Wat kost het de verantwoordelijke nabestaanden als de gemeente jou begraaft?

Stel je hebt geen kinderen, geen partner en ook geen uitvaartverzekering. Dat komt heel veel voor de laatste jaren las ik.
De gemeente zoekt dan iemand die aansprakelijk gesteld wordt voor de kosten, bv je broer, zus oid. Als je echt geen aansprakelijke nabestaande hebt betaald de staat/gemeente jouw crematie. Maar als er wel een familielid gevonden word die aansprakelijk gesteld kan worden voor die kosten, wat kost zoiets diegene dan?
En is er dan eventueel een mogelijkheid die kosten te weigeren?
Een aantal van mijn familieleden heeft ook geen uitvaartverzekering.
.
Ik zeg begraven maar je wordt dan gecremeerd dacht ik.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5K

Antwoorden (1)

Stel: er zijn binnen de termijn dat iemand begraven of gecremeerd moet worden geen nabestaanden te vinden (of niemand neemt iniatief), er is geen uitvaartverzekering bij de overledene en de overledene had geen vermogen. Dan zal de gemeente contact opnemen met haar vaste contactadres voor dit soort situaties, een uitvaartondernemer. Dat zijn ondernemers en er zijn geen wettelijke tarieven. "Budgetuitvaarten" kosten nu tussen de eur 1200.- en eur 3800. Zeg gemiddeld eur 2500. In principe wordt die uitvaart zonder inspraak van eventuele nabestaanden uitgevoerd, zo eenvoudig mogelijk.

Daarna zal de gemeente toch proberen de kosten te verhalen op nabestaanden op wie wettelijk verhaald kan worden want een "gratis staatsbegrafenis" op kosten van de belastingbetaler is niet de bedoeling. Wil een nabestaande dit niet, dan zal hij ook de erfenis moeten weigeren.
Degene die de kosten van de uitvaart "voorschiet", kan ze proberen te verhalen op andere nabestaanden.
In de bron een voorbeeld van een procedure.
Correctie (zie tweede bron)
- verwerpen erfenis heeft geen gevolg voor betaalplicht uitvaart:
- niet alle gemeenten maken gebruik van het verhaalsrecht.
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt. Maar als de overledene geen vermogen heeft zal er ook geen erfenis zijn toch?
Dus mocht ik bv aansprakelijk gesteld worden voor de kosten van een begrafenis door gemeente, kan ik gewoon weigeren? Dus door nee te zeggen tegen de erfenis ontloop je dat je die begrafenis moet betalen?
Computoon
4 jaar geleden
Een overledene kan ook een negatief vermogen (schulden) nalaten. Doe je niets als nabestaande, dan erf je de erfenis zoals die is: schulden. Voor andere opties moet je naar de rechter. Zie echter de correctie in mijn antwoord, gebaseerd op de tweede bron. Uit die bron:
"De gemeente heeft op grond van de wet de mogelijkheid om de kosten van de uitvaart te verhalen op de bloed– en aanverwanten van de overledene. Dat staat los van de aanvaarding of verwerping van de erfenis. Het verwerpen van de erfenis heeft dus geen effect op de wettelijke plicht als nabestaande om een uitvaart te regelen en te betalen."
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thanks! Tot welke bloedlijn kan men aansprakelijk gesteld worden voor die kosten? Ouders, kinderen, broers en zussen weet ik. Maar als je die niet meer hebt als je dood gaat? Wie kan dan aansprakelijk gesteld worden? Neven, nichten? Dus kinderen van broer of zus? Of hoe ver gaat dat?
Computoon
4 jaar geleden
"De Gemeente kan (als er niet genoeg geld aanwezig is) vervolgens die kosten verhalen op: de nalatenschap (lees: de erfgenamen), en voor zover dat niet voldoende is:
de bloed- en aanverwanten die tot levensonderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest volgens de artikelen 392-396 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek, dat zijn:
de echtgenoot/geregistreerd partner van de overledene;
de ex-echtgenoot/ex-geregistreerd partner van de overledene, voor zover deze onderhoudsplichtig was ten opzichte van de overledene;
de ouders;
de kinderen;
behuwdkinderen (schoonkinderen);
schoonouders;
stiefouders;
de verwekker van het overleden kind dat alleen een moeder heeft;
de man die als levensgezel van de moeder (van het overleden kind) ingestemd heeft met een daad die de verwekking van het kind tot gevolg kan hebben gehad;
de reder (de zeewerkgever), indien en voor zover (...)" Ruimte op!
SnakeEye
4 jaar geleden
Mocht de overeledene geen nabestaanden hebben en geen vermogen, wordt dit uiteindelijk vergoedt door de gemeente zelf. De gemeente krijgt een gedeelte van hun inkomsten door de belasingbetaler. Dus jij en ik.