rijdt, of mensen willen geen overrijpe bessen op hun auto die daar geparkeerd staat bijvoorbeeld).
Gevallen fruit levert ook straatvervuiling op.
Daarnaast kunnen fruitbomen ongedierte aantrekken, zoals marters en ratten.
Voor fruitbomen gelden specifieke bodemomstandigheden om te gedijen en fruit te produceren. Niet alle stedelijke omgevingen zijn geschikt voor elk type fruitboom.

Toch zijn fruitbomen in veel Nederlandse dorpen en steden in de openbare ruimte te vinden. Zoals in Wijk bij Duurstede:
"In de hele gemeente staan fruitbomen/ boomgaardjes in het openbaar groen. Deze bomen worden jaarlijks gesnoeid om de fruitvorming te bevorderen. Het fruit wordt niet bespoten.
Wees alstublieft wel voorzichtig met onze bomen. Beschadig ze niet! Gebruik eventueel een ladder, een snoeischaar of een plukstok."
SimonV
8 maanden geleden