Hoe weet deurwaarder of jij de persoon bent die hij zoekt?

Wanneer er iemand voor de deur staat die beweert deurwaarder te zijn, moet je die dan binnenlaten en mag die persoon jou dan om legitimatie vragen en ben je verplicht om daar aan mee te werken? Als die persoon vraagt: "Ben jij Angela Janssen"?, ben je dan verplicht daar antwoord op te geven, zelfs als je niet de persoon bent die de deurwaarder zoekt?

3 jaar geleden
1.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Als je de persoon niet met kun je dat aantonen door je te legitimeren. De deurwaarder heeft het recht om de woning te betreden met of zonder hulp van de politie. Als jij de toegang weigert zal de politie erbij komen.

Antwoorden (1)

Volgens mij mag je hem ook vragen te legitimeren als je de boel niet vertrouwt. Het is overigens wel de bedoeling dat je meewerkt. Als je er niet bent of weigert, komt hij toch wel terug. Hij weet dat hij de juiste persoon is omdat je jezelf moet identificeren.