Is vijf kwartier in een uur kletsen een vorm van autisme?

Sorry, mijn schoonmoeder kletst vijf kwartier in een uur, het gaat werkelijk nergens over, en als je antwoordt, reageert ze hier niet op en gaat gewoon verder.
Soms is het even stil, dan gaat ze weer verder over iets anders, maakt niet uit wat, als is het de kleur van de schoenveters van Jantje de broer van Pietje, zoon van Kees............. is dít nou ook een vorm van autisme ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
iets vijf kwartier in een uur doen...dat geeft nog eens mogelijkheden... dan kun je dus 30 uur per etmaal leuke dingen doen....

Het beste antwoord

Nee ze is zo kwetsbaar ergens (zij is bang pijn gedaan te worden) en het is aan jou om de hoofdzaken en de bijzaken te scheiden. Als je dat goed kunt zul je zien dat 1) ze een half uur per uur minder gaat praten per uur omdat ze voelt dat ze gehoord wordt en 2) Jij krijgt dan de ruimte om op die dingetjes te antwoorden die werkelijk van waarde zijn, jij kunt dan zogezegd de diamantjes tussen de kiezeltjes onderscheiden... Dat geeft ruimte en begrip en daarna waardering aan twee kanten...

succes...

Toegevoegd op 24-04-2009 08:39:45
Autisme is in energie, dat het contact maken met de buitenwereld meer of minder beperkt is, in feite is iedereen autistisch, ja ook jij, de ik die dit nu leest...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar herken ik iets, als ik over iets 'persoonlijks' begin, dan gaat het zeer snel over iets anders, wat minder dichtbij haar is.
gaat het over iets persoonlijks van mij, dan is er wel even aandacht, maar dat gaat vrijwel direkt over op
haarzelf, of wat een ander óok had...
moeilijk hoor!

Andere antwoorden (10)

Lijkt mij meer een geval van een bord voor de kop
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, zoiets. Doof kan ook.
Oostindisch, kan ook
Ik kan er maar niet aan wennen, gek he.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee das niet gek. Ik heb zelf ook moeite met sommige tantes en ooms. Die zitten ook helemaal in hun eigen wereldje, zijn nooit buiten hun eigen kringetje geweest en zijn helemaal niet geinterresseerd in andere ideeen.
Ik word niet graag vergeleken met een oma die constant door praat. Oudere mensen praten gewoon graag de hele tijd door, omdat ze dat niet kunnen als ze alleen zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou ook een vorm kunnen zijn van ADHD..... De hyperactiviteit zit bij haar alleen in het kletsen, als ze er dan ook concentratieproblemen bij heeft en eventueel impulsiviteit zou dit het kunnen zijn......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt het dat ze alleen is?
Mijn schoonmoeder heeft hier ook een handje van, maar dat is pas sinds haar man is overleden. Ze zoekt nu gewoon even aanspraak om de dingen van de dag te delen, eigenlijk heel begrijpelijk, maar daarom niet minder vervelend ;-)
Ik zet haar meestal op luidspreker en ga wat dingen in huis doen, is zei d'r ei kwijt en m'n vaatwasser leeg ;-)
leuk gevonden, een vorm van autisme.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ze is niet alleen en heeft altijd veel aanloop.
Ik meen het wel een beetje, van het autisme. sommige kinderen met wie ik werk kunnen ook zo praten, en hebben dan idd adhd , of autisme. heel apart.
Natuurlijk respecteer ik hen en ook schoonmama zeer,
ik zoek alleen een manier om ermee om te gaan, de vaatwasser is een idee...
Autisme is toch altijd als je in jezelf leeft? ligt er denk ik aan wat voor vorm van authisme je hebt. mijn zusje heeft autisme, en die is soms vaak afwezig, dat ze even in der eigen leeft enzo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk eerder dat het probleem bij jou ligt.
Als je er problemen mee hebt dat iemand veel kletst moet je dit gewoon zeggen, en niet de vraag stellen of dit een vorm van autisme is.....

