Seksuele voorkeur voor kinderen is onderverdeeld in vier categorieën:
1. infantofilie - voorkeur voor kinderen van 0-5 jaar oud;
2. pedofilie - voorkeur voor kinderen van 6-10 jaar oud;
3. hebefilie - voorkeur voor kinderen van 11-14 jaar oud;
4. efebofilie - voorkeur voor kinderen van 15-19 jaar oud.
De eerste twee categorieën worden gezien als psychische aandoening, omdat kinderen tot en met 10 jaar oud nog niet gezien kunnen worden als seksuele wezens. Deze kinderen hebben nog geen secundaire geslachtskenmerken ontwikkeld (lagere stem, borsthaar, borsten). Dus als je je seksueel aangetrokken voelt tot kinderen uit één van deze twee categorieën is dat vreemd en kan dat duiden op een psychische aandoening.
Als je je seksueel aangetrokken voelt tot kinderen uit de laatste twee categorieën, is dat niet meteen vreemd. Maar het wordt als niet normaal gezien, dat iemand naar deze gevoelens handelt. Seksuele handelingen met iemand jonger dan 16 jaar is zelfs bij wet verboden. Dus de seksuele gevoelens zijn niet "vreemd", maar het handelen wordt gezien als hufterig of anti-sociaal.
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Op de volledigheid van dit antwoord valt wel wat af te dingen.
1. Met het woord 'borsthaar' lijkt 'schaamhaar' te worden bedoeld.
2. Het woord hebefilie komt in het Nederlands niet voor, althans niet in algemene en medische naslagwerken (Van Dale / Coëlho). Dat kan verband houden met de gangbare leeftijdsgrens voor pedofilie: algemeen wordt niet aangehouden 6-10 jaar (zoals in het antwoord staat), maar: tot 13 jaar.
Hebefilie wordt wel gezien als een parafilie, maar niet als een psychische aandoening. Dit komt omdat het hebben van seksuele interesse in pubers tussen de 11 en 14 jaar oud niet per definitie leidt tot problematisch gedrag of lijden bij de persoon zelf of anderen. Het is echter wel strafbaar en kan leiden tot ernstige schade bij het slachtoffer.
9 maanden geleden
Amadea
9 maanden geleden
Het leidt niet tot problematisch gedrag maar wel tot ernstige schade. Leg eens uit?