Hypocriet is het erop nahouden van een dubbele standaard.

Je klaagt als je collega even 5 minuten het nieuws leest tijdens het werk, maar je gaat wel zelf 2 uur voetbal kijken.

Dat is niet liegen, wel hypocriet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hypocriet is inderdaad een vorm van liegen want je doet je dan anders voor dan je bent.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hypocrisie of huichelarij is het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan of de daaraan verbonden normen en waarden zelf in praktijk te brengen, in het bijzonder bij het bekritiseren van anderen. De term wordt vaak gebezigd in tegenstelling tot oprecht (zie integriteit).

Het woord komt uit het Grieks ὑπόκρισις "hypokrisis", dat in zijn meest oorspronkelijke gebruik “acteerkunst” betekende. Soms wordt verondersteld dat het woord werd afgeleid van de samenstelling: ὑπό "hypo-" (=onder-) + κρίνειν "krinein" (=oordelen, onderscheiden, waaruit ook κριτής, "krités": zie hiervoor Kritiek).

Hypocrisie is een gedragsvorm die erop gericht is beter voor de dag te treden dan strikt genomen verdedigbaar is, zowel gezien vanuit oprechtheid als vanuit noodzaak door omstandigheden. In groter verband wordt hypocrisie ook toegepast als politieke strategie voor het bereiken van al of niet verborgen doeleinden. De onwaarachtigheid van de gedragslijn wordt maatschappelijk, ook internationaal gezien, weinig gewaardeerd, maar er zijn subtiele culturele verschillen. Wat voor de één verdedigbaar en onder omstandigheden aanvaardbaar is (zie bijvoorbeeld takiyya), kan voor de ander een doodszonde betekenen en bestraffing of maatschappelijke uitsluiting opleveren, zonder kans op parool. Los van de precieze context waarin het woord gebruikt wordt geeft het populaire associaties met vals, schone schijn, heilig boontje, farizeeër, iemand met twee gezichten, januskop, schijnheilige, smoelentrekker.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hypocriet is wel een vorm van liegen, want je bent niet eerlijk en oprecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een andere benaming daarvoor is: Schijnheilig.
Achterbaks dus. Ik denk dat het uit het Grieks komt en wat het betekent weet ik helaas niet, groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hypo betekent onder, minder. Criet heeft iets met kritiek te maken. Een hypocriet is minder kritisch dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hypocriet gedrag is schijnheilig gedrag. Dit heet officieel geen liegen, maar betreft toch een soort leugen. Het is namelijk niet consequent, maar opportunistisch. Je kiest voor wat je op dit moment in deze situatie het beste uitkomt. Ik vind dat een vorm van liegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind hypocrisie wel een vorm van liegen.

Je doet je beter of anders voor dan je bent.
Zelfs al heeft een ander daar geen last van,
het is op zijn minst liegen tegen jezelf.