Slaat nergens op!! dit is geen reden om te denken dat iemand autistisch zou zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het klopt dat mensen met autisme aan een stuk door kunnen praten zonder daarbij af te stemmen op de ander omdat ze vaak sociale vaardigheden missen. dat wil overigens niet zeggen dat alle mensen met autimse dit doen. er zijn er ook genoeg die vrij weinig tot niets zeggen. autisme kenmerkt zich door moeilijkheden binnen de communicatie, verbeelding em sociale interacties dus denken dat je schoonmoeder autisme heeft op basis van dat ze veel praat is erg kort door de bocht. er kunnen een heleboel oorzaken zijn dat ze zoveel praat. misschien is ze alleen en wil ze haar ei kwijt, misschien is ze bang voor stiltes waardoor ze deze opvult, misschien wil ze graag een gesprek met je maar weet ze niet precies hoe ze dit aan moet pakken en gaat van de zenuwen veel praten, misschien voelt ze zich niet gehoord (omdat je haar maar door laat kletsen) waardoor ze nog meer gaat praten etc etc. dit zijn invullingen natuurlijk maar misschien heb je er wat aan om haar beter te begrijpen. probeer in elk geval haar in waarde te laten maar ondertussen een manier te vinden om er mee om te gaan!
succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als een van de weinigen probeer ik altijd naar haar te luisteren, of te antwoorden. het kost mij echter soms zoveel energie, dat ik het opgeef. Mede doordat als ik zelf iets zeg, er niet op gereageerd wordt! Ik ben geen persoon die dan harder gaat praten, om gehoord te worden.
Wel maak ik mijn zin af, en soms is het gewoon te gek voor woorden, ze praat gewoon door me heen !
Ik heb wel een een kleine test gedaan, gewoon, even niets zeggen en niet reageren, het gaat gewoon door, van het een naar het ander, maakt niet uit. Het lijkt op praten om te praten.
Haar echtgenoot is fabrieksdoof aan een oor, als je dan wat zegt, moet je het altijd twee tot drie keer herhalen, het is gewoon moeilijk om het dan nog een beetje gezellig te vinden! ik merk dat ik soms gewoon geen verhaal meer begin, helaas.
Toch doe ik mijn best, en blijf luisteren
Neen en ik veronderstel dat de vgl met autisten ironisch bedoeld was. Je schoonmoeder heeft duidelijk behoefte aan een gesprekspartner of aan een bezigheidsterapie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tegenwoordig wordt van alles maar 'een vorm van autisme' of 'een vorm van ADHD' etc. genoemd. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is een syndroom, of een 'aandoening in het spectrum van' een syndroom. Ik vind dat zorgelijk, die 'psychiatrisering' van menselijk gedrag.

Mensen zijn verschillend. Sommige mensen zijn druk. Sommige mensen kletsen zonder naar anderen te luisteren. Sommige mensen zijn sociaal onhandig. Dat is gewoon onderdeel van het normale menselijke spectrum. Geen autisme. Geen asperger. Geen PDD-NOS, geen ADHD, geen borderline, geen ODD en geen Conduct Disorder, maar gewoon normale menselijke verschillen.

(Disclaimer: ik bedoel hiermee niet dat er niet zoiets bestaat als autisme of ADHD etc., maar alleen dat ik denk dat er tegenwoordig te snel etiketjes geplakt worden waar ze niet nodig zijn.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha SuzyQ, Hoe ga jij om met iemand die kletst
zonder naar je te luisteren?
Ik ben wel benieuwd..
Kan handig zijn als ze zoveel kletst dan haalt ze waarschijnlijk ook niet zoveel adem.
Mischien wel zo weinig dat ze adem halings problemen krijgt en jij toevallig geen E.H.B.O. beheerst.
O"ja heb je een aardige schoonmoeder???
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja hoor, toch wel.
Zij kan er ook niets aan doen dat ze zoveel praat.
't is mijn probleem dat ik er soms last van heb.
Gelukkig heb ik wel EHBO, en dat zou ik nog gebruiken ook.