Waarom ligt er zo'n enorm taboe op geslachtsdelen en niet op andere lichaamsdelen en waarom?

Gewoon al het feit dat men in het openbaar ten allen tijde de geslachtsdelen moet bedekken. Het doet me enorm denken aan de verplichte sluier in sommige culteren, waar er blijkbaar een enorm taboe ligt op het gezicht van een vrouw, dat mag niet in het openbaar zichtbaar zijn.

een jaar geleden
3.1K
tinus1969
een jaar geleden
Vanwege de relatie tussen geslachtsdelen en sex - en op sex ligt ook een taboe. De vraag is dus breder: waarom is sex taboe?
ronron1212
een jaar geleden
Ik heb geen zin om de hele dag geslachtsdelen te zien overigens is het in de landen waar gezichtsbedekking is ook zo met de geslachtsdelen.
Amadea
een jaar geleden
Het zal ook een rol spelen dat nogal wat mannen verkeerde keuzes maken als gevolg van het zien van die lichaamsdelen. Wat binnenshuis dient te gebeuren hou je daarbuiten bedekt.
ronron1212
een jaar geleden
@Amadea vrouwen maken nooit de verkeerde kezes???????
SingingCoyote13
een jaar geleden
wat mij invalt is dat dit in de bijbel staat. adam en eva gingen zich schamen voor elkaar na het eten van de verboden vrucht omdat zij kennis kregen van goed en kwaad. maar dit gaat niet op voor de gemiddelde nederlander. want als je bv naar een sauna gaat naakt of je omkleed op het strand of in de kleedkamer van een zwembad dan sta je ook niet rood te worden ofzo omdat je niks aan hebt, dus dit is ook nog eens achterhaald.
erotisi
een jaar geleden
Dat is niet achterhaald, de gemiddelde mens is gewoon schaamteloos geworden......Maar Adem en Eva waren geen gemiddelde nederlander maar de eerste mens in wie de Goddelijke oorsprong nog beter zichtbaar was.
Z512099
een jaar geleden
Deze ‘gène’ stamt eigenlijk uit de oertijd: het was toen slim om je tere geslachtsdelen te beschermen of te verstoppen tegen kou, stekende insecten, stekelige plantengroei bij boswandeling, vervelende vrouwen en mannen.
tinus1969
een jaar geleden
Verklaringen obv Adam en Eva zijn onwetenschappelijk. En als die geslachtsdelen zo teer zijn, waarom hebben dieren dat dan niet nodig?
LeonardN
een jaar geleden
"En als die geslachtsdelen zo teer zijn, waarom hebben dieren dat dan niet nodig?"
Ik zou niet zeggen dat het nodig is, maar ALS je er iets aan kan beschermen DAN zal je die maatregel nemen. Mensen doen veel dingen die niet per se nodig zijn, maar die we wel snel doen gegeven de kans.
tinus1969
een jaar geleden
@LeoandrN, een antwoord dat bij doordenken aan alle kanten rammelt. Om te beginnen zijn geslachtsorganen niet bijzonder teer, zeker die van vrouwen niet. Als kwetsbaarheid een argument zou zijn, zouden alleen mannen een lendendoek dragen.
erotisi
een jaar geleden
Om achter het antwoord te komen van de vraag, kun je de vraag stellen 'wat zou er gebeuren als er geen taboe op geslachtsdelen is?'.

Antwoorden (3)

Het zijn de erogene zones die aanstoot kunnen geven waardoor sommigen zivh niet kunnen beheersen, net als bij sommige culturen mannen aanstoot kunnen nemen en/of zich moeilijk/niet kunnen beheersen bij het zien van een vrouwengezicht.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
En waarom moeten mannen zich dan ook bedekken?
Hypothese-antwoord (als in ik heb geen bron, maar het is meer een aaneenschakeling van feiten en mogelijke uitkomsten),

1. Geslachtsdelen zijn anders bij mannen en vrouwen.
2. Ooit is men geslachtsdelen gaan bedekken, je wil immers geen zand/vuil daar hebben, of met je jonge heer langs een bramentak schuren. In delen van de wereld waar het relatief koud is bedekken mensen zich ook al snel.
3. Jongens zien nu niet (snel) meer de geslachtsdelen van meisjes, en andersom. Wat zorg voor onbekendheid, mysterie.
4. Los daarvan is de associatie tussen geslachtsdelen en geslachtsverkeer duidelijk. Geslachtsverkeer zit ook een taboe op, dat doen we ook niet in gezelschap (anders dan dieren).
5. Daarbovenop is men cultureel en religieus allerlei dingen gaan bedenken en stellen over geslachtsdelen (en geslachtsgemeenschap), met vaak een hoop nadruk op schaamte, verkeerd, angst, zonde, pijn, verminking etc.

Een soort perfect brouwsel om dus taboes in te laten ontstaan, en zoals je al aangeeft kan je dat fenomeen met andere lichaamsdelen ook zien (hoewel dat vaak meer stap 5 alleen is). Of je kan soms zien dat bepaalde taboes in bepaalde culturen niet voorkomen (denk aan ontblote vrouwelijke bovenlijven in Afrikaanse stammen).
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Zoals ook hierboven in iets ander verband opgemerkt. Een antwoord dat bij doordenken aan alle kanten rammelt, omdat geslachtsdelen, zeker die van vrouwen, niet bijzonder kwetsbaar zijn. Stap 5 is bovendien een soort begging the question/cirkelredenering. Het belangrijkste punt dat wel klopt, is de link associatie tussen geslachtsdelen en geslachtsverkeer. De vraag is dus: Waarom is geslachtsverkeer taboe?
Er ligt een taboe op geslachtsdelen omdat ze vaak geassocieerd worden met seksualiteit en intimiteit, wat voor sommige mensen nog steeds een gevoelig onderwerp is. Andere lichaamsdelen worden vaak als minder intiem beschouwd en daarom is er minder taboe op.
10 maanden geleden