Hond heeft de voetbal van een jongen beschadigd maar hij is niet kapot. Ik vervang, is de bal van my?

Mijn hond heeft de voetbal van een buurjongetje gepikt en er zaten een paar tandafdrukken in het leer. De bal was verder niet lek en er was bijna niets te zien.
Ik ga deze bal uiteraard wel vergoeden voor hem. Maar als ik dit doe, heb ik dan het recht om de oude bal mee te nemen of blijft deze ondanks dat van het jongetje? Er is verder niks mis met de bal namelijk.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
;-) heeft mijn Rottweiler met die grote kop ook eens gedaan. Gewoon de bal geruild voor een nieuwe en had mijn hond weer een speelobject

Antwoorden (2)

Dat moet je met het jongetje overleggen. Als hij een nieuwe bal wil kan je hem voorstellen, dat jij de nieuwe bal betaalt en dat jij dan de oude krijgt voor je hond. In principe is de bal nog van hem, tot er een afspraak is gemaakt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Met het buurjongetje kom ik er wel uit, dat zit wel goed.
Maar ik vraag me meer af hoe dit juridisch gezien in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Tessavdw
Dit soort zaken is toch veel te klein om daar juridisch moeilijk over te doen? Zoals jij het met het jongetje regelt is helemaal prima. We hebben toch niet overal de rijdende rechter voor nodig (gelukkig)?
Antoni
4 jaar geleden
@elder161, er hoeft geen rechterlijke uitspraak over te worden gedaan; mogelijk is er een wet waarin hierover iets relevants vermeld is. Dat is voor de vraagsteller al voldoende.
Juridisch gezien moet jij het jongetje schadeloos stellen. Oftewel je moet de waardevermindering van de bal vergoeden. Daarmee wordt jij niet automatisch eigenaar van de oude bal.

In de basis gaat dat via een financiële compensatie, maar als jullie tot een andere deal komen is dat uiteraard ook goed.
Nu is 'waardevermindering' in het geval van een bal moeilijk uit te drukken. Het kan dan inderdaad praktischer en eenvoudiger zijn de hele bal te vervangen, maar ook daarmee wordt jij niet automatisch eigenaar van de bal. Je buurjongen moet daar in toestemmen.

Doet hij het niet, dan betekent dat dat je toch op zoek moet naar een andere deal, of toch met een geldelijk bedrag komen.