Waarom is porno zo'n taboe op tv ?

Als dit al een religieuze grond heeft "je lichaam is een tempel" waarom is het vermoorden van iemand dan geen taboe "gij zult niet doden"

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met het idee dat veel mensen hebben, dat sex gepaard hoort te gaan met (een vorm van) liefde. Porno is plat, inhoudsloos en heeft alleen met lust te maken en niets met liefde. Denk niet dat het zozeer te maken heeft met een religieuze achtergrond, maar meer met waarden en normen-gevoel en het idee dat sex iets is wat je niet aan jan en alleman laat zien.

Een pistool trekken en iemand overhoop schieten is net zo onethisch maar ligt op een ander gevoelsniveau.

Bijna iedereen heeft ervaring met sex en zal in de loop van zijn/haar leven ervaren dat wanneer het gepaard gaat met liefde, een veel diepe(re) betekenis krijgt. Dan is porno niet (meer) interessant en wellicht zelfs verwerpelijk. Weinigen van ons zullen de ervaring hebben hoe het is om iemand te doden, of zelfs kunnen inbeelden hoe dit zou voelen. Het staat dus veel verder van ons af en daardoor zal het makkelijker zijn om een moordfilm op te zetten zonder hierbij associaties of een onethisch gevoel te krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat mensen voor porno de tv niet meer nodig hebben, maar daarvoor op internet hun weg vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
porno én bloot is taboe, en het wordt steeds erger... Amerikaans wordt het hier...
Eerst was porno taboe, maar nu ook al bloot...

Hoe meer de overheid probeert te controleren, hoe minder de burgers vrij kunnen zijn in hun doen en laten...

Kijk maar eens hier, als je klaagt dan wordt je klacht bijna per definitie gegrond verklaard, snap je nu waarom?

Iets verwerpen heeft veel meer gewicht dan iets accepteren/tolereren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het interessant is om naar porno te kijken als je er zelf ook bij kan masturberen of iets dergelijks. Ik kan me niet voorstellen dat er gezinnen zijn die er behoefte aan hebben om samen met de kinderen overdag of in de avond naar porno te kijken. Daarnaast zijn er wel genoeg tv-kanalen om je op te abonneren, als je hier wel speciale interesse voor hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vraag1: Omdat kinderen er dan mee geconfronteerd zouden kunnen worden. Het gemiddelde publiek zou dat toch veel erger vinden dan bij geweld.
Vraag2: De commercie en de publieke opinie maken de dienst uit. De religieuzen hebben minder invloed. Trouwens, ook in de bijbel komt moord en doodslag veel meer voor dan porno.
In films is dat moord en doodslag verder natuurlijk nep. De sex in een sexfilm is niet nep.
Van mij zou 't (ook) wel wat minder met 't geweld op de TV mogen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het gevaar oplevert voor jonge mensen.

Sex is normaal. Echter, het bestaat als middel om je voort te planten. Omdat je elkaar aantrekkelijk vindt, omdat naakt je prikkelt plant je voort
Daarnaast is sex een van de middelen om je liefde te uiten naar je partner.

Porno is een onwerkelijke weergave. Het is inhoudsloos, vrouwonterend en repectloos. Vaak ook worden er onnatuurlijk handelingen uitgevoerd.

Als jonge mensen hiermee te makkelijk en frequent mee in aanraking komen wordt het voor hen "normaal" en beschadigt het de natuurlijke behoefte aan sex en liefde.

Dit geldt ook voor geweld op tv en in digitale spellen. Ik probeer dan ook dit voor mijn kinderen dit te doseren. De kijkwijzer is hopelijk een begin voor strengere selectie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laat ik voorop stellen dat porno over het algemeen minstens zo gewelddadig is als een oorlogsfilm want echt enthousiast zijn de mensen niet en het "gedwongen" loop gevoel is niet echt prettig om naar te kijken. Dus ik weet niet wie de illussie de wereld in heeft geholpen maar het is echt geen goed signaal naar wie dan ook.

Daarnaast hoeft ook niet alles openbaar en vrij te zijn. Een taboe zeker omtrent dit onderwerp maakt het ondergaan alleen maar spannender. Is er ook nog wat voor jezelf te ontdekken.

Bovendien is porno op de langere termijn niet echt een kijkcijferkanon noch een goede inkomstebron want er zijn niet veel organisaties die in reclameblokken willen zitten tussen een pornofilm door.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Lopendbuurtje, je schrijft: "minstenss zo gewelddadig is als een oorlogsfilm want echt enthousiast zijn de mensen niet ..." Laat ik beginnen te zeggen dat ik het daar absoluut mee oneens ben, daarnaast begrijp ik niet hoe je zo'n vergelijking kunt maken, dat gaat echt alle grenzen van realiteit te buiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Realiteit is om te beginnen een perceptie. Wat voegt het toe dat het open op straat ligt, porno that is. We zien op dit moment een verschuiving waarin kinderen echt te jong sexueel actief zijn. Dit is geen liefde sex maar heeft alles te maken met machinale zelfbevrediging met behulp van anderen. Dit is een verwrongen beeld van wat sex kan zijn. En echt een maatschappelijk probleem dat zijn weerga niet kent. Oorlogsfilms heb ik dit nog niet zien doen om de simpele reden dat oorlogsfilms niet leuk zijn en pijn doen. Dit verwrongen beeld van wat sex is, maakt ons harder, ziellozer en zit heel dicht op hoe een oorlogsslachtoffer zich voelt en ziet.
Het is namelijk zo dat fantasie van buiten af gevoed wordt en dit draagt niet bij aan het opbouwen van een ego. Laat staan normaal in de maatschappij te functioneren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het blijft een moeilijk onderwerp natuurlijk Lopendvuurtje. Toch zijn er oorlogsfilms die ik gezien heb en als ik nu zou moeten kiezen om mijn kinderen een dergelijke oorlogsfilm te laten zien of een keiharde en onrealistische pornofilm dan zou ik toch voor het laatste kiezen. Ik heb namelijk films gezien waar ik als volwassene zelfs steil van achteroversloeg. Zonder dat dit overigens tot een verandering in mijn gedrag in de negatieve zin heeft geleid. Ik snap natuurlijk ook dat kinderen meer vatbaar zullen zijn voor dit soort impressies. Echter geweld is niet hetzelfde als onrealistische seks in een pornofilm. Toegegeven het zet bepaald geen positief beeld neer van de menselijke seksualiteit, maar we moeten ook via de opvoeding in staat zijn om de eventuele verkeerde indrukken voor te kunnen zijn. Dat wil zeggen uiteindelijk zullen kinderen waarschijnlijk toch wel in aanraking komen met dit soort beelden, zeker met internet en allerlei abonneezender tegenwoordig. Als ze dan vantevoren voorgelicht zijn over wat seks fysiek en emotioneel inhoudt, wat het voor gevolgen kan hebben enzovoort dan zullen ze veel minder gauw geneigd zijn om op gevaarlijke wijze te gaan experimenteren vermoed ik.
Dat komt misschien omdat men niet gecofronteerd wil worden met zijn eigen onuitgesproken fantasieen. Het is ook inhoudsloos! Maar er is wel een markt voor. Porno everywhere.... Als je op een bepaald woord googled dan hoop ik maar dat mijn kinderen gevrijwaard blijven van dit soort sites. Nog even, en porno is de norm, en weten we niet meer wat 'echte' liefde is!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er was nog niet zo lang geleden een tijd dat er na 22:00 op vijf kanalen tegelijk porno te zien was op de Nederlandse kabel. De laatste drie jaar is dat weer helemaal van de buis, ik denk omdat het SBS-consortium heeft besloten er helemaal mee te stoppen.

Ik heb niet de indruk dat het een taboe is, maar het is meer een niche-markt waar de grote spelers zich liever niet teveel mee identificeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toch zul je (afgezien van een enkele keer als het BNN in de bol slaat) niet zo gauw een pornofilm op de publieke omroep zien, terwijl daar wel gewelddadige films worden uitgezonden. Bespeur ik dan toch, misschien net als de vraagsteller, een taboe?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij de publieken wel...