Wat zeggen de etiquette regels over het met PIN betalen aan de kassa van een restaurant?

Je bestelt de rekening bij de bediening van het restaurant. Die wordt keurig gebracht.
Wat doe je dan ?
- Meteen zeggen dat je wil pinnen en dan pas de rekening bekijken ?
- De rekening bekijken (de ober loopt dan over het algemeen van je tafel weg) en dan alsnog aangeven dat je wil pinnen? Wacht je dan tot de ober zelf komt, of wenk je hem, of haar dan ?
- De rekening bekijken en dan zelf naar de kassa lopen ?
- Iets anders ?

Antwoorden (4)

Afhankelijk van de regels van betreffend restaurant.
Er zijn restaurants waar het bedienend personeel niet afrekent, daar is één "hoofdbediende" die aan tafel afrekent (contant of met PIN).
Ik kom ook wel bij een restaurant waar de bediening de rekening aan tafel brengt met de mededeling dat je bij de receptie kunt (mag/moet) betalen.
Er zullen nog wel restaurants zijn die er nog andere regels op na houden.
een jaar geleden
Ja je zegt meteen heel vriendelijk: We zouden graag willen pinnen, als dat zou kunnen.
een jaar geleden
De (etiquette)regels geven het volgende aan:
- bij de deur moet al kenbaar gemaakt worden dat er met PIN of Creditcard (en welke) betaald kan worden, om te voorkomen dat iemand na de maaltijd in de problemen komt.
- Als je vraagt om de rekening, is het aan de ober om te vragen hoe er betaald gaat worden. Dan geef je dat aan, en de ober komt met een mobiel pinapparaat of verzoekt je naar de kassa te komen
- Als de ober niet vraagt hoe je wil betalen, is het gebruikelijk om de pinpas/creditcard bij de rekening te leggen. Dan komt de ober met het mobiele pinapparaat of met het verzoek om naar de kassa te gaan.
- Het is nog chiquer om in dat geval zelf met de rekening en je pinpas naar de centrale kassa te gaan om, zonder dat de rest van het gezelschap merkt wat de kosten zijn, af te rekenen.
een jaar geleden
Als de rekening wordt gebracht kun je meteen aangeven dat je wilt pinnen. In mijn ervaring duurt het lang voordat een ober terugkomt. Naar de kassa lopen doet mij denken dat de service niet snel genoeg is in de ogen van de ober en je zelf maar actie onderneemt. (kan ook aan mij liggen natuurlijk). Tegenwoordig hebben veel restaurants ook een mogelijkheid tot het verhogen van de rekening door er een tip bij te pinnen (€5,=, €10,= of zelfs meer). Mocht je twijfels over de rekening hebben dan zou ik die doornemen na het pinnen. Bij eventuele grote problemen kun je altijd nog vragen om iemand te spreken.

Bij een supermarkt zou je ook niet eerst de kassabon willen en doornemen voor het betalen (waar zelf scannen dus wel makkelijker is).
een jaar geleden