Komt te fel zijn in werkrelaties tegenwoordig meer voor dan vroeger?

Je leest de laatste tijd veel over, voornamelijk leidinggevende, die op de werkvloer te fel zijn naar collega's. Is dat tegenwoordig meer dan vroeger of is er een mentaliteitsverandering dat dat niet meer geaccepteerd wordt.

Is het te vergelijken met de corrigerende tik aan kinderen die vroeger wel ok was maar tegenwoordig toch discutabel?

een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
'te fel' is natuurlijk een eufemisme voor machtsmisbruik, pesten, en/of sexueel grensoverschrijdend gedrag.
erotisi
een jaar geleden
Ja, maar daar valt denk ik ook onder 'schreeuwen' 'met deuren slaan' 'schelden' 'kleineren' etc.
De vraag is nu wat kan nog wel en wat kan niet op de bedrijfsdoelen te halen?
LeonardN
een jaar geleden
Als je opeens ergens veel over leest, kan dat betekenen dat het meer voorkomt, maar ook dat het minder geaccepteerd wordt, of meer over geklaagd.
Denk aan de #metoo-beweging.
Ritsuka
een jaar geleden
Ik heb het idee dat mensen ook meer stress hebben, dan reageer je vaak ook wat feller.

Antwoorden (2)

Ik denk niet dat het meer is dan vroeger. Minder zelfs. Horken heb je overal, in alle tijden. Bovendien was vroeger de afstand tussen leidinggevenden en medewerkers (arbeiders) groter, waardoor men zich ook meer durfde te veroorloven. Dat het nu meer aandacht krijgt is omdat steeds meer mensen een teer zieltje en lange tenen hebben. Plus ook wellicht dat er meldpunten zijn en zo. Vroeger kon je nergens heen als je chef je zwaar op je ziel had getrapt. Heeft ook alles met maatschappelijke ontwikkeling te maken. Als vroeger de directeur terloops aan de billen van zijn secretaresse zat kon ze twee dingen doen: lachen als een boer met kiespijn, of ontslag nemen. (behalve als ze het écht wel fijn vond, maar dat terzijde) De maatschappelijke mainstream is nu dat ze dat niet hoeft te accepteren, en hem desnoods voor de rechter kan dagen.
En wees eens eerlijk: dat meisjes/vrouwen in de film-, muziek- en danswereld constant werden lastiggevallen door hitsige mannetjes, dat wíst toch iedereen?
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Het kan natuurlijk ook zijn dat vroeger een autoriteit eerder werd geloofd/gehoorzaamd zodat deze autoriteit ook geen 'kracht' bij hoefde te zetten.
Er is geen duidelijk bewijs dat felheid in werkrelaties tegenwoordig meer voorkomt dan vroeger. Het kan echter wel zo zijn dat er meer aandacht aan wordt besteed en dat mensen zich er meer bewust van zijn.
10 maanden geleden