om 12 uur op de eerste maandag van de maand klinkt de sirene hier, is dat in het hele land zo, en kent men dat in het buitenland ook ?

pure nieuwsgierigheid, een kwartiertje geleden, ging de sirene om 12.00 uur en ik dacht: is dat in heel nederland zo, denk van wel, maar hoe is dat in het buitenland, kennen ze dat daar ook ?

Toegevoegd na 1 dag:
bedankt allemaal voor jullie antwoorden en reacties !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, o.a. in de UK, USA, Finland, Israel, Noorwegen, Rusland, Denemarken en China:

http://en.wikipedia.org/wiki/Civil_defense_siren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit was tot voor een paar jaar in BE ook zo maar nu niet meer. Bij ons was dit wel om 13h00 elke eerste donderdag van de maand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord.
was het op elke eerste donderdag van iedere maand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel, elke 1e donderdag van de maand, het was de civiele bescherming die dat regelde van op afstand, met een zender/ontvanger.
Als goed es is het overal in het land, precies op dezelfde tijd.

Volgens Wikipedia, is het ook in Belgie, maar dan op elke eerste donderdag van het trimester.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier in Albufeira gaat hij iedere dag om 12.00 uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier in Noord-Korea gaat hij om 13:00
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Is Noord-Korea dan toegankelijk voor buitenlanders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
진짜 ?
Amadea
11 jaar geleden
Nee, onzin. Door MD zelf bedachte variatie op het antwoord van Panteao.
Dit is overal in het land, als het goed is. Dit is om de sirene te testen als er echt iets aan de hand is, denk aan gaslek etc. ze doen dit op een bepaalde dag, maandag in dit geval om 12 uur in de middag. Dan weet iedereen dat er niets aan de hand is.