Waarom zijn gastarbeiders voornamelijk uit Turkije en Marokko gevraagd en niet uit oost Europa?

Ik bedoel er waren toch ook heel veel Europese landen waar ze uit konden kiezen? Oost Europa bijvoorbeeld... Waarom is dat helemaal niet gedaan? Hadden die werk teveel? Denk het niet toch.

een jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Omdat tien het ijzeren gordijn nog bestond en menen uit de Oostblok landen niet naar het westen mochten reizen
een jaar geleden
Gastarbeiders kwamen oorspronkelijk (na de Tweede Wereldoorlog) vooral uit Italie en Spanje naar Nederland en Belgie. Naderhand, sinds de jaren zestig, vooral uit Marokko en Turkije.
Pas na de val van het IJzeren Gordijn (1989-1990) konden gastarbeiders uit Oost-Europa vrijelijk naar West-Europa reizen om werk te vinden. Vooral Polen en Roemenen hebben hier gebruik van gemaakt.
een jaar geleden