Kan thee en koffie goed voor je gezondheid zijn?

Ik had een tijdje geleden gehoord of gelezen dat volgens mij thee goed is voor je huid en nog meer goeie dingen. En van koffie waren er ook een paar, maar weet niet meer wat die waren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (4)

Volgens wetenschappelijke onderzoeken is koffie drinken goed voor de gezondheid.

Verkleint de kans op:
-Alzheimer
-Parkinson
-Diabetes
-sommige vormen van kanker

Koffie kan geheugenfuncties verbeteren en bevat belangrijke anti-oxidanten vergelijkbaar met pure chocolade en bosbessen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thee biedt een prettig gevoel en een moment van rust. Koffie geeft die rust schijnbaar ook, maar het effect van cafeïne maakt u juist onrustig. Vooral als u meer koppen drinkt, wordt u van koffie weliswaar wakkerder en assertiever, maar ook een minder aangenaam mens.

Van veel cafeïne wordt u bovendien wat al te wakker. Koffie kan hierdoor nervositeit en slaapstoornissen veroorzaken. Overigens bevat thee theïne, en dat is niets meer of minder dan een ander woord voor cafeïne.

Maar thee bevat er minder van. In een kop thee zit gemiddeld zo’n 30 milligram cafeïne, in een kop koffie is dat 75 milligram. U krijgt er dus minder snel teveel van.

Thee is van oorsprong Chinees en wordt daar al duizenden jaren gedronken. In Europa kennen we thee nu zo’n vier eeuwen, dankzij import. Thee heeft zowel in Europa als in het Verre Oosten altijd al het imago van een gezonde drank gehad. Traditionele genezers in China en Japan zijn er fervente voorschrijvers van.
In de tweede helft van de twintigste eeuw hebben Chinese en Japanse onderzoekers studie gemaakt van de gezondheidseffecten van thee, waardoor hierover nu veel meer bekend is.

Thee helpt kanker en hart- en vaatziekten te voorkomen. Thee bevat polyfenolen en dit blijken antioxidanten te zijn. Antioxidanten maken vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk. Vrije radicalen zijn belangrijke veroorzakers van kanker en hart- en vaatziekten.

Fluoride is een stof die we kennen van tandpasta en van de fluortabletjes die kinderen krijgen. Fluoride is nodig voor de stevigheid van de botten en helpt tegen tandbederf. Van nature zit deze stof in veel voedingsmiddelen een klein beetje, maar de hoeveelheid in thee is een uitschieter. Thee beschermt dus de botten en het gebit. Voor uw gebit geldt dan wel de voorwaarde dat u de thee zonder suiker drinkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gelezen dat groene thee zelfs de kans op kanker verminderd.. maarem ik drink al een tijdje groene thee, niet alleen val je er van af, volgens mij ook minder vatbaar, iedereen om mij heen flink de griep te pakken gehad behalve ik... of het werkt of niet, ik ben een groot voorstander van thee. Koffie blijkt toch te helpen tegen astma bronchitis?? benauwdheid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koffie helpt ook om depressies tegen te gaan: je moet dan wel 4-6 kopjes per dag drinken, heeft vorig jaar een artikel in de metro of spits gestaan hierover