Waarom is vaak het eerste wat je ziet als je binnenkomt in een supermarkt de groente -en fruit afdeling?

ga even in je eigen supermarkt de indeling langs..in mijn optiek komt eerst de groente afdeling.? Why?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Meestal begint de indeling van een supermarkt idd met de groende en fruit afdeling. Hoewel het onlogisch is om je supermarktronde te beginnen met het volladen van je kar met deze kwetsbare producten, is de psychologie erachter dat wij als consumenten na de aankoop van vers en gezond voedsel ons minder schuldig voelen als we verderop in de winkel ongezondere of zwaarder verteerbare spullen kopen. = Meer omzet.

geen idee, maar wel erg irritant omdat ik eerst mijn pakjes honig haal om dan te bepalen welke groente daarbij hoort en dan moet ik dus weer terug irri

Dat is opdat de bananen onder in je kar worden geplet zodat je de volgende dag weer nieuwe moet halen.

Dat is in ieder geval wel de format bij de AH, bij hoogvliet, Vomar en Digros is het niet zo. Maar je heb ongetwijfeld gelijk dat er een filosofie achter zit bij de AH.

Ik heb hier twee supermarkten de een begint met het groente/ fruit en de ander met het brood. Groente/fruit heb je altijd wel nodig en ik heb weleens gehoord dat de geuren van groente /fruit verkoopt. Aangezien het aan houdbaarheid vaak niet al te lang is op uitzondeingen na liggen deze als eerste in de verkoop.

Omdat je overgehaald moet worden om te beginnen met kopen, als je je mandje al vol hebt, dan kijk je niet meer zo zuinig en iedereen is het er over eens, je moet elke dag zoveel en zoveel groenten nuttigen... Dus je wordt aangespoord om je mandje met iets te beginnen te vullen, ligt er al wat, dan gooi je het er maar bij. Kij kmaar naar de spullen die vlak bij de kassa liggen, waardeloos spul altijd, impulsaankoopproduchten noemen ze dat, maar toch als je het ziet, dan nog vlug in het mandje gooien... Het is een complete wetenschap, hoe een winkel in te richten hoor en allemaal doen ze het hetzelfde... Omdat het zo het meeste rendement oplevert.. :-)

Ik heb lange tijd gedacht dat dat zo was, dat de groente- en fruitafdeling in iedere supermarkt voorin is, maar dat geldt lang niet voor alle supermarkten. De afdeling is wel altijd op een plek die makkelijk is te bevoorraden vanuit het magazijn, dus niet midden in de winkel, is mijn indruk.

Inderdaad, de basisvoeding ligt altijd aan het begin, omdat je die nodig hebt. Daarna moet je nog heel de supermarkt door...en de bedoeling is dan dat je dan in die tijd nog meer dingen koopt die niet op je lijstje stonden. Je zal ook nooit bij de kassa groente, fruit of brood zien...

De klant moet op weg naar de kassa zo veel mogelijk artikelen passeren. De looproute moet zo zijn dat de klant een volledige winkelrondgang maakt. De meeste klanten lopen eerst de buitenste paden af. In veel supermarkten vind je daarom eerst de groente en -fruit afdeling daarna het vlees en het brood en de zuivel: artikelen die klanten echt nodig hebben in de hoofdroute. Mensen zijn geneigd eerst naar rechts en daarna naar links te kijken, om die reden zouden duurdere artikelen rechts liggen

Bronnen:
http://eendoodleuk.web-log.nl/eendoodleuk/...

Er is laatst een heel artikel geweest in een van wetenschappelijke tijdschriften waarin stond dat mensen zich onbewust laten sturen. Door groente en fruit voor in te plaatsen en de vette hap achterin, zijn de mensen sneller geneigd om voor de gezonde hap te gaan. Dit werkt ook als je producten op gemiddelde ooghoogte uitstalt. Producten die een lager omzet vragen, staan dus lager of hoger dan het "huismerk". Producten die toch wel worden verkocht liggen helemaal onderin het schap. Het onbewust laten sturen heeft in de wetenschap een term. Misschien dat iemand een urlletje op kan hoesten, waar bovenstaande nog eens wordt uitgelegd, want ik weet de officiële benaming niet.

Ik heb ooit eens gehoord dat al die kleuren van de diverse groentes en fruit, psychologisch goed en positief op ons inwerken. Het is een Feel Good start in de supermarkt. Dit vond ik nog op internet en is afkomstig van een onderzoek van Klokhuis: De markt truc Bij de meeste supermarkten vind je direct na de ingang de groenteafdeling. Winkels gebruiken daar vaak speciaal wit daglicht. De groente ligt meestal in kratjes, zo krijg je het gevoel dat je op de markt bent. Waarom wil de supermarkt dat? Nou, bij groente en markt denk je aan vers en goedkoop. En de meeste mensen vinden vers en goedkoop belangrijk. Elke dag verse groente en fruit is gezond! En als op de groente-afdeling alles vers en gezond en goedkoop is, dan zal dat in de rest van de winkel ook wel zo zijn. De doordenk truc Als je binnenkomt in de supermarkt en je ziet al die groente liggen, denk je: ‘wat zal ik vanavond eens eten: bloemkool, broccoli, hutspot of….?’ Maar ja, je hebt niet altijd tijd of zin om een hele maaltijd klaar te maken. Daarom vind je vlak bij de groente de gewassen en gesneden groente, en nog beter: de kant en klaar maaltijden. Toeval? Dacht het niet! De truc werkt dus ongeveer zo: Je ziet groente, je denkt aan een maaltijd en alle dingen die je nodig hebt om het klaar te maken…vlees, aardappelen, bloemkool. En dan zie je die kant en klaar maaltijd en voor je het weet, koop je in plaats van alle verse ingrediënten de kant en klaar maaltijd Wil je nog meer verkoop supermarkttrucs lezen: http://www.salesonline.nl/weblog2/1_verras_de_klant/item/786_verkooptrucs_in_de_supermarkt

Bronnen:
Sales Online

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100