Waarom zijn er (haast) geen fruitbomen op straat?

Je ziet langs de kant van de weg heel veel bomen meer bijna geen "eetbare" bomen. Waarom niet? Pruimenbomen, appelbomen, peren bomen, walnotenbomen.. Het is toch veel goedkoper als iedereen een appeltje van de straat kan eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je ziet vooral in openbare plantsoenen heel veel krentenstruikjes. Alleen denken veel mensen dat die giftig zijn.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
bij ons in het dorp staan volop walnotenbomen
de walnoten worden echter direct weggehaald door een bepaalde groep mensen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"een appeltje van de straat is goedkoper' - dat is twijfelachtig. Los van het feit dat fruitkwekers en - verkopers ook gewoon hun onkosten hebben, is een appel of een peer of een kers niet iets dat zomaar groeit: die bomen moeten de goede standplaats hebben, gesnoeid worden, mest krijgen, er moeten bijen in de buurt komen: dat kost allemaal tijd en geld, en dat betaal je.
Je kunt best een willekeurige pit in de grond stoppen, maar daar krijg je geen fruitboom mee die lekker fruit produceert: al die soorten zijn zorgvuldig gekruist. Uit een pit komt weer de oude soort tevoorschijn, met bijvoorbeeld hele zure kersen of erg melige appels: daar heb je niets aan.
De juiste bomen, de juiste plek, het juiste onderhoud het hele jaar door: reken maar dat dat geld kost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie Vraag!

Het beste antwoord

Omdat dat gedoe geeft: het is vaak fruit dat je niet langs een weg wilt hebben (je wilt geen appel of walnoot op je hoofd of je auto krijgen als je daar rijdt, of mensen willen geen overrijpe bessen op hun auto die daar geparkeerd staat bijvoorbeeld).
Er staan wel bepaalde soorten fruitbomen langs wegen: denk aan lijsterbes en meelbes, en struiken als krent en hazelaar.
In bermen in de buurt van stoplichten zie je nogal eens wilde appels staan: gevolg van weggegooide klokhuizen ;-)
Er zijn wel steeds meer gemeentes die in parken (dus niet langs wegen!) 'zelfpluktuinen' aanleggen met bramen, bessen, hazelaars, walnoten, appels, pruimen, noem maar op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb wel eens gehoord dat dat is omdat het fruit een enorme troep geeft als het rijp is en niemand neemt het mee. Dan kost het een hoop onderhoud om al het (rotte) fruit te verwijderen en er komt een heleboel ongedierte op af.
Verder verwacht ik dat er wel ruzie om gemaakt zou kunnen worden, of dat kinderen er mee gaan lopen gooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op vakantie in Spanje zag ik in een stad, dat er aan de bomen op de stoep, sinaasappels groeiden, en ik zei tegen de gids, dat de mensen in die stad zo goedkoop aan hun fruit konden komen.

Vergeet het maar, zei de gids. Niemand wil die sinaasappels eten, vanwege alle uitlaatgassen van de auto`s op de weg naast die stoep...

Voornoemde betreft overigens zo`n 20 jaar geleden...

Natuurlijk is het goedkoper als iedereen van de straat kan eten, zoals je schrijft, maar ik denk niet dat groente/fruit boeren daar blij mee zouden zijn...

De gemeente betaalt voor het groen in de gemeente. Misschien zijn fruitbomen duurder in aanschaf of vragen meer onderhoud?
Ik weet het niet, en waardeer je vraag als goeie vraag.

Persoonlijk hou ik het op voornoemde uitlaatgassen als reden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie, had ik niet aan gedacht, terwijl ik zelf bijvoorbeeld bewust geen bramen pluk hier in de buurt langs de snelwegen, juist om die reden.
Op mijn 'tussen-de-middag-wandelroute' staan een boel appelbomen. Deze zijn door de gemeente geplant, en door mensen 'geadopteerd'. Wij plukken elke dag een appeltje tijdens het wandelen, véél lekkerder dan een appel van een jaar oud uit de winkel ;-). Wat je wel weer ziet is dat bepaalde mensen er met tassen vol vandoor gaan.
Eén van de redenen is volgens mij dus gewoon dat wij te asociaal zijn om netjes met zoiets om te gaan :-). Als wij in dit landje iets gratis kunnen krijgen worden we gek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fruitbomen zijn erg geliefd, dat spreekt voor zich, ze geven vaak mooie bloesem, ze hebben een duidelijke sierwaarde en natuurlijk geven ze daarnaast ook nog eens lekker fruit. Maar gemeentes passen wel op met het plaatsen van een fruitboom bij een straat. Dit heeft verschillende redenen. De fruitboom begint al 'overlast' te geven op het moment dat hij bloeit. De meeste mensen zullen (afvallende) bloemen niet zo'n probleem vinden maar veel mensen ergeren zich hier aan en bellen de gemeente met het verzoek om te gaan vegen. Op het moment dat de boom vrucht gaat dragen begint de echte 'overlast'. Vallend fruit kan op auto's of andere zaken terecht komen. Eenmaal gevallen trekt het vogels en insecten aan, het fruit gaat t.z.t. rotten en zal gaan plakken en ruiken. Vrijwel iedereen houdt van fruit en fruitbomen maar er zijn helaas verschrikkelijk veel mensen die klagen over dit soort zaken. Dat maakt het voor een gemeente een zeer onaantrekkelijke boom. Extra vegen en ruimen is niet wenselijk, de kosten voor groenonderhoud omlaag brengen is dé ultieme klassieker als het om besparen gaat.
In de meeste steden kun je wel aardig wat 'sierfruit-bomen' vinden. Bomen die een appelboom zijn maar die nauwelijks vrucht dragen. Deze bomen zijn speciaal zo gefokt dat je de voordelen van de fruitboom hebt (uiterlijk en bloesem) maar geen fruit. In de parkjes van gemeentes kun je soms nog wel echte fruitbomen vinden.