Ledigheid is des duivels oorkussen betekent iets als 'met luie mensen loopt het niet goed af'. Ledigheid is een oud woord voor 'luiheid' en oorkussen is een verouderd woord voor 'hoofdkussen'. De uitdrukking is aan het verouderen; meestal wordt ze als vermaning gebruikt tegenover iemand die niets uitvoert.

Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) vermeldt dat de uitdrukking oorspronkelijk iets anders luidde: een ledig mens is een duivels oorkussen. Daarmee werd bedoeld: wie lui is, wordt door de duivel als kussen gebruikt. En als de duivel zijn hoofd op je te rusten legt, kan het natuurlijk alleen maar verkeerd aflopen. F.A. Stoett verwoordt het zo: "een luiaard is een plaats, waarin de duivel zich gemakkelijk neervlijt; daar ligt hij als in een bed op een oorkussen ter ruste en broedt dan allerlei kwaad".

De duivel en het kussen komen in nog een ander spreekwoord voor: 'Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen' ('als huwelijkspartners niet hetzelfde geloof hebben, leidt dat tot moeilijkheden').
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat ligt er aan wat onder je definitie van luiheid valt. Persoonlijk zou ik zeggen. Dat luiheid het onvermogen is om dingen te doen die je zou moeten doen. In dat geval is het geen verheven kunst maar gewoon stupiditeit van die persoon. Echter vaak hoor ik ook dat luiheid het met zo min mogelijk inspanning dingen doen die je moet doen. In dat geval is het inderdaad een verheven kunst om te weten hoeveel inspanning je moet leveren om dingen voor elkaar te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja..vanuit calvinistisch perspectief moet de mens zich verdienstelijk maken. Zijn talenten gebruiken ; werken.
Overigens niet alleen vanuit de calvinistische hoek. Ook politieke partijen willen de mens in beweging zien. Meewerken aan een gezonde economie en het dagelijks brood verdienen. Zowel links, rechts en midden zijn zo'n mening toegedaan. Legitiem dus..
Het spreekwoord (titel)suggereert dat satan juist de voorkeur geeft aan nutteloze, leegloperij .. De dwarsligger!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luiheid en niksen doet een mens geen goed. De duivel zou daar gebruik van kunnen maken.