ik heb eens gelezen dat het is omdat je van jezelf alle vieze, rare, of beschamende dingen weet, en over een ander niet. we weten dat iedereen poept, toch weet je vaak alleen van jezelf hoe vies of stinkend het kan zijn. ook alleen jij weet welke blunders je allemaal hebt begaan, of je stiekem eens een douchebeurt overslaat, hoe je s morgens ruikt.. zo projecteer je een heleboel negativiteit op jezelf, die je bij een ander niet kent..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mensen zijn vaak onzeker, en vinden hun eigen prestaties daarom vaak minder waard dan als een ander de gelijke prestatie levert. Daarom is het moeilijk om te zien dat die ander niet veel geweldiger is dan jezelf, maar gewoon dezelfde twijfels & moeilijke keuzes moet maken als jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt steeds vaker voor dat mensen hun kwaliteiten etaleren aan anderen en daardoor gaan anderen zich minderwaardig voelen. In feite is het niet zo maar het is gewoon een verschil van je voorstellen aan een ander en doen of je alles weet en overal een antwoord op hebt, dan voelt de ander zich minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen minderwaardig, ook meerderwaardig.
Dat heeft te maken met een minder of meerderwaardigheidsgevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze soms daadwerkelijk minderwaardig zijn.
En wordt er dan ten onrechte over een 'complex' gesproken.
Heel vreemd.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh schitterend, ik begin te begrijpen hoe jij aan die hoge puntentelling komt.
Het menselijk ego is constant bezig met het definiëren en bewaken van zijn grenzen, een deel daarvan is constant monitoren en vergelijken van zijn positie en form tegen over andere ego's. Als het merkt dat een dreiging bestaat van een andere ego of van een situatie die het kan verkleinen of zijn grenzen te schenden gaat het ego vragen van zijn eigenaar om te corrigeren, dat doet het ego door gebruik te maken van verschillende middelen waarvan minderwaardigheid een heel belangrijk instrument is. Het voelt minder en het roept om meer want het liefst zou het ego altijd meer-waardig willen zijn. De actie die er volgt door de eigenaar van het ego is vaak een onbewuste overdreven paniek reactie die het ego allen kortdurend voldoening geeft. Met meer controle over een ego komt minderwaardigheid minder vaak voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke kan ik goed inkomen, alleen een ding lijkt me onlogisch in wat je zegt en uitlegt. Iedere kortstondige reactie op minderwaardigheid als in de vorm van paniek, indien niet aan de 'selffurfilling prophecy' van het ego voldaan kan worden, lijkt me desastreus voor het individu.
Bovendien bestaat minderwaardigheid niet slechts uit een reactie op, maar lijkt het meer een ziekelijk beeld dat een eigen leven schijnt te leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk. Maar kortstondig is een instinctief of automatische reactie het is heel moeilijk bijna bovenmenselijk om het onder controle te hebben en dat is goed ook want zonder eerst een ego te hebben kan een mens niet bestaan. Het is zo'n fundamenteel deel van een mens dat het is altijd geactiveerd en het springt naar voren op op alles wat in zijn "ogen"een dreiging kan vormen. Mensen met een "angstige" ego kunnen een ziekelijk beeld van de realiteit hebben.
De een is bv goed in het spreken en de ander niet, soms laat diegene die daar wel goed in is het heel duidelijk merken en dan kan die ander zich daardoor minderwaardig gaan voelen.

Ik vind het erg jammer dat deze dingen gebeuren, ik vind dat geen een mens zich beter hoeft te voelen dan een ander mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke klinkt logisch, die laatste regel. ..geen mens zich beter dan een ander hoeft te voelen. Máár... waar is dan het wedstrijd element als in een zeker spel waarin ieder zichzelf middels de juiste zetten, naar een betere plek toewerkt? Wat je schetst is ultiem, niet realistisch. Ik voel me beter dan Joran v.d.S, omdat ik geen moordenaar ben. Dat is mijn beloning voor braaf zijn. snap je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk vanuit het geloof, we zijn allemaal zondaren en daardoor niks beter dan een moordenaar